پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو كميسيون اقتصادي مجلس از تلاش نمايندگان براي حذف "راي ممتنع" در
رايگيريهاي صحن علني مجلس خبر داد و گفت: "راي ممتنع" رفع مسئوليت است و
ما ميخواهيم نماينده مسئول باشد نه اينكه رفع مسئوليت كند.
به
گزارش باشگاه خبرنگاران، ايرج نديمي نماينده لاهيجان و سياهكل از تلاش
نمايندگان براي حذف "راي ممتنع" در رايگيريهاي صحن علني مجلس خبر داد و
گفت: "راي ممتنع" رفع مسئوليت است و ما ميخواهيم نماينده مسئول باشد نه
اينكه رفع مسئوليت كند.
وي افزود: يك نماينده در زمان رايگيري يا
بايد خودش اطلاعات داشته باشد يا اينكه از ديگران بپرسد و در رايگيري
اعمال كند و گفتن "نميدانم" كه همان راي ممتنع است، ضرورت ندارد.
نديمي
خاطرنشان كرد: از نظر ما "راي ممتنع" دو تا معنا دارد كه يك معناي آن
منفي است به طوري كه نشان ميدهد نماينده تحقيق و تدبير نكرده و
مسئوليتشناسي لازم را ندارد.
وي گفت: ما معتقديم ملت، نمايندگان را
به مجلس فرستادهاند تا تصميم بگيرند و براي تصميم شناخت لازم است چراكه
هر حركتي محتاج معرفت است.
نديمي اظهار داشت: نماينده موظف است در
خصوص موضوع رايگيري اطلاعات كسب كند و از مخالف و موافق بپرسد تا بتواند
در رايگيري تصميم بگيرد.
نماينده سياهكل تاكيد كرد: "راي ممتنع" رفع مسئوليت است و ما ميخواهيم نماينده مسئول باشد نه اينكه رفع مسئوليت كند.
عضو
كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: دومين علت تلاش براي حذف "راي ممتنع"
اين است كه اينگونه راي تعيينكننده بوده و در برخي موارد باعث عدم تصويب
يك قانون خوب ميشود بنابراين بايد تكليف آن روشن شود.
نديمي گفت: تصميم داريم با اصلاح آييننامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، "راي ممتنع" را حذف كنيم.
وي تصريح كرد: به لحاظ كارشناسي و زماني شايد دو سه هفتهاي طول بكشد ولي در نهايت اين اقدام انجام خواهد شد.
نديمي
در پايان تصريح كرد: دليلي بر مخالفت نمايندگان با حذف راي ممتنع وجود
ندارد و مخالفت با اين موضوع يعني تلاش براي رفع مسئوليت.
اضافه
ميشود، باشگاه خبرنگاران چندي پيش طي گزارشي با عنوان ۲۱۱ "رای ممتنع"
نمایندگان به ۱۵ وزیر کابینه یازدهم چه توجیه عقلی و شرعی دارد؟! به معايب
"راي ممتنع" اشاره و با استناد به فرمايشات مقام معظم رهبري راي ممتنع را
غيرضروري عنوان كرده بود. براي مشاهده اين گزارش اينجا كليك كنيد.
شايان
ذكر است مقام معظم رهبري در ديدار خرداد ماه امسال با نمايندگان مجلس ضمن
گلايه از راي ممتنع دادن برخي از نمايندگان متذكر شده بودند:
«لايحهای
به مجلس میآيد ـ بنده خودم هم در مجلس بودم و اين موارد را از نزديك
تجربه كردم ـ وقتی كه لايحه به كميسيون داده ميشود و در معرض ديد اين
نماينده قرار ميگيرد، گاهی با اين لايحه مثل يك كار مربوط به شخص خود
رفتار ميكند؛ دقت ميكند، مطالعه ميكند، تحقيق ميكند، با كارشناس
مینشيند مباحثه ميكند، مطلب را در ذهن خود به صورت محقَّق ترسيم ميكند؛
گاهی هم نه، لايحه میآيد يا مثلاً طرحی در مجلس ميخواهد تصويب شود، اين
نماينده خيلی محتوای لايحه و طرح را نميداند، خيلی احساس مسئوليت نميكند،
رسيدگی نميكند؛ نه در كميسيون، نه در صحن مجلس. اين رأی «آری» يا «نه» او
به يك چنين لايحه يا طرحی، خالی از شبهه نيست.
رأی ممتنع او هم
خالی از شبهه نيست. ما كه نيامديم اينجا بنشينيم "رأی ممتنع" بدهيم؛ ما
آمدهايم بگوئيم اين بشود، اين نشود. رأی ممتنع مال آنجائی است كه انسان
زحمت خودش را كشيد، كار خودش را كرد، بالاخره ذهنش به جائی نرسيد؛ خب،
اينجا البته انسان رأی ممتنع ميدهد؛ مثل فقيه و مجتهدی كه زحمت خودش را
ميكشد، به منابع مراجعه ميكند، ادلهی اجتهادی و ادلهی فقاهتی را میبيند،
بعد ذهنش به جایی نميرسد؛ ميگويد خب، اينجا احتياط كنيد؛ ميگويد من رأی
ندارم، فتوا ندارم. رأی ممتنع مال اينجا است؛ اما اينكه ما مطالعه نكنيم،
كار نكنيم، بعد برای اينكه خودمان را اسير «آری» يا «نه» بیدليل و غير
مستند نكرده باشيم، میگویيم خيلی خوب، ما "رأی ممتنع" ميدهيم! اين
نميشود. پس يكی از كارهای بسيار مهم و لازم و اصلی در مجلس، همين كار بر
روی لوايح است؛ چه لوايحی كه دولت ميفرستد، چه طرحهائی كه خود شما در
مجلس آنها را تنظيم ميكنيد. واقعاً بايد كار شود. هر كس اگر اهل اجتهاد در
اين فن است، به صورت اجتهادی؛ و اگر چنانچه خودش صاحب رأی نيست، با مشاوره
گرفتن از اين و آن، به يك نتيجهی قطعی برسد؛ اين يكی از كارهای بسيار
اساسی است».