arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

شکست مذاکره آمریکا با پدر طالبان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش فارس،  آمریکا برای مذاکره با طالبان افغانستان سعی داشت از مولانا سمیع الحق کمک بگیرد اما وی تسلیم خواسته‌های سران کاخ سفید نشد.

سمیع الحق بعد از تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان ابراز داشت: آمریکا باید شیوه خود را تغییر دهد و اگر به طور جدی خواهان مذاکره با طالبان است باید بخشی از شرایط آنان را بپذیرد.

سمیع الحق تصریح کرد: هیچ ملاقات پشت پرده و مخفیانه‌ای با مقامات آمریکایی نداشته اما این یک واقعیت است که آمریکایی ها هنوز هم ملاقات‌های مخفیانه با رهبران طالبان را ادامه می‌دهند.

به گفته وی، نماینده آمریکا در سفر به کابل، اسلام‌آباد و دهلی‌نو با تنی چند از رهبران طالبان دیدار کرده است. سفیر آمریکا در پاکستان طی ماه جولای ملاقاتی مفصل با مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان داشت و به وی پیشنهاد کرد نقش خود را در مذاکره با طالبان ایفا کند.

مولانا سمیع الحق در مصاحبه با روزنامه امت ابراز داشت: بعد از ملاقاتی که با سفیر آمریکا داشته هیچ یک از مقامات آمریکایی با وی ارتباط برقرار نکرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها حاضر نشدند اهداف خود را از مذاکره با طالبان مشخص کنند بنابراین طالبان نیز حاضر نیستند در مذاکراتی شرکت کنند که اهداف آن مشخص نشده است؛ علاوه بر آن، طالبان نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستند زیرا این کشور در مذاکرات قبلی به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده و از مذاکره فقط به عنوان یک حربه تبلیغاتی استفاده کرده است.

مولانا سمیع الحق افزود: حاضر است نقش خود را برای مذاکره با طالبان ایفا کند اما آمریکا باید با جدیت روند مذاکره را دنبال کند.

گزارشات حاکی از آن است که آمریکا در صدد جلب رضایت هند برای مذاکره با طالبان نیز هست اما نظر هند درباره طالبان و افغانستان کاملا با نظر پاکستان در این زمینه متفاوت می‌باشد و این دو کشور نمی توانند شرایط یکسانی برای گفت‌وگو با طالبان در نظر بگیرند.

* هدف آمریکا از مذاکره با طالبان

در حال حاضر، آمریکا از مذاکره با طالبان یک هدف عمده را دنبال می‌کند و آن اینکه طالبان روابط خود را با القاعده ترک کنند و مسائل دیگر چندان اهمیتی برای این کشور ندارد.

در گذشته، آمریکا به طالبان پیشنهاد کرد که مناطق شرق و جنوب شرقی افغانستان از جمله ولایات قندهار، زابل، پکتیا، خوست، غزنی و نورستان به طور کامل در اختیار طالبان باشد به شرط آنکه کابل، هرات، بگرام، لغمان و برخی دیگر از شهر‌ها نیز به دولت افغانستان واگذار شود.

قرار بود این برنامه ظرف 3 سال اجرا و پس از آن بین طالبان و دولت افغانستان آتش‌بس برقرار شود اما ملا‌عمر رهبر طالبان افغانستان این پیشنهاد را نپذیرفت.

* موافق نبودن کابل با شیوه مذاکره آمریکا با طالبان

بنابراین، با توجه به سرعت تغییر تحولات در افغانستان، سفر کرزی به پاکستان نیز می‌تواند از اهمیت زیادی برخودار باشد.

با اینکه سفر «سرتاج‌عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین‌الملل به کابل تا حدی تنش میان افغانستان وپاکستان را کاهش داد اما 2 کشور هنوز برای همکاری بعد از خروج آمریکا از منطقه به توافق نرسیده‌اند.

با این حال، سخنگوی سفارت افغانستان در پاکستان اعلام کرد که کرزی خواهان همکاری با اسلام‌آباد برای پیشبرد اهداف صلح است و درخواست وی برای آزادی «ملا برادر» مرد شماره 2 سابق طالبان نیز در همین راستا می‌باشد.

وی همچنین مذاکرات قطر را بی‌نتیجه و مربوط به گذشته دانست و اعلام کرد که افغانستان موظف نیست از چنین مذاکراتی پیروی کند.

سخنان سخنگوی سفارت افغانستان در اسلام‌آباد نشان می‌دهد که دولت کرزی نیز با شیوه آمریکا برای مذاکره با طالبان چندان موافق نیست.

مولانا سمیع‌الحق نیز معتقد است که اگر آمریکا شیوه خود را تغییر ندهد و خواسته باشد به‌رغم شکست در میدان جنگ نظرات خود را بر طالبان تحمیل کند مذاکره، چه مذاکره مستقیم باشد چه غیر مستقیم بی‌نتیجه خواهد بود.
نظرات بینندگان