arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۲

پاسخ جلیلی به پیشنهاد شهرداری مشهد

حجت الاسلام فاطمی: بله بعضا همین دوستان مطرح شده اند .همانطور که گفتم نظر اعضای شورا شهر این هست که فردی در تراز ملی معرفی بشود و این دوستان هم مطرح شده اند و قرار بر این شده که با این دوستان مذاکرات لازم بشود. به عنوان مثال با آقای سعید جلیلی هم صحبت شده و ایشان تقریبا جواب رد داده اند. البته هنوز نمی شود حضور آقای سعید جلیلی در شهرداری مشهد را قطعا منتفی بدانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نظر اعضای شورا شهر این هست که فردی در تراز ملی معرفی بشود و این دوستان هم مطرح شده اند و قرار بر این شده که با این دوستان مذاکرات لازم بشود .به عنوان مثال با آقای سعید جلیلی هم صحبت شده و ایشان تقریبا جواب رد داده اند.

به گزارش فرهنگ نیوز، شرایط و موقعیت شهر مشهد به لحاظ وجود بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) همیشه برای ما ایرانی ها از ارزش فوق العاده ای برخوردار هست.شهر مشهد علاوه بر بعد معنوی دارای مزایای فراوانی از جمله موضوعات گردشگری و اقتصادی است و سالیانه درآمد بالایی را نصیب کشور می کند.
 
پیرامون عملکرد اعضای منتخب شورای شهر مشهد در دو ماه گذشته و رایزنی های انجام شده برای رسیدن به گزینه مطلوب شهرداری مشهد با یکی از اعضای شورای شهر مشهد به گفت و گو نشستیم و موضوعات متعددی را با او مطرح کردیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین مجید فاطمی یکی از اعضای منتخب چهارمین دوره شورای شهر مشهد در گفت و گو با فرهنگ نیوز با اشاره به اینکه  ۱۲ شهریور آغاز به کاررسمی برای شورای شهر مشهد است گفت: به لحاظ احساس وظیفه منتخبین مردم مشهد کار را زودتر شروع کرده اند و در جلسات هفتگی به موضوعات مختلف شهری من جمله موضوعات مدیریت شهری و همچنین انتخاب شهردار با عنوان « معیار ها و شاخص های لازم برای یک شهردار»در دستور کار قرار گرفته است.  
 
حجت الاسلام فاطمی همچنین در این مصاحبه به موضوع لابی های گسترده جهت تاثیر گذاری بر اعضای شورای شهر اشاره کرد و ضمن بیان برخی از نقطه نظرات اعضای شورای شهر مشهد و حواشی پیش آمده پیرامون انتخاب شهردار مشهد از برخی رسانه ها در خصوص شایعه انتخاب آقای احمدی نژاد به عنوان شهردار مشهد گلایه کرد.
 
در ادامه گفت و گوی خبرنگار سیاسی فرهنگ نیوز با عضو شورای شهر چهارم مشهد را خواهید خواند:
 
**نحوه انتخاب و فرآیند انتخاب شهردار به چه صورت است؟
 
حجت الاسلام فاطمی: در موضوع فرآیند انتخاب شهردار، اولین کاری که با دوستان انجام دادیم این بود معیار ها و شاخص هایی که از نظر مقام معظم رهبری لازم هست یک شهردار داشته باشد را مشخص کردیم که به حدود ۲۴ شاخص رسیدیم و این ۲۴ شاخص را در ۴ بخش کلی تقسیم کردیم این ۴ بخش شامل شاخص های فردی، مدیریتی، تعهد و ارزشی و تخصص کاری می باشد. از آنجایی که انتخاب شهردار یک بحث علمی و مدیریتی است به خاطر همین دوستان به لحاظ دغدغه ای که داشتند سعی کردند از برخی فضاسازی های سیاسی مخرب دوری کنند. البته به دلیل شیطنت برخی از رسانه ها، گمانه زنی هایی صورت گرفت که اکثر آنها بدون سند و مدرک بود و همگی در حد یک شایعه می باشند. وقتی کار شاخص ها تمام شد قرار بر این شد که بر اساس شاخص ها هر نماینده ای ۳ گزینه را مشخص و به روابط عمومی شورای شهر اعلام نمایند واز میان معرفی شدگان ۱۰ نفر شاخص را که بیشتر اعضا معرفی می کنند جدا شده و و کارگروه های ۵ نفره ای از شورای شهر با این دوستان رایزنی کرده و سپس روی آنها در شورای شهر بحث و گفتگو انجام بشود.
 
