arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲

تمام جدال‌های نفت و استقلال

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیر قلعه‌نوئی و منصور ابراهیم‌زاده دو چهره‌ی شاخص از جمع امتیازآورترین مربیان لیگ برتر بوده‌اند که همواره به عنوان برندی موفق در کانون توجهات قرار داشته‌اند، بخصوص دوئل این دو مربی در رقابت‌های لیگ برتر که نتیجه‌ای تاثیرگذار در روند موفقیت تیم‌های تحت هدایت این دو مربی داشته است. یازدهمین دوئل این دو مربی در راه است و همین امر بهانه‌ای شد تا مروری بر سابقه‌ی مصاف‌های تن به تن این دو مربی داشته باشیم. 

منصور ابراهیم‌زاده، مربی اصفهانی‌الاصلی که دومین سال حضور خود در فوتبال پایتخت را پشت سر می‌گذارد، گذشته‌ای مرتبط با قلعه‌نوئی داشته است. ابراهیم‌زاده که در سن 33 سالگی و در نخستین دوره‌ی لیگ پس از انقلاب به راس نیمکت تیم سپاهان رسید، چندان تداومی در کار سرمربیگری نداشت و سال‌ها برای بازگشت به این قامت صبر کرد تا به اوج پختی برسد.

ابراهیم‌زاده در دوره‌ی هدایت تیم ملی توسط قلعه‌نوئی دستیار او بود و پس از ناکامی تیم ملی در جام ملت‌های 2007 و اخراج امیر قلعه‌نوئی از نیمکت تیم ملی، فدراسیون حکم سرمربی موقت را به ابراهیم‌زاده سپرد و او سه بازی نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت. با این حال ابراهیم‌زاده مطابق همیشه ناکام بازی‌های بزرگ بود و سر بزنگاه نتوانست گلیم خود را از آب بکشد. ابراهیم‌زاده زمانی‌که در مقدماتی جام‌جهانی 2010 تیم ملی را برابر سوریه رهبری می‌کرد، در همان دیداری که خاویر کلمنته به آزادی آمد تا برای پذیرفتن هدایت تیم ملی با مسئولان فدراسیون به مذاکره بنشیند، به یک تساوی بدون گل رسید تا سران تیم ملی فرضیه سپردن سکان هدایت تیم ملی به او را شکست‌خورده ببینند. 

ابراهیم‌زاده پس از ناکامی در تیم ملی در راستای تبدیل حکم موقت به دائم، به زادگاه خود بازگشت و برای نخستین بار هدایت یک تیم لیگ برتری به نام ذوب‌آهن را عهده‌دار شد و در مسیر موفقیت گام برداشت. 

لیگ هشتم؛ نخستین دوئل ابراهیم‌زاده و ژنرال ! 

هفته‌ی سیزدهم؛ ورزشگاه آزادی؛ استقلال تهران 2-0 ذوب‌آهن اصفهان 

هفته‌ی سی‌ام؛ ورزشگاه فولادشهر؛ ذوب‌آهن اصفهان 1-1 استقلال تهران 

سرمربی اصفهانی که مهر نخستین قرارداد او در لیگ برتر در قامت سرمربی هنوز خشک نشده بود، از سبزپوشان اصفهانی یک مدعی قهرمانی ساخت، مدعی که گام به گام استقلال پرستاره برای قهرمانی پیش رفت و در نهایت باتوجه به تفاضل گل کم‌تر دست‌هایش را از لمس جام قهرمانی ناکام دید. 

ذوب‌آهن با هدایت مربی سیبیلوی خوش‌فکر خود در دوئل با آبی‌پوشان پایتخت ناکام بودند و همین امر بهانه‌ای شد تا آن‌ها جام را دو دستی تقدیم شاگردان قلعه‌نوئی کنند. 

لیگ نهم؛ ابراهیم‌زاده مرد موفق دربی‌های فولادشهر 

هفته‌ی دهم؛ ورزشگاه فولادشهر؛ ذوب‌آهن اصفهان 0-0 سپاهان اصفهان 

هفته‌ی بیست و هفتم؛ ورزشگاه فولادشهر؛ سپاهان 0-1 ذوب‌آهن اصفهان 

قلعه‌نوئی در لیگ نهم به فوتبال اصفهان کوچ کرد تا حسرت چندین‌ساله‌ی این شهر برای قهرمانی در لیگ برتر را به واقعیت مبدل سازد. ژنرال برای دومین فصل متوالی یک رقیب آشنا داشت، رقیبی که دیگر علم‌گرائی خود را اثبات کرده بود و همه نگاهی ویژه به عملکرد او داشتند. زوج مدعی قهرمانی در اصفهان حضور داشتند.

