پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به واگذاری پارکینگهای ورزشگاه آزادی به بخش خصوصی، تعداد کم پارکینگها و استقبال از خودروی شخصی را از عوامل بروز ترافیک دانست.
به گزارش انتخاب وبه نقل از فارس، چهارشنبه شب اولین باری نبود که تماشاگران برای تماشای دیدار فوتبال در ورزشگاه آزادی، دقایق ابتدایی بازی را از دست می دادند.
تماشاگرانی که به علت ترافیک سنگین خیابانهای اطراف ورزشگاه آزادی بعضا نیمه اول مسابقه فوتبال استقلال و نماینده تایلند را از دست دادند.
ترافیک سنگین تقریبا در تمامی مسابقات مهمی که در ورزشگاه آزادی برگزار میشود، تماشاگران را آزار میدهد. بطوری که چهارشنبه شب بار دیگر عدهای مجبور شدند اتومبیل های خود را در اطراف ورزشگاه رها کنند و با پای پیاده مسیری طولانی را برای تماشای فوتبال طی کنند.
یکی از این افرادی که در این ترافیک اسیر شده است با عصبانیت و استرس فراوان میگوید: «ماشین خود را بدون قفل در محل پارک ممنوع رها کردم. نمیدانم چه بلایی سرش می آید دزد آنرا میبرد و یا راهنمایی و رانندگی. اما چاره دیگری نداشتم و بازی شروع شده بود.»
در این میان موتورسواران بیشترین استفاده را از ترافیک اطراف ورزشگاه میکنند. آنها تماشاگرانی که ماشینهای خود را در فاصله دورتری از ورزشگاه رها کردهاند، به ورزشگاه رسانده و از طریق مسافرکشی پول خوبی به دست میآورند.
احمد یکی از همین موتورسواران در حالی که لبخند بر لب داشت میگوید: خدا بده برکت، امشب در عرض 20 دقیقه سه کورس تا ورزشگاه رفتم و 15 هزار کاسب شدم.
اما برخلاف احمد، مجتبی که سوار بر ترک موتور بود اصلا از اوضاع خوشحال نبود و میگفت: مثلا با ماشین خودم به ورزشگاه آمدم که راحت باشم اما، بخاطر ترافیک سنگین و نبود جای پارک ماشینم را نزدیک جاده مخصوص پارک کردم و مجبور شدم سوار موتور بشوم. هم پول بنزین دادم، هم پول کرایه موتور. تازه دیر هم رسیدم ورزشگاه.
این ترافیک وحشتناک و مشکلات بوجود آمده برای تماشاگران و ساکنان اطراف ورزشگاه آزادی ما را بر آن داشت تا به سراغ متولی امر ترافیک شهر تهران برویم و دلایل بروز ترافیک در ورزشگاه ازادی و راه حلهای برطرف شدن این ترافیک را از وی جویا شویم.
به همین منظور سرهنگ جمال بذرافشان، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفتوگو با خبرنگار انتظامی فارس در تشریح دلایل شکلگیری ترافیک در اطراف ورزشگاه آزادی پیش و پس از بازیهای فوتبال گفت: از ایام قدیم که استادیوم آزادی ساخته شد، برای آن تعدادی پارکینگ پیش بینی شده بود.
وی گفت: این تعداد پارکینگ برای شرایط آن زمان مناسب به نظر میرسید اما اکنون که سالها از این اتفاق می گذرد، نه تنها به این تعداد افزوده نشده، بلکه از تعداد آن کاسته شده است.
بذرافشان با گلایه نسبت به کاهش تعداد پارکینگهای ورزشگاه آزادی افزود: اخیراً با هماهنگی با شهرداری منطقه 22 قطعه زمینی بصورت موقت در اختیار راهور قرار گرفته تا از آن به عنوان پارکینگ استفاده شود که البته این اقدام نیز اقدامی مقطعی است و هر لحظه امکان دارد تا این زمین تغییر کاربری دهد.
وی با اشاره به اشباع شدن پارکینگهای ورزشگاه برای بازیهای مهم داخلی و ملی تصریح کرد: در این شرایط است که راهنمایی و رانندگی به اجبار یک لاین از خیابان ضلع غربی استادیوم را که در شرایط معمول پارک ممنوع است، به پارک اتومبیل تماشاگران اختصاص میدهد.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران با تاکید بر این نکته که نه در بازی امشب استقلال و نماینده تایلند و نه در بازیهای دیگر راهور از قبل محدودیت ترافیکی برقرار نمیکند گفت: این شرایط بازی و استقبال تماشاگران از برگزاری مسابقات است که ما را مجبور میکند بعد از اشباع شدن مسیرهای دسترسی به ورزشگاه، تعدادی از آنها را محدود کنیم.
وی با اشاره به 6 علت بروز ترافیک در اطراف ورزشگاه آزادی گفت: اولین دلیل آن است که بخشی از علاقمندان از شهرهای اطراف به تهران می آیند تا در ورزشگاه حضور یابند.
بذرافشان ادامه داد: تعدادی از آنها با خودروی شخصی میآیند اما تعدادی دیگر با وسیلههای نقلیه عمومی. مشکل زمانی است که این تماشاگران در کنار آزادراه برای کرایه کردن ماشین تجمع میکنند که سبب بروز ترافیک سنگین میشود.
بذرافشان ادامه داد: دلیل دیگر این است که در این چند وقت اخیر به علتهای متفاوت، درصد مراجعه کنندگان با خودروی شخصی به ورزشگاه آزادی افزایش یافته و تقریبا اکثر تماشاگران با خودروی شخصی خود به ورزشگاه می آیند.
وی یکی از دلایل دیگر را پیش بینی نشدن اتوبوس از سوی شهرداری به تعداد کافی عنوان کرد و ادامه داد: مورد دیگری که میتوانم به آن اشاره کنم کاهش تعداد پارکینگها و به تبع آن کاهش ورودی پارکینگها است که خود به خود سبب بروز ترافیک سنگین میشود.
جانشین رئیس پلیس راهور تهران به اجاره دادن پارکینگها به بخش خصوص اشاره کرد و افزود: گرفتن حق پارک در هنگام ورود خودروها به پارکینگ از جمله دلایل اصلی بروز ترافیک قبل از شروع بازی محسوب می شود و مشکلات فراوانی را برای راهور و تماشاگران بوجود می آورد. لازم است مسئولان ورزشگاه و بخش خصوصی برای این امر فکری کنند.
وی همچنین از استقبال کم تماشاگران از مترو خبر داد و گفت: متاسفانه استفاده از مترو خیلی کم است در صورتی که رفت و آمد با آن آسان است.
بذرافشان در پایان با اشاره به ساعات برگزاری مسابقات فوتبال گفت: روز چهارشنبه بدترین زمان برگزاری مسابقه فوتبال است چرا که به علت تعطیلات پایان هفته حجم ترافیکی در خیابانها افزایش یافته و ترافیک منتهی به وزرشگاه موجب سنگین تر شدن آن میشود.
وی ادامه داد: پیشنهاد راهنمایی و رانندگی این است که مسابقات از ساعت 20 به بعد آغاز شوند تا با پیک ترافیکی انتهای روز تداخل نداشته باشد.
جانشین راهور تهران بزرگ گفت: مهتر اینکه روز برگزاری مسابقات همزمان با مراسم ملی یا مذهبی نباشد چون سبب بروز ترافیک سنگین در خیابانهای اصلی شهر میشود.