arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۰۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۲

خانه مشیرالدوله حراج شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معرفی خانه مشیر الدوله یا همان خانه پیرنیا برای فروش و قرار گرفتن در فهرست املاک مزایده ای تهران در خیابان بهشتی آغاز شده است به این ترتیب خانه ای که در آن فرمان مشروطیت انشاء شده بود به قیمت پایه 12 میلیارد تومانی فروخته می شود تا جای آن را یک ساختمان اداری و تجاری بگیرد.

به گزارش مهر، پنجم شهریور ماه در ساختمان خیابان بهشتی املاک، ساختمانها و خانه های زیادی برای شرکت در مزایده معرفی شده اند که هر مراجعه کننده ای می تواند در مزایده فروش املاک، قیمت پیشنهادی خود را ارائه کند.

در میان تمامی املاک قرارداده شده در این مزایده، ردیف 85 آگهی های معرفی این املاک آورده شده که "شش دانگ مالکیت دو باب عمارت متصل به هم با وضع موجود و تخلیه به صورت وکالتی واگذار می شود."

در ضمن برای این ملک کاربری اداری مسکونی و تجاری تعیین کرده اند و شرایطی که برای پرداخت وجه این خانه تاریخی در نظر گرفته اند اقساط 27 ماهه برای پرداخت غیرنقدی با 50 درصد تخفیف است و اگر برنده مزایده نقدا پول را پرداخت کند از 60 درصد تخفیف برخوردار می شود.

برگزار کنندگان مزایده فروش خانه مشیرالدوله به تمامی درخواست کنندگان اعلام می کنند که استعلام شهرداری منطقه 12 به نامه شماره 44/79976 به تاریخ 11 خرداد 92 را در اختیار دارند  و شهرداری منطقه نیز نامه ای را به امضای علی محمدنژاد (شهردار منطقه 12) در تاریخ 18 تیرماه امسال به ستاد اجرا کننده مزایده، اعلام کرده  و به آنان اجازه تغییر کاربری این عمارت به ساختمان تجاری، مسکونی و اداری داده است.

با این حال درخواست کنندگان برای خرید خانه مشیرالدوله باید از شهرداری منطقه 12 بازهم استعلام بگیرند تا بدانند تا چه ارتفاعی حد ساخت و ساز دارند چرا که این عمارت در بافت قدیمی لاله زار قرار دارد.

اما خانه ای که در آگهی فروش به آدرس لاله زار، نرسیده به خیابان منوچهری، نبش کوچه پیرنیا و پلاک های 490، 492، 496، 498 و 500 به شرکت کنندگان در مزایده معرفی شده، دارای چندین اصله درخت کاج کهنسال است که نشان از کهنسالی عمارت دارند. همچنین بر روی دیوار ایوان ها و در قاب های گچ بری شده آن تصاویری از مشاهیر دوران قاجار بر روی بوم نقش بسته بود که 6 ماه گذشته به سرقت رفته اند ولی هنوز جای خالی آنها روی دیوار است. خانه تاریخی به مزایده گذاشته شده پیرنیا، دارای دو قواره با پلاک ثبتی 540/1 و 367/1 است که قواره اول 989 متری است و این عمارت تنها قسمتی از کل مجموعه خانه بوده است.

همچنین بخشی از مجموعه خانه مشیرالدوله پیرنیا که در انتهای کوچه قرار دارد ،‌ در یازدهم مرداد سال 1376 با شماره 1899 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند حتی یک قسمت دیگری از آن اکنون به مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و طب مکمل اختصاص دارد.

با این حال برای این خانه تاریخی 12 میلیارد و 240 میلیون تومان قیمت پایه در نظر شده است.  در نهایت فردا برنده مزایده معرفی و این عمارت تاریخی به مرکز تجاری و اداری تبدیل شود.

خانه ای که منتسب به حسن پیرنیا ملغب به مشیرالملک و بعدها ملقب به مشیرالدوله است، روزگاری در آن نخستین قانون مدون حقوق بین المللی به زبان فارسی و از همه مهمتر فرمان مشروطیت نگاشته شده است.  این خانه متعلق به پیرنیا، از سیاست مداران به نامی بوده است که چندین دوره نخست وزیر و نماینده مجلس ایران در دوران احمدشاه بوده و در ده سال آخر عمر، اغلب به کارهای علمی و فرهنگی اشتغال داشت و آثار باارزشی مانند مجموعه سه جلدی تاریخ ایران باستان و داستان های ایران قدیم و حقوق بین الملل را نوشت.
نظرات بینندگان