arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۲

زنگنه: پس از ۸ سال، برداشت از پارس جنوبي آنچنان تغيير نكرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزير نفت گفت: در مدت هشت سال گذشته چيزهايي ثابت مانده و يكسري بخش ها با آمدن فازهاي جديد تغيير كرده است اما با اين حال برداشت از مخازن گازي ميدان پارس جنوبي در اين مدت خيلي تغيير نكرده است.

به گزارش روز جمعه ايرنا،‌ بي‍ژن نامدار زنگنه در بازگشت از منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس، با تاكيد بر اينكه هم اكنون همه توان را روي پايان كار فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ قرار داده ايم، افزود: اين فازها مي توانند روزانه ۲۰۰ ميليون مترمكعب گاز و ۳۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي توليد كنند كه اين اقدام براي مردم كشور اميد زيادي ايجاد مي كند.

وي در تشريح روند توسعه فازهاي ميدان گازي مشترك پارس جنوبي تصريح كرد: در جريان اين سفر يكروزه (۳۱ مرداد) از نحوه پيشرفت فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي، به عنوان اولويت دارترين فازهاي در حال توسعه هستند، بازديد شد.

زنگنه با تاكيد بر اولويت توسعه پرشتاب فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي درباره توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: اولويت نخست كاري در پارس جنوبي، به نتيجه رساندن اين سه طرح بزرگ گازي است و لايه نفتي در مرحله بعد قرار دارد.

وزير نفت دولت يازدهم تصريح كرد: توسعه فازهاي ديگر پارس جنوبي از جمله ۱۹، ۱۴، ۲۱ تا ۲۳ يك تا يك ماه و نيم ديگر، پس از اينكه مشكلات جدي سه طرح گازي ياد شده (۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸) حل شد، را به صورت جدي پيگيري خواهم كرد.

زنگنه تاكيد كرد: ضرورتي ندارد همه فازهاي پارس جنوبي را با يك سرعت پيش ببريم ولي اكنون همه فشار و توان را روي پايان كار فازهاي ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ قرار داده ايم، زيرا اين فازها در مدت زمان بسيار كوتاه تر به توليد نزديك مي شود و مي توانند روزانه ۲۰۰ ميليون مترمكعب گاز و ۳۰۰ هزار بشكه ميعانات گازي توليد كنند كه اين مهم براي مردم اميد زيادي ايجاد مي كند و مسايل شبكه انتقال گاز نيز حل خواهد شد.

** به آينده توسعه زودهنگام پارس جنوبي اميدوارتر شدم

وزير نفت گفت: با مشاهده پيشرفت و توسعه فعاليت ها در نخستين بازديد از پارس جنوبي نسبت به گذشته اميدوارتر شدم كه با همكاري و كمك همه نيروهاي توانمند و با انگيزه اي كه در اين سفر ديدم بايد همه با هم براي توسعه پارس جنوبي تلاش و هرچه مي توانيم براي زمستان امسال گاز توليد كنيم.

وي گفت: آنچه در جريان اين بازديد به چشم مي خورد، روحيه خوب، اميد، علاقه و نشاط در مجموعه مديريتي و پيمانكاران بخش هاي مختلف حفاري، لوله گذاري، دريايي و بخش پالايشگاهي حاضر در اين طرح ها و ضروري است حمايت و كمك مورد نياز از اين مجموعه انجام شود تا با پيگيري مديريتي و رعايت زمان بندي، عليرغم همه دشواري ها و تحريم ها عمليات توسعه فازهاي ميدان مشترك پارس جنوبي پيش رود.

** ضرورت بسيج همگاني براي توسعه پارس جنوبي

زنگنه گفت: به طور مرتب براي بازديد از فازهاي در حال توسعه پارس جنوبي به منطقه عسلويه خواهم آمد، زحمت هاي زيادي در اين ميدان كشيده شده و هم اكنون بايد همصدا يك ياعلي محكم براي ادامه و به نتيجه رساندن كارها بگوييم تا توليد گاز از اين ميدان افزايش يابد زيرا تا زماني كه فازهاي اين ميدان مشترك به بهره برداري و توليد نرسند، فايده اي ندارد.