ابراهیم‌زاده این‌بار باتجربه‌تر عمل کرد و در دربی فولادشهر قلعه‌نوئی را شکست داد اما ... در هفته‌های پايانی لیگ نهم، رقابت‌ اصفهانی‌های لیگ به اوج حرارت رسیده بود و دو تيم پا به پای هم پيش مي‌رفتند. اما منصورخان بازهم مرد دیدارهای بزرگ نبود و در هفته سي‌ويكم، تهران به مصاف استقلال رفت و با حساب يك بر صفر مغلوب آبي‌پوشان تهراني شد، تا با اختلاف شش امتیازی دومین نائب قهرمانی متوالی لیگ را کسب کند و قلعه‌نوئی به سومین جام خود در لیگ برتر و دومین جام متوالی خود در این رقابت‌ها دست یابد. 

لیگ دهم؛ در دربی امیر و منصور حساب بی‌حساب شدند ! 

هفته‌ی پنجم؛ ورزشگاه فولادشهر؛ ذوب‌آهن اصفهان 1-0 سپاهان اصفهان 

هفته‌ی بیست و دوم؛ ورزشگاه فولادشهر؛ سپاهان اصفهان 2-0 ذوب‌آهن اصفهان 

تیم‌های اصفهانی حاضر در لیگ برتر برای دومین سال متوالی برای قهرمانی رقابت تنگاتنگی داشتند با این تفاوت که در این بین استقلال نیز مدعی جدی قهرمانی بود. امیر و منصور فوتبال اصفهان را متحول کردند و از این دو تیم دو غول بزرگ ساختند و در دوئل با هم به تقسیم امتیازات رضایت دادند. با این‌حال شاگردان ابراهیم‌زاده در این فصل در دو دیدار رفت و برگشت به پرسپوليس باختند تا اين‌بار به عنوان نايب‌قهرماني هم نرسند. ابراهيم‌زاده اگر اين دو بازي بزرگ را از پرسپوليس مي‌برد، نه‌تنها مي‌توانست قهرمان شود بلكه در صورت كسب يك امتياز حداقل رتبه نايب‌قهرماني خود را تقديم استقلال نمي‌كرد. ذوب‌آهن در نهایت با اختلاف 3 امتیاز نسبت به سپاهان قهرمان در رده‌ی سوم قرار گرفتند. 

لیگ یازدهم؛ تراکتور قلعه‌نوئی ذوب‌آهن را ذوب کرد ! 

هفته‌ی دوم؛ ورزشگاه فولادشهر؛ ذوب‌آهن اصفهان 0-1 تراکتورسازی تبریز 

هفته‌ی نوزدهم؛ ورزشگاه یادگار امام؛ تراکتورسازی تبریز 2-1 ذوب‌آهن اصفهان 

ابراهیم‌زاده پس از سه فصل موفقیت در مسیر افول قرار گرفت و برای نخستین‌بار از جمع مدعیان کنار رفت و حتی در دوئل خود با قلعه‌نوئی نیز ناکام بود و دو شکست را برابر تراکتورسازان نائب قهرمان متحمل شد و در نهایت 45 امتیاز در رده‌ی ششم قرار گرفت. 

لیگ دوازدهم؛ زور ابراهیم‌زاده‌ با نفت هم به ژنرال نرسید ! 

هفته‌ی سیزدهم؛ ورزشگاه آزادی؛ استقلال تهران 2-1 نفت تهران 

هفته‌ی سی‌ام؛ ورزشگاه آزادی؛ نفت تهران 1-1 استقلال تهران 

ابراهیم‌زاده پس از چهار فصل حضور در فوتبال اصفهان به فوتبال تهران گام گذاشت تا ارزش‌های فنی خود را اثبات کند. به نفت تهران رفت، تیمی که در نخستین فصل حضورش در لیگ برتر با هدایت فرکی موفق بود و در اندیشه‌ی کسب سهمیه‌ی آسیا بود. ابراهیم‌زاده در نفت فوق‌العاده کار کرد اما در نهایت با اختلاف یک امتیاز نسبت به فولاد فرکی، سهمیه‌ی آسیا را از دست داد. 

 درخشش ابراهيم‌زاده در بازي‌هاي بزرگ امسال در نفت هم ادامه داشته است. او امسال در هفته سيزدهم با نفت رودرروي استقلال قرار گرفت و با گل يعقوب كريمي از حريف پيش افتاد. ابراهيم‌زاده كه خوب به قلعه‌نويي مي‌بازد دو گل از تيم اين مربي خورد تا بازي برده را ببازد و از صدر جدول فاصله بگيرد. 

ابراهیم‌زاده در بازی برگشت نیز تنها به یک تساوی برابر شاگردان امیر دست یافت تا سهمیه‌ی آسیا را با توجه به تساوی دیگر برابر فولاد خوزستان در هفته‌ی سی و چهارم از دست بدهد.
نظرات بینندگان