arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

کاهش 8 ساعتی ‌کار زنان بدون کسر حقوق؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اين روزها بازار خبرسازي در حوزه زنان شاغل داغ است. مرخصي زايمان در روزهاي پاياني دولت احمدي‌نژاد، با مصوبه مجلس از 6 ماه به 9 ماه افزايش يافته بودكه با روي كار آمدن دولت روحاني، با دستور اسحاق جهانگيري اجراي اين مصوبه البته به همراه كلي مصوبه ديگر متوقف شد. بماند كه چقدر حاشيه پيرامون اين تصميم به راه افتاد.

حالا نمايندگان مجلس، روز گذشته لايحه ديگري را در كميسيون‌هاي تخصصي تصويب كردند كه ساعات كاري زنان شاغل را كاهش مي‌دهد. لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل روز گذشته در كميسيون اجتماعي مجلس به عنوان كميسيون اصلي و در كميسيون  بهداشت و درمان به عنوان كمیسيون فرعي تصويب شد.

 ايرج عبدي، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل در جهت کمک به زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی است، گفت: در این لایحه دولت 8 ساعت از ساعت کاری زنان را که معادل با یک روز کاری این افراد در هفته است  کاهش داده، البته این کاهش تاثیری در حقوق دریافتی آنها نخواهد داشت.

عبدی در گفت وگو با خانه ملت، در تشریح لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل، افزود: دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرده که در راستای کمک به زنان شاغل در دستگاه‌های دولتی است. نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: لایحه مذکور همه زنان شاغل را در برنمی‌گیرد بلکه برای قشر خاصی از جمله افرادی که دارای کودک زیر7سال، افراد معلول در خانواده و همسر از کارافتاده هستند درنظر گرفته شده است.

 این نماینده مردم در مجلس نهم، به محورهای موجود در لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل اشاره کرد و گفت: دولت در این لایحه 8 ساعت از ساعت کاری زنان را که معادل با یک روز کاری این افراد در هفته است را کاهش داده است. 

وی، با یادآوری نظر کمیسیون اجتماعی نسبت به لایحه کاهش ساعات کاری زنان شاغل، تصریح کرد: به نظر می‌رسد نمایندگان با آن موافق هستند و اگر این هفته در کمیسیون رای مثبتی را به دست آورد مهرماه سال جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش ساعت کاری زنان شاغل تاثیری بر حقوق دریافتی آنها نخواهد داشت، یادآور شد: به طور حتم کاهش ساعات کاری زنان شاغل با همان حقوق عادی انجام می‌شود بدان معنا که با وجود کاهش ساعت کاری، حقوق این افراد به صورت تمام وقت حساب می‌شود.

از سوي ديگر کمیسیون بهداشت هم به عنوان کمیسیون فرعی اين لايحه، با کاهش ساعت کار زنان شاغل سرپرست خانوار که فرزند زیر هفت سال با معلولیت یا بیماری صعب‌العلاج دارند موافقت کرد. محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت در گفت‌وگويي اظهار کرد: بر اساس این لایحه ساعت کار زنان شاغل سرپرست خانوار که فرزند زیر هفت سال با معلولیت یا بیماری صعب‌العلاج دارند از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت در هفته کاهش پیدا می‌کند که کمیسیون بهداشت به عنوان کمیسیون فرعی با این طرح موافقت کرد. 

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: بحث دیگری که در جلسه امروز بررسی شد، طرح بیمه اجتماعی فراگیر بود که بر اساس آن پیشنهاددهندگان با توجه به اینکه 30 درصد افراد جامعه فاقد بیمه‌های اجتماعی هستند صندوقی به صندوق حمایت از بیمه‌های اجتماعی را تشکیل دادند تا کسانی که فاقد بیمه هستند از این طریق بیمه شوند.

 وی تصریح کرد: منابع این طرح از طریق هدفمندی یارانه‌ها از سهم سرپرست خانوار کم خواهد شد. به گفته قربانی، اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری که فوریت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده بود از موارد دیگری بود که در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون فرعی بحث و بررسی شد.

منبع: قانون
نظرات بینندگان