وي تصريح كرد: بنده نيز ۶۰ درصد وقت اصلي خود را براي توسعه و به نتيجه رساندن فازهاي پارس جنوبي و ميدان هاي مشترك صرف خواهم كرد و در چنين شرايطي با همكاري مشترك كارها بايد انجام شود و با تمام وجود بايد تلاش كنيم.

** نگاه مثبت به حل مشكلات قراردادي پيمانكاران در پارس جنوبي

وزير نفت تاكيد كرد: ضروري است با نگاه مثبتي به حل مشكلات پيمانكاران كه در پارس جنوبي در حال فعاليت هستند، نگاه شود و مشكلات قراردادي را حل كنيم و قراردادي را روي هوا نفرستيم زيرا بايد به به دو طرف قرارداد احترام گذاشته شود.

** زمستان امسال بايد گاز فاز ۱۲ به شبكه سراسري تزريق شود

وزير نفت دولت يازدهم روند اجراي فاز ۱۲ را مطلوب ارزيابي و تصريح كرد: زمستان امسال گاز فاز ۱۲ بايد وارد شبكه سراسري شود، زيرا هم اكنون روزانه ۹۰ ميليون ليتر سوخت مايع به جاي گاز در نيروگاه ها سوزانده مي شود.

زنگنه درباره روند پيشرفت فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي گفت: با تزريق گاز ترش فازهاي ۶، ۷ و ۸ پالايشگاه شيرين سازي اين فازها به طور موقت راه اندازي شده ولي فعاليت هاي بخش دريايي اين فازها در دست اجراست و هم اكنون سكوهاي آن در يارد خرمشهر ساخته شده كه بايد حمل و در محل اين دو فاز نصب و راه اندازي شود تا چاه هاي فاز ۱۵ و ۱۶ نيز تكميل شود.

وي پيش بيني كرد فازهاي ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبي نيمه دوم سال آينده به بهره برداري كامل برسد، هرچند كه كار بايد جلو برود تا زمان دقيق تر اعلام شود.

وزير نفت گفت: توسعه فازهاي ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي در وضعيت مشابهي با اندكي تفاوت از فازهاي ۱۵ و ۱۶ در دست اجرا است و چاه هاي اين فازها در دريا وضعيت بهتري نسبت به فاز ۱۵ و ۱۶ قرار دارند.

زنگنه درباره روند تامين سوخت زمستاني از فازهاي۱۲، ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ گفت: يك مقدار مي توانيم در زمستان از گاز اين فازها استفاده كنيم، ولي نمي توان براي تامين سوخت زمستاني امسال بر استفاده از گاز اين سه طرح بزرگ ميدان پارس جنوبي تكيه كرد، ممكن است بخشي از گاز فازهاي ۶،۷ و ۸ پارس جنوبي (كه ترش است) در واحدهاي شيرين سازي اين فازها استفاده شود، بنابراين حجم تزريق گاز به منطقه آغاجاري (كه از گاز ترش فازهاي ۶، ۷ و ۸ استفاده مي شود) ممكن است، كمتر شود.

وزير نفت در ادامه افزود: پس از گذشت ۸ سال و يك ماه وارد عسلويه شدم و در مدت هشت سال گذشته به اين منطقه دعوت هم نشده بودم.

برپايه گزارش وزارت نفت،‌ صبح روز پنجشنبه (۳۱ مرداد) بيژن زنگنه در صدر هياتي از مديران و
معاونان شركت ملي نفت ايران از آخرين وضعيت توسعه طرح هاي پارس جنوبي بازديد كرد. وزير نفت پس از بازديد هوايي از فازهاي در دست توسعه پارس جنوبي، از فازهاي ۱۲، ۱۵و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و مجتمع گازي پارس جنوبي بازديد و با حضور در جلسه هاي مشترك پيمانكاران و كارفرمايان اين طرح ها در جريان آخرين وضعيت پيشرفت پروژه ها قرار گرفت و راه كارهاي مناسب را براي حل مشكلات آنان ارايه كرد.

نظرات بینندگان