arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲

آمار نگران کننده استفاده از نام جعلی خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل جشنواره بین المللی و فرهنگی هنری خلیج فارس گفت: تقریباً روزی 5 تا 6 هزار بار نام جعلی خلیج فارس در رسانه‌های بیگانه پمپاژ می‌شود و جعل این نام در دو دهه گذشته تشدید شده است.

به گزارش مهر، آیین پایانی جشنواره رسانه‌های مجازی خلیج فارس عصر روز شنبه 2 شهریور با حضور همایون امیرزاده دبیرکل جشنواره فرهنگی هنری و بین‌المللی خلیج فارس، احسان قاضی زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر نخستین جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس در محل سالن همایش‌های تالار اریکه ایرانیان در تهران برگزار شد.

در این برنامه احسان قاضی زاده گفت: ایجاد موج مستمر و گسترده رسانه ای در حمایت از نام خلیج فارس، حرکتی است برای مقاومت در برابر هجمه ای که علیه آن آغاز شده است و جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس هم به دنبال عطف توجه همگان به این موضوع است.

وی افزود: رقبای منطقه ای ما در تلاش هستند تا از فضای رسانه های مکتوب و مجازی برای پیش بردن اهداف خود و جعل نام خلیج فارس استفاده کنند. در چنین شرایطی ضمن نگه داشتن نام خلیج فارس باید سرلوحه امور قرار گیرد و ما هم د رکشورمان تلاش خود را در فضای رسانه ای بیشتر کنیم.

مدیرکل ارشاد استان تهران با اشاره به تصویب 10 اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس از سوی هیات دولت در سه سال پیش، گفت: بعد از این اقدام جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس در 21 عنن موضوعی شکل  گرفت که ما هم در  اداره کل ارشاد استان تهران تا پیش از این دو جشنواره تئاتر خیابانی و جشنواره رسانه ای آیات را برگزار کردیم.

دبیر جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس در ادامه با ارایه گزارشی از نخستین دوره این جشنواره گفت: پس از فراخوانی که اعلام شد 4 هزار و 512 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که در دو مرحله داوری شد.

وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره سال آینده در سطحی بین المللی برگزار شود و در این خصوص گفت: با  توجه به این که آقای جنتی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی سوابق درخشانی در فضای سیاسی و بین  المللی داشته اند، امیدواریم در دوره مسئولیت ایشان توجه بیشتری بحث خلیج فارس صورت گیرد و جشنواره  رسانه های مجازی در یک سطح کمی و کیفی بهتر برگزار شود

در این برنامه همچنین همایون امیرزاده دبیرکل جشنواره بین المللی و فرهنگی هنری خلیج فارس با قدردانی از دست اندرکاران برپایی نخستین جشنواره های مجازی خلیج فارس گفت: حدود یک چهارم آثاری که به نام خلیج فارس رقم خورده است و به جشنواره رسیده، در حوزه جشنواره تئاتر خیابانی و  جشنواره رسانه های مجازی است که این قابل تقدیر است.

به گفته وی مجموعه آثاری که تا پیش از این به جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس رسیده بود حدود 25 هزار اثر بود که اکنون و با یک رشد 25 درصدی به 32 هزار اثر رسیده است که در قالب بیش از 27 فعالیت موضوعی در چرخه داوری قرار دارد. این آثار را حدود 20 هزار نفر از هنرمندان کشور در عرصه های مختلف تولید کرده اند.

وی با یادآوری تاسیس این جشنواره در سفر استانی سه سال پیش هیات دولت به هرمزگان گفت: با توجه به حجم وسیعی از اقدامات دامنه داری که با هدف تحریف نام خلیج فارس در منطقه صورت می گرفت ما تصمیم گرفتیم برنامه ای را طراحی کنیم. مدل ما هم مدل جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) بود. به این ترتیب که هر استان با توجه به ظرفیت های نسبی خود متولی یک بخش از کار شود.

امیرزاده ادامه داد: متاسفانه در فضای مجازی شاهد اقداماتی دامنه دار و مهندسی شده با هدف تحریف نام خلیج فارس هستیم و تقریباً روزانه 5 تا 6 هزار بار نام جعلی خلیج فارس در رسانه های بیگانه پمپاژ می شود و این روند طی دو دهه گذشته تشدید شده است.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: هویت هزاران ساله خلیج فارس با چنین بازی های رسانه های دچار تحول نخواهد شد اما مساله ای که در پس پشت این قضایا برای ما به عنوان ایرانیان مهم است و باید از آن در و فهم درستی داشته باشیم، این است که کسانی تخم تفرقه را در منطقه پاشانده اند و با شعار سنتی «تفرقه بیانداز و حکومت کن» بحث تغییر نام خلیج فارس را در دستور کار قرار داده اند.

دبیر کل جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس تاکید کرد: این اتفاق نامبارک، رخداد مبارکی را شکل داد و آن این است که امروز تمام سرمایه گذاری هایی که در خصوص خلیج فارس انجام شده، همگی به این سمت هدایت شده که به بهانه چنین جشنواره ای ما در کنار یکدیگر متحد باشیم و بدانیم که به این طریق امنیت ملی ما هیچگاه دچار خدشه نخواهد شد.

این مقام مسئول وزارت ارشاد همچنین با اشاره به پیشنهادات متعددی که با هدف صیانت از نام خلیج فارس ارایه شده است، گفت: یکی از پیشنهادهایی که همان زمان (سه سال پیش) ارایه شد این بود که در کنار نشان های دولتی مانند نشان ایثار و نشان شجاعت، هیات دولت نشان عالی خلیج فارس را نیز تصویب کند. این اقدام می تواند زمینه ساز حرکت های جدی تر در صیانت از نام خلیج فارس باشد.

امیرزاده در پایان سخنانش آمادگی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را برای چاپ 50 مقاله یا گزارش خبری برگزیده نخستین جشنواره های رسانه های مجازی خلیج فارس اعلام کرد.

در این برنامه همچنین حسین بشیر عضو هیات داوران نخستین جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس با قدردانی از دست اندرکاران برپایی این رویداد فرهنگی و هنری ابراز امیدواری کرد در دولت جدید و دوره وزارت علی جنتی، فعالیت های مشابه با هدف حراست از نام خلیج فارس مضاعف شود.

وی ضمن قرائت بیانیه پایانی هیات داوران این جشنواره خواستار آن شد که در دوره های بعدی این آثار در 4 لایه داوری شوند؛ از طرف تولید کنده اثر، از طرف مخاطبان آثار، از طرف متخصصان و نخبگان و از طرف هیات داوران.

در پایان این برنامه از برگزیدگان نخستین جشنواره رسانه های مجازی خلیج فارس با اهدای لوح های سپاس، تندیس و جوایز نقدی، قدردانی شد.
نظرات بینندگان