arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۲

جزئيات تازه از خروج هداياي رييس جمهور از موزه رياست جمهوري

سرانجام در نيمه شب جمعه يازدهم مرداد ماه از ساعت يازده شب تا دو و سي دقيقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هديه رييس جمهور كه همگي داراي برچسب اموال نهاد رياست جمهوري بود و اطلاعات آن در سيستم اموال موزه هدايا ثبت و ضبط شده است، در 4 كاميون جاسازي و با 5 ماشين زرهي اسكورت شد و به ساختمان لادن در ميدان ونك منتقل گرديد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 يك مقام آگاه در نهاد رياست جمهوري جزييات تازه اي از خروج هداياي رييس جمهور از ساختمان اين موزه در مجموعه سعدآباد را فاش كرد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ سه هفته پيش برخي وب سايت ها و رسانه ها ، با انتشار خبري اعلام كردند كه هدایای خارجی روسای جمهور و مقامات عالی کشور - که در یادمان‌ رياست جمهوري و موزه هدایا  در ساختمان 240 سعدآباد نگهداری می‌شود- ، در ساعات پایانی جمعه شب (11 مرداد ) چند ساعت پیش از آغاز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ، با چندین دستگاه کامیون به مکاني نامعلوم منتقل شد.

پیگیری‌رسانه ها در این زمینه در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند؛ چرا که کارمندان روابط عمومی ریاست جمهوری و مسئول روابط عمومی کاخ موزه سعدآباد در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی ‌كردند و جواد پاسپانيان مديركل تشريفات رياست جمهوري ترجيح داد سكوت كند و پاسخگوي تماس هاي خبرنگاران نباشد.

اين مقام آگاه در تشريح جزئيات اين اقدام به خبرنگار «انتخاب» گفت: اوايل تيرماه امسال نامه اي از سوي سيد حسين موسوي رييس دفتر رييس جمهور به معاونش مهدي آشتياني (معاون وقت تشريفات دفتر رييس جمهور) - كه مديريت ساختمان موزه هدايا واقع در سعدآباد، بر عهده آن معاونت است- نوشت و در آن از عزم رييس جمهور مبني بر بسته بندي و فهرست برداري هداياي دوران هشت ساله رياست جمهوري اش خبر داد ، بر اساس دستور رييس دفتر رييس جمهور كار بسته بندي هدايا اوايل تابستان آغاز شد .

وي افزود: سرانجام در نيمه شب جمعه يازدهم مرداد ماه از ساعت يازده شب تا دو و سي دقيقه بامداد شنبه دوازدهم مردادماه 2283 قلم هديه رييس جمهور كه همگي داراي برچسب اموال نهاد رياست جمهوري بود و اطلاعات آن در سيستم اموال موزه هدايا ثبت و ضبط شده است، در 4 كاميون جاسازي و با 5 ماشين زرهي اسكورت شد و به ساختمان لادن در ميدان ونك منتقل گرديد . پيش از خروج اين هدايا از سعدآباد، عليرضا نجاتي معاون اداره كل تشريفات دفتر رييس جمهور ذيل فهرست 2283 هديه ، رسيدي را امضا كرده و نوشته ؛ خروج هدايا و انتقال اموال نهاد رياست جمهوري با دستور تشريفات رياست جمهوري بوده است .


احمدی نژاد در ساختمان لادن

اين مقام آگاه تصريح كرد: آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است كه از سوی برخی افراد به كاركنان موزه هدايا از طرف مسئولان دفتر رييس جمهور سابق دستور داده شده تا همه اطلاعات مربوط به هدايا شامل پرونده ها ، فهرست و عكس هدايا منهدم شود و از بين برود.

وی در ادامه ادعا کرد: متاسفانه هفته گذشته بازماندگان تيم رييس جمهور سابق در تشريفات رياست جمهوري پرونده ها و اسناد مربوط به هداياي رياست جمهوري را از محل موزه خارج كرده اند تا در دسترس نباشد.