**آیا این ده نفر مشخص شده اند و آیا با آنها رایزنی انجام شده است؟
 
حجت الاسلام فاطمی: بله این ۱۰ نفر مشخص شده اند و کار گروه های ۵ نفره هم با بعضی از دوستان صحبت کرده اند. البته باید این نکته را ذکر کنم که به خاطر جایگاه مشهد و نگاه کلیه اعضای شورای شهر این هست که حتما شهردار مشهد باید شخصیت در قیاس ملی باشد تا مشهد بتواند به تراز ملی و جایگاه مورد نظر برسد. باید شهردار هم در تراز ملی باشد و حتما در حد وزرا باشد. لذا دوستانی هم از مشهد بودند در میان گزینه ها که حتی برنامه هم ارائه کرده اند. اما به همین دلیل که ذکر کردم تقریبا دوستان مشهدی شانسی برای شهردار شدن ندارند.
 
 
 
** در رسانه ها گزینه های برای شهرداری مشهد مطرح شده است؟ به طور مثال آقایان سعید جلیلی ، رستم قاسمی وزیر اسبق نفت، علی نیکزاد، مرتضی بختیاری، فتاح، امان‌پور، مرتضی تمدن، وکیلی شهردار سابق مشهد و محمد جواد محمدی زاده استاندار سابق خراسان رضوي .شما این اسامی را تایید می کنید؟
 
حجت الاسلام فاطمی: بله بعضا همین دوستان مطرح شده اند .همانطور که گفتم نظر اعضای شورا شهر این هست که فردی در تراز ملی معرفی بشود و این دوستان هم مطرح شده اند و قرار بر این شده که با این دوستان مذاکرات لازم بشود. به عنوان مثال با آقای سعید جلیلی هم صحبت شده و ایشان تقریبا جواب رد داده اند. البته هنوز نمی شود حضور آقای سعید جلیلی در شهرداری مشهد را قطعا منتفی بدانیم.
 
**گرایش های سیاسی منتخبین شورای شهر به چه شکل هست؟
 
حجت الاسلام فاطمی: شاید اگر نگوییم بی نظیر هستیم مطمئنا در سطح کشور بی نظیر هستیم چراکه از میان ۲۵ نفر اعضا همه اعضا از دوستان اصولگرا و ارزشی هستند. البته خب با سلایق و نظرات مختلف که امری طبیعی است. اما بین اعضای شورا یک توافق کلی و وحدت رویه بین همه دوستان وجود دارد و الحمدالله دعواهای سیاسی هیچ جایگاهی در شورای شهر مشهد نخواهد داشت.
 
**نظر شما در مورد مطرح شدن نام آقای احمدی نژاد برای شهرداری مشهد و اتفاقاتی که افتاد چیست؟
 
حجت الاسلام فاطمی: در مورد آقای احمدی نژاد به نظر من به خاطر کج سلیقگی یکی از اعضای شورای شهر باعث شد که به آقای احمدی نژاد یک اجحاف رسانه ای بشود. در یک جلسه ای یکی از نمایندگان مشهد، آقای بنی هاشمی آمدند گزینه ای که از نظر خودشان برای شهرداری مشهد مناسب می دانستند را بدون مطرح کردن این موضوع با فرد دیگری و خود آقای احمدی نژاد و حتی نزدیکان ایشان به عنوان واسطه به عنوان یک پیشنهاد در رسانه ها  و بعد هم در بین اعضای شورای شهر مطرح کردند و فقط هم در حد مطرح شدن بود که اعضای شورای شهر روی این گزینه هم تاملی کنند. بالاخره هر یک از اعضای شورا آزادند نظر شخصی خودشان اعلام کنند و این طبیعی است و حق اظهار نظر برای همه آزاد است. اما به خاطر مسائل و حاشیه هایی که پیش آمد در دولت دهم باعث شد که یک سری حاشیه سازی هایی در حول این موضوع ایجاد بشود و برخی بی رحمانه به ایشان اهانت کردند و این در حالی است که خود آقای احمدی نژاد از این موضوع اصلا خبر نداشتند . و این موضوع از ابتدا یک کذب بود و رسانه ها در این مورد بی تقوایی کردند.
 
