arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۲

خطاي بيانيه آمريکا پس از پیروزی حسن روحانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«باربارا اسلاوین» در «شورای آتلانتیک» نوشت: در در اولين کنفرانس مطبوعاتي بعد از تحليف در چهارم آگوست، رييس جمهور حسن روحاني در پاسخ به سؤالاتی در مورد اينکه آيا از مذاکرات دو جانبه درباره مسايل هسته‌اي حمايت مي‌کند يا خیر، گفت که لازم است در ابتدا، آمريکا تغييري در عملکرد خود ايجاد کند. همچنين روحاني در مورد نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد - يک جلسه ديپلماتيک ساليانه که فرصتي مناسب براي کشورهاي مخالف ايجاد مي‌کند تا در محيطي بي‌طرف ملاقات نمايند- علاقه‌ای نشان نداد، جلسه‌ای که محمود احمدي نژاد رييس جمهور پيشين، آنرا هیچ گاه از دست نمي‌داد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، در صورتي که باراک اوباما، پيروزي غير منتظره روحاني را از ميان پنج کانديدا در ۱۴ ژوئن تبريک مي‌گفت شايد کارها، آسان‌تر پيش مي‌رفت. در عوض، کاخ سفيد و وزارت امور خارجه به طور مکرر از مردم ايران به جاي رييس جمهور ياد کردند. سیاست‌های ايران داراي آزادي بسیار بیشتری نسبت به بسياري از همسايگان عرب خود است. در واقع، با وجود شورش در سوريه و وضعيت نامتعادل مصر در اثر کودتاي انتخاباتي، ايران پس از برگزاري آخرين انتخابات، پايدار و پاسخگو به خواسته اکثريت به نظر مي‌رسد.

در ميزگردي با حضور خبرنگاران خارجي در اين هفته، کريمي، يک مقام رسمي بلند پایه در پژوهشکده تحقيقات سياسي و بین‌المللی، منبعي وابسته به وزارت امور خارجه، بر «فرصت‌های جديد» براي روابط ايران - آمريکا، روابط مردم با مردم و راه حل هسته‌ای برد-برد تاکید کرد. چگونگي انجام اين کار، نياز به بررسي طرحي دقيق و پیام‌هایی ظريف خواهد داشت که اين مهم از توانايي مسوولان قبلي ايراني و آمريکايي خارج بود و روحاني و همکارانش را به چالش خواهد کشيد.

 روحاني خواهان امتيازاتي از طرف آمريکا است که هر گونه توافق را به طور متقابل سودمند کند. به طور همزمان، اوباما نيز نيازمند انعطاف پذيري از طرف ايرانيان است تا بتواند موافقت مجلس بدگمان آمريکا را جلب نمايد.

يک سياستمدار در تهران، که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تصميم اوباما در مورد شخصاً تبريک نگفتن به روحاني به خاطر انتخاب او در راي گيري، يکي ديگر از فرصت‌های از دست رفته در ميان اشتباهات ديپلماتيک متقابل است.»

دولت‌های مختلف آمريکايي بر روي معايب قابل توجه نظام ايران تمرکز کرده‌اند. اما ديپلماسي محتاطانه این طور اقتضا مي‌کند که به روحاني حداقل در چند ماه آينده فرصتي داده شود.

بيانيه‌اي که از طرف سخنگوي کاخ سفيد، جي کارني خوانده شد بسيار آشنا بود. ابراز آمادگي آمريکا را اعلام مي‌کرد ولي از ايران مي‌خواست که ابتدا نگراني عميق جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود را حل و فصل نمايد؛ و به جاي تبريک گفتن به منتخب مردم، بار ديگر به مردم ايران تبريک گفته بود که توانستند کاري کنند تا صدايشان شنيده شود.

چرا اوباما نمی‌توانست چند کلمه تبريک بگويد؟ چرا مجلس نمايندگان آمريکا براي تصويب يکي ديگر از لایحه‌های تحريمي خود تنها چند هفته پس از انتخاب روحاني را که بر پايه «تعامل سازنده با غرب» کار خود را آغاز کرده بود، برگزيد؟ ديپلمات مستقر در تهران اشاره مي‌کند که: «البته بسياري فرصت‌ها از دست رفتند، ولي بسياري فرصت‌های ديگر نيز پيش خواهند آمد.»براي موفقيت، ايران و آمريکا به طور مشترک بايد حرکت کنند، حتي اگر هيچکدام جرئت برداشتن قدم اول را نداشته باشند.
نظرات بینندگان