وي ادامه داد: محلي كه براي استقرار هداياي احمدي نژاد در نظر گرفته شده ساختمان هفت طبقه "لادن" است كه متاسفانه هدايا بدون حضور و نظارت كارشناسان موزه داري و اسناد ملي ، با عجله ، بدون رعايت استانداردها و به صورت فله اي در طبقات اين ساختمان جا داده شده كه متاسفانه برخي از هدايا دچار آسيب شده است . همچنين از لحظه انتقال هدايا به ساختمان لادن ، هر شب شيفت حفاظتي (توسط تيم نيروهاي "ستاد راهيان نور" كه طي چند سال گذشته در سعدآباد و تشريفات رياست جمهوري مستقر بوده اند) برقرار شده است .

اين در حاليست كه ساختمان لادن كاربري اداري دارد و متاسفانه فاقد مخازن نگهداري هدايا و تجهيرات امنيتي و حفاظتي مورد نياز موزه هاست . براساس مصوبه دولت احمدي نژاد، دفتر رییس جمهور دوره نهم و دهم در ساختمانی معروف به لادن در حوالی میدان ونک تهران، تشکیل و تجهیز شده است.

اين مقام آگاه به جزئيات ديگري اشاره كرد و گفت: در دوره اي كه اسفنديار رحيم مشايي رييس دفتر رييس جمهور بود در اقدامي غيرقانوني و سليقه اي، سازمان اسناد و كتابخانه ملي را از مسئوليت موزه هداياي رياست جمهوري سيد محمد خاتمي خلع يد كرد و عملا مديريت موزه هداياي رييس جمهور به معاونت تشريفات دفتر رييس جمهور واگذار شد. در اين دوره به جز مصادره هداياي دو دوره رياست جمهوري محمد خاتمي ، اتفاق ناگوار ديگري نيز رخ داد كه متاسفانه در سكوت خبري پيگيري نشد ؛ سرقت يازده قلم هداياي نفيس و منحصر به فرد سران كشورهاي خارجي به رييس جمهوري اسلامي ايران سيد محمد خاتمي از جمله مدال زرين شهروندي عربستان و قطر اهدايي پادشاهان عربستان و قطر به آقاي خاتمي و.... ) ! ، هر چند اين خبر با تكذيب كاركنان معاونت تشريفات رياست جمهوري مستقر در سعدآباد روبرو شد اما اطلاعات موجود حاكي از اين است كه تحقيقاتي توسط اداره آگاهي نيروي انتظامي و حراست رياست جمهوري بعمل آمد ولي بي نتيجه مشخص پرونده اين سرقت به بايگاني سپرده شد.

وي با ابراز خشنودي بخاطر انتصاب مبيني در سمت سرپرست معاونت تشريفات دفتر رييس جمهور تاكيد كرد: از رييس دفتر رييس جمهور و سرپرست جديد معاونت تشريفات رياست جمهوري انتظار مي رود تا بدون فوت وقت بررسي هاي جامع درباره خروج غيرقانوني هداياي رييس جمهور  و سرقت تعدادي از هداياي ارزشمند دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي در سالهاي اخير را انجام دهند و به تصميمات سليقه اي و غيرقانوني گذشته پايان داده و تصميم قانوني و منطقي را در اين زمينه اتخاذ كنند .

تاريخچه تاسيس يادمان روساي جمهور و موزه هدايا:

 موزه هداياي رياست جمهوري در سال 1362  با اهتمام و نظر رييس جمهور محترم وقت  حضرت‌آيت‌الله‌العظمي سيد علي خامنه‌اي و از طريق جمع آوري مجموعه‌اي از اشيا اعطايي به ايشان رسما در ساختمان پاستور رياست جمهوري افتتاح گرديد كه تا پايان دوره رياست جمهوري معظم له تعداد چهارصدوچهل وشش شي ( شامل: دويست وشصت وهفت شي از هداياي مردمي و يکصد و هفتادونه شي از هداياي مقامات خارجي) به اين موزه اهدا گرديد.

