arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

رابطه طاسی زودرس با بیماری عصبی «لو گهریگ»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصصان اعصاب در یک مطالعه جدید به رابطه بین طاسی زودرس و خطر ابتلا به نوعی بیماری تحلیل‌برنده اعصاب موسوم به «لو گهریگ» پی برده‌اند و تاکید دارند که این یافته آنها را در درک جزئیات مکانیسم این بیماری و کنترل بهتر آن یاری خواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، به گفته پژوهشگران، احتمال ابتلا به بیماری لو گهریگ که نام دیگر آن «اسکلروز جانبی آمیوتروفیک» است در مردان مبتلا به طاسی زودرس، سه برابر بیشتر از سایر همسالانشان است.

در این آزمایش‌ متخصصان از 50 هزار مرد داوطلب در گروه‌های سنی 46 تا 81 ساله خواستند تا شکل خط موی پیشانی خود را در سن حدود 45 سالگی به یاد آورند و نوع خط موی خود را از میان تصاویری از افراد مودار، کم‌مو و طاس پیدا کرده و آن را مشخص نمایند.

بر اساس پاسخ‌های گردآوری شده، نزدیک به 44 درصد از این شرکت‌کنندگان تصویر افراد مودار، حدود 42 درصد تصویر افراد کم‌مو و 14 درصد دیگر نیز تصویر افراد طاس را انتخاب کردند. 16 سال بعد 11 نفر از 5500 مردی که تصویر افراد طاس را انتخاب کرده بودند به بیماری لو گهریگ مبتلا شدند.

آمار نشان می‌دهد که احتمال ابتلای مردان به این بیماری بیشتر از زنان است. نیمی از افراد مبتلا به لو گهریگ بیش از سه سال پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند اما کمتر از 10 درصد این بیماران بیش از 10 سال پس از تشخیص بیماری شانس ادامه حیات دارند.

«الینور فوندل»، پژوهشگر دانشگاه هاروارد، دراین‌باره می‌گوید: هنوز از علل بروز این بیماری چیزی نمی‌دانیم و فقط در یک مورد تایید شده که مصرف دارو تا سه ماه، طول عمر بیمار را افزایش می‌دهد.

به گفته پژوهشگران با افزایش پدیده طاسی در سن 45 سالگی، خطر ابتلا به این بیماری نیز تشدید می‌شود.

احتمالا مکانیسم ارتباط بین این بیماری عصبی و طاسی مربوط به پروتئینی به نام «گیرنده آندروژن» است. همچنین با توجه به نزدیکی فیزیکی ژن‌های طاسی و بیماری لو گهریگ، این دو اختلال می‌توانند بر هم تاثیر بگذارند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، لو گهریگ بیماری مربوط به آن دسته از سلول‌های عصبی در مغز و نخاع است که حرکت ماهیچه‌ها را کنترل می‌کنند. علایم اولیه این بیماری شامل ضعف و انقباض عضلات است که به تدریج منجر به بروز مشکلات حرکتی و تنفسی می‌شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان