arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

مردم ورزقان هنوز در کانکس زندگی می کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک سال از زلزله ای که بیشتر روستاهای منطقه ارسباران آذربیجان شرقی را تخریب کرده بود می گذرد.

به گزارش خبرآنلاین،آن زمان چشمانم تنها چادرهای سفید هلال احمر و زنان و مردانی را می دید که مصیبت زده در لابه لای خشتهای خانه ها یشان به دنبال وسیله زندگی بودند.همان زمان مسئولان وعده دادند که قبل از سر شدن منطقه همه اهالی ارسباران به خانه های جدیدشان می روند و اصلا جای نگرانی نیست. ششم اردیبهشت ماه امسال هم استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان وعده برگزاری جشن بازسازی مناطق زلزله زده را داد.با این تصور خوشحال بودیم که اگر پارسال مردم خانه و عزیزانشان را از دست دادند در عوض امسال در خانه های جدیدشان ساکن هستند.

اما به نظر می رسد چنین نشد و هنوز هم مردم این منطقه در حسرت همان خانه های خشت و گلی خودشان هستند چون الهوردی دهقان نماینده مردم ورزقان می گوید:در جریان زلزله ارسباران، بنیاد مسکن تلاش‌های زیادی برای تامین مسکن در مناطق زلزله زده انجام داد، اما سیاست کاری اتخاذ شده غلط بود.

وی در گفت وگو ایسنا گفت: در دنیا در مقوله امداد رسانی، 3 تا 5 روز اول وقوع زلزله، مسئولیت اسکان زلزله‌زدگان در چادرها و انجام کمک‌های اولیه در اولویت قرار دارد، طبق این تعریف، مرحله بعد مرحله اسکان موقت و مرحله بازسازی است که با مشارکت کارگروه‌های ستاد بحران صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن، طرح تامین مسکن موقت که همان اختصاص کانکس یا ساخت واحدهای 40 متری بود را حذف کرد گفت: ورود به مرحله اسکان دائم بدون در نظر گرفتن کانکس و تداوم زلزله، مردم این منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حدود 8 ماه بعد از وقوع زلزله 21 مرداد در منطقه، 200 مورد زلزله بالای 4 ریشتر در ارسباران ثبت شده بود افزود: هر چند بعد از زلزله با توجه به شروع فصل سرما فرصتی برای ساخت مسکن دائم وجود نداشت اما اگر ستاد بحران به موقع کانکس تحویل می‌دادند می‌توانست در کاهش اضطراب زلزله زدگان موثر واقع شود.
دهقان با بیان اینکه در شهر ورزقان در اختصاص کانکس، برخی تبعیض‌ها صورت گرفت، گفت: هر چند اختصاص کانکس به زلزله زدگان رایگان بود اما در شهر ورزقان به این بهانه از پرداخت وام دو میلیون بلا عوض خودداری کردند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر مقرر شده است که در شهر ورزقان 850 واحد ساخته شود؛ اگر 100 درصد تخریب نشده بود، چرا ساخته می‌شوند و اگر قابل سکونت است پس چرا کانکس اختصاص دادند.

وی یادآور شد: در شهر ورزقان، از مجموع 1500 واحد مسکونی، 750 واحد تعمیری و 850 مورد بازسازی بود و فضای جدیدی برای اجاره برای ادامه زندگی در شهر ورزقان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه برخی نهادها در جریان زلزله ارسباران دلال گونه وارد شدند گفت: در روزهای اول وقوع زلزله اعلام کردند که به شهر ورزقان 20 درصد آسیب وارد شده و 21 روستا آسیب دیده است که بعداً به 91 روستا افزایش یافت.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که امروز جای بحث دارد این است که اکنون 96 میلیارد تومان کمک مردمی در کجا هزینه شده است؟

شروع فاز سوم بازسازی

درحالی‌که استاندار آذربایجان‌شرقی 21مرداد امسال را خاتمه بازسازی ارسباران اعلام کرده و گفته که تاکنون 18هزار و 500واحد (معادل 97درصد خانه‌های آسیب‌دیده) آماده بهره‌برداری شده، اما نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس معتقد است که بنیاد مسکن فقط 12هزار واحد مسکونی به زلزله‌زدگان ارسباران تحویل داده است. ‌الله‌وردی دهقانی گفت: در بسیاری از این واحدها نیز صرفا اسکلت و چاردیواری ساخته شده و هیچ‌گونه امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی وجود ندارد و کارهایی از قبیل نازک‌کاری، برق‌کشی، سفید‌کاری و... انجام نشده است. این در حالی است که مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌گویند که بابت تکمیل داخل ساختمان‌ها وظیفه‌ای ندارند و فقط برای این کار تسهیلات در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. گفتنی است که قربان محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفته که 95درصد کار بازسازی خانه‌ها به اتمام رسیده اما در 500واحد هم هنوز ساخت‌وساز شروع نشده است. وی در این رابطه گفت: عمدتا این 500واحد جزو واحدهای فصلی هستند که صاحبانشان مشغله کاری را دلیلی برای اقدام‌نکردن عنوان می‌کنند.

وضعیت نامناسب راه‌ها

فرماندار ورزقان هم اصلی‌ترین مشکل موجود را وضعیت نامناسب راه‌ها عنوان کرد. محرم فروغی گفت: جاده‌های مناطق زلزله‌زده ارسباران به‌ویژه ورزقان نه‌تنها به‌علت زلزله بلکه به‌دلیل تردد ماشین‌آلات سنگین دچار آسیب‌های جدی شده که نارضایتی ترددکنندگان و بروز حوادث جاده‌ای را به‌دنبال داشته است. وی درخصوص میزان خسارت‌ها هم گفت: در اثر زلزله و پس‌لرزه‌های آن نزدیک به 10هزار میلیارد ریال خسارت مالی به مناطق زلزله‌زده وارد شد که این میزان خسارات علاوه بر مسکن شهری و روستایی به بخش‌هایی نظیر مدارس، مساجد، راه، کشاورزی، صنعت و معدن، آب و فاضلاب شهری و روستایی، برق، گاز، بهداشت و درمان نیز وارد شده است. فروغی با اشاره به اینکه هنوز کار به اتمام نرسیده است، اضافه کرد: مرحله‌ای جدید در بازسازی شروع شده است.

نظرات بینندگان