در دوره رياست جمهوري آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني نيز تعداد هزاروصدوسي وچهار شي (شامل: ششصدوهشتادوشش شي از جانب مردم و چهارصدوچهل و هشت شي نيز از جانب مقامات خارجي) به ايشان اهدا گرديد. يادمان رياست جمهوري و موزه هداياي هاشمي رفسنجاني با تصويب شوراي اسناد ملي در سال 1387 در رفسنجان افتتاح شد از آن تاريخ تاكنون مردم از اين مجموعه به عنوان گنجينه تحت پوشش سازمان اسناد و كتابخانه ملي، همه روزه بازديد دارند.

در سال 83 با مصوبه شوراي اسناد ملي و مصوبه هيئت وزيران ، با هدف نگهداري هدايا و اسناد دو دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي تجهيز و با حضور مقامات كشوري و رييس دفتر مقام معظم رهبري در سوم خرداد 84 رسما راه اندازي شد . پس از روي كار آمدن دولت محمود احمدي نژاد ابتدا موزه هداياي رياست جمهوري سيد محمد خاتمي پلمب شد ، بازديد عمومي مردم از موزه به تعليق درآمد و كاركنان آن كه از سوي سازمان اسناد و كتابخانه ملي مسئوليت اداره موزه را بر عهده داشتند اخراج شدند و به جاي آنها كارمندان تشريفات رياست جمهوري در موزه مستقر شدند و در دولت دهم و دوره مسئوليت اسفنديار رحيم مشايي در دفتر رييس جمهور بنا به دستور وي - و به رغم مخالفت هاي كارشناسانه علي اكبر اشعري رييس وقت سازمان اسناد و كتابخانه ملي- ، هداياي دو دوره رياست جمهوري سيد محمد خاتمي مصادره شد و هداياي محمود احمدي نژاد به اين ساختمان منتقل شد ، اما  بخاطر كمبود فضا، هدايا در راهروهاي دو طبقه موزه  و انبار و مخازن موزه نگهداري مي شد و عملا موزه هدايا به انبار هدايا تبديل گرديد و اجازه بازديد از اين موزه براي مردم و خبرنگاران فراهم نبود.

در سال 90 با انتصاب اسحق صلاحي به رياست سازمان اسناد و كتابخانه ملي، عملا موضوع يادمان هاي روساي جمهور به حاشيه رفت و حتي كار به جايي رسيد كه سازمان اسناد وكتابخانه ملي نتوانست در قبال حراج و فروش تعدادي از هداياي خارجي محمود احمدي نژاد (به نفع بهزيستي) از موضع سازماني اش كه حفظ و حراست سرمايه هاي ملي است ، به مخالفت و يا دخالت كارشناسي بپردازد . در دوره رياست آقاي اشعري و صلاحي بر سازمان اسناد و كتابخانه ملي بحث راه اندازي يادمان رياست جمهوري احمدي نژاد كتبي و شفاهي مطرح شد كه متاسفانه تشكيل و راه اندازي اين يادمان و موزه با مخالفت رييس جمهور مواجه شد . ميتوان نقش كمرنگ اين سازمان و بي تفاوتي نسبت به سرنوشت اسناد ملي و هداياي رييس جمهور را در خروج غيرقانوني هدايا از مجموعه سعدآباد موثر دانست. چراكه اگر سازمان اسناد و كتابخانه ملي در راستاي اهداف و وظايف محوله نگران سرنوشت هداياي روساي جمهور بود امروز هم يادمان و موزه هداياي سيد محمد خاتمي داير بود و هم هداياي محمود احمدي نژاد كه در زمره اموال دولتي است ، شبانه و بي سر و صدا از مجمومه سعدآباد به ساختمان لادن منتقل نمي شد .
نظرات بینندگان