**یکی از افراد تاثیر گذار در شهر مشهد حضرت آیت الله  علم الهدی هستند. نظر ایشان در رابطه با شورای شهر چیست ؟آیا ایشان گزینه ای را پیشنهاد دادند؟
 
حجت الاسلام فاطمی: وجود شخص آیت الله علم الهدی در مشهد ما حقیقتا نعمتی است و ما بعد از معلوم شدن نتایج انتخابات اولین جلسه اعضا را در حضور ایشان گرفتیم و ما به خاطر انتصاب ایشان از طرف آقا، شأن ولایت هم قائل هستیم و همه دوستان در این موضوع اعتقاد دارند که در تصمیمات حتما از رهنمود های ایشان خالی نباشد و ایشان در جلسه اول تعابیر خوبی داشتند که حتی ایشان فرمودند که ترکیبی که در شورا دیده میشود از جمله وجود چهره های شاخص و سه روحانی در جمع اعضا بسیار امیدوار کننده است اما در مورد انتخاب شهردار ما جلسه ای را در مورد این موضوع با ایشان نداشتیم اما دو نفر از دوستان مشخص شده اند که به محضر حاج آقا می روند که ما هم وقت حاج آقا را نگیریم. این دوستان هم محضر حاج آقا رفته اند گزارش ها را تقدیم کرده اند. رهنمود های ایشان را دریافت کرده اند. بله حاج آقا یک سری نکات را هم مطرح کرده اند اما اینکه شخص خاصی را مطرح کرده باشند به این صورت نیست. چرا که طبع حاج آقا این نیست که خلاف قانون عمل کنند و با معرفی شخص ، شورا را در معذوریت قرار بدهند و عنصر اختیار را از شورا بگیرند.
 
**نظر حضرت آیت الله طبسی در مورد شورای شهر جدید چیست ؟ ورابطه شورای شهر با آستان قدس به چه صورت است؟
 
حجت الاسلام فاطمی: حضرت آیت الله طبسی هم از این قاعده مستثنی نیستند که به خاطر انتصاب ایشان از طرف رهبر معظم انقلاب همان شأن ولایی را برای ایشان قائل هستیم و همه اعضا خودشان را ملزم می دانند که تحت رهنمود های ایشان فعالیت بکنند.اما همزمان با رایزنی هایی که برای دیدار با حضرت آیت الله علم الهدی داشتیم برای دیدار با ایشان هم تلاش شد. اما موفق نبودیم و ایشان فرمودند ان شا الله بعد از شکل گرفتن شورای شهر جدید در خدمت شما هستیم.
 
** اخباری رسیده که کانون های قدرت و ثروت در حال فشار آوردن به بعضی اعضا هستند برای انتخاب شهردار و حتی الان که هنوز شورا رسمیت نیافته به برخی اعضا برای منافع نامشروع خودشان فشار می آورند که فلان مجوز چنین بشود و چنان نشود؟
 
حجت الاسلام فاطمی: بله ! بالاخره برخی کانون های قدرت و ثروت به شدت تلاش کردند تا در شورای شهر نفوذ کنند حالا بنده اسم نمی آورم ما می خواهیم این مدت باقیمانده هم تمام بشود.  متأسفانه از طرف بدنه شهرداری و مدیریت شهری فعلی جلساتی برگزار شد. حتی با بنده حقیر به شکل های مختلف رایزنی شد. بعضاً به صورت نامحسوس سعی شد که فشار هایی به اعضا بیاورند و لابی هایی نمایند که شخصی را تحمیل نمایند یا مطلبی را تحمیل کنند. اما حقیقتا به خاطر یکدست بودن و سلامت اعضای شورا اینها موفق نشدند و ناکام ماندند. با جدیت عرض می کنم که هماهنگی اعضا باعث این شد که این شیطنت ها ناکام بماند.
 
