arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

تشخیص احتمال بروز زوال عقل با تست چهره‌شناسی! + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن به طراحی یک آزمایش شناسایی چهره پرداخته‌اند که می‌تواند شاخص زودرسی از زوال عقل در افراد جوان باشد.

به گزارش ایسنا ، این محققان دریافتند که افرادی که به طور مداوم برای یادآوری نام افراد مشهور با مشکل مواجهند، بیشتر با احتمال برخورداری از شکلی از این بیماری مواجهند.

به گفته آنها، مشکل می‌تواند چیزی فراتر از لغزش حافظه و در حقیقت نوعی کاهش خاص عملکرد مغز باشد. توجه به اینکه فرد نتواند تنها یک نام را به خاطر آورده یا به طور کل چهره را نشناسد نیز می‌تواند جزئیات بیشتری از این فقدان عملکرد ارائه کند.

اگرچه از آزمایش‌های شناسایی چهره پیش از این نیز استفاده شده بود، اما نمونه جدید برای ارتباط بیشتر با نسل جدید بروز رسانی شده است.

در این پژوهش که همچنین از اسکن‌های ام‌آرآی برای بررسی بافت آسیب‌دیده مغزی استفاده شد، 27 فرد سالم با سن 40 تا 65 سال توانستند 97 درصد از چهره‌های به نمایش درآمده را شناسایی کرده و 93 درصد نام آنها را نیز به خاطر بیاورند.

اما 30 فرد مبتلا به آفازی پیش رونده ابتدایی که شکل نادری از زوال عقل زودرس است تنها توانستند 79 درصد چهره‌ها را شناسایی کرده و 49 درصد نام آنها را به یاد بیاورند.

این بیماری بیشتر به مهارت‌های زبانی آسیب رسانده و با گذشت زمان وخیم‌تر می‌شود.

به گفته محققان، افرادی که در یادآوری اسامی چهره‌ها با مشکل بیشتری روبرو بودند، از احتمال کاهش بافت مغزی بیشتری در لوب گیجگاهی چپ برخوردار بودند که نقش مهمی در حافظه کلامی ایفا می‌کند.

آن دسته از افرادی که چهره‌ها را در وهله اول شناسایی نکرده بودند با کاهش بافت در سمت دیگر مغز مواجه بودند.

2-1666.jpg


چهره‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل جان اف کندی، آلبرت انشتین، پاپ جان پل دوم، هامفری بوگارت، جورج بوش، الویس پریسلی، ملکه الیزابت دوم، مارتین لوتر کینگ، بیل کلینتون، اپرا وینفری، پرنسس دیانا، بیل گیتس، رونالد ریگان، محمد علی کلی و وینستون چرچیل بوده‌ که طبعا از آمریکایی‌ها انتظار می‌رود که آنها را بشناسند.

این پژوهش در مجله Neurology منتشر شده است.

نظرات بینندگان