 
 
** از شورای شهر مشهد بگذریم .نظر شما در مورد اتفاقات اخیر مجلس و کابینه رئیس جمهور چیست؟
 
حجت الاسلام فاطمی: بحث مفصلی است اما مجلس با رویکرد خوبی وارد میدان شد و بر اساس فرمایشات رهبری که فرمودند همه از این دولت حمایت بکنند مجلس هم با دید حمایتی وارد شد اما در این انتخاب به نظر بنده اشتباهات فاحشی مرتکب شدند. حمایت به این معنی نیست که هر گزینه ای که دولت معرفی کرد باید رای اعتماد بگیرد، اتفاقا این خیانت است. واقعا اگر برسیم به اینکه گزینه ای مناسب نیست رای اعتماد دادن به او به بهانه ای اینکه می خواهیم از دولت حمایت بکنیم و.. این حرکت اشتباهی است و در حکم خیانت به رئیس جمهور است.
 
توقع ما از این مجلس این بود که حداقل شش نفر نباید رای اعتماد می گرفتند با مسامحه! و خدا را شکر می کنیم که امثال آقای نجفی و میلی منفرد نتوانستند به کابینه راه پیدا کنند چون عملکرد اینها در فتنه مشخص هست و باید پاسخگو باشند. البته توقع داشتیم آقایان آخوندی و زنگنه و ربیعی هم رای نیاورند. بالاخره انتظار داریم اینها بیایند عذر خواهی کنند و جوابگوی عملکرد شان در فتنه باشند و ما هنوز از اینها عذر خواهی ندیدیم بالاخره امثال آقای آخوندی موثر در فتنه بودند. اما به نظرم خوب شد فضای کشور و اینجا لازم می دانم از نمایندگانی که مصمم در مسئله فتنه بودند تشکر کنم و گلایه کنم از نمایندگانی که مسائلی همچون کاسب فتنه و ... را مطرح کردند.
 
در مورد برنامه های وزرا هم صحبت داریم ،به عنوان نمونه بنده برنامه آقای ظریف را مطالعه کردم حقیقتا این برنامه ها رویکرد منفعلانه دارند و بویی از استکبار ستیزی در آن مشاهده نمی شود. پیشنهاد می کنم ایشان فرمایشات امام را در پیام حج بخوانند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بیان کرده اند. حضرت آقا در مورد سیاست خارجی صحبت کرده اند و اینها سند راهبردی ما هستند.
 
**مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران مطرح است و برای شهر مشهد عملکرد سازمان میراث فرهنگی بسیار مهم هست ، در مورد انتصاب آقای نجفی به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی نظر شما چیست؟
 
حجت الاسلام فاطمی: به نظر من یک روز بعد از عدم رای اعتماد مجلس به آقای نجفی انتصاب ایشان به  ریاست این سازمان خوب نبود. حالا که مجلس از بسیاری از مواضعش عدول کرده و فقط به ۳ نفر رای اعتماد ندادند از ریاست محترم جمهور انتظار می رفت تدبیر بیشتری به خرج می دادند و این انتصاب را انجام نمی دادند.
 
** به عنوان آخرین سوال :نظرتان را در مورد این جمله آقای علی مطهری (فتنه گر نامیدن هر معترضی مخالفت با آزادی است) بفرمایید؟
 
حجت الاسلام فاطمی: البته جمله، جمله درستی است .ما اعتراض را در چارچوب قانون یک حق قانونی برای همه می دانیم .اما خود آقای مطهری می دانند که ایشان این جمله را برای چه کسانی به کار می برند. ما آن جمعیت زیادی که در روز های اول به خیابان ها می آمدند را هیچگاه فتنه گر نمیدانیم. بعد از نماز جمعه مقام معظم رهبری شاهد این بودید که جمعیت چقدر کاهش یافت. بله ما کسانی را که در ادامه فتنه در کف خیابان ماندند فتنه گر می دانیم. ما آنهایی که در روز عاشورا به اباعبدالله حسین(ع) اهانت کردند را فتنه گر می دانیم. بالاخره کلمه الحق یرادبها الباطل اینها یک حرف حقی را می زنند و استفاده باطل می کنند. مردم ما این انقلاب و این بصیرت را ارزان بدست نیاورده اند که با این حرف ها تحت تاثیر قرار بگیرند ، مردم ما بیدار هستند.
نظرات بینندگان