arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۲

جبهه پایداری بازسازی را آغاز کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر می‌رسد در میان جریان‌های اصولگرایی، جبهه پایداری زودتر از بقیه به فکر بازسازی تشکیلاتی خود افتاده است. پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، جریان‌های اصولگرا، دلایل شکست در انتخابات را برگردن یکدیگر انداختند و هرکس یکی از احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی و حتی نامزدهای انتخابات را مقصر اصلی خواندند.

در این میان جبهه پایداری بیش از همه گروه‌های سیاسی حاضر در جریان اصولگرایی سرزنش شد. از همان روزهای نخست که جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات فعال شدند و اقدام به معرفی نامزد کردند، گروه‌های اصولگرا برای جبهه پایداری خط و نشان کشیدند. بسیاری از فعالان سرشناس این جریان که گویا دلخوشی از جریان جوان اصولگرایی نداشتند این گروه را انحصار‌گر خوانده و تاکید کردند که این جریان با تک‌روی که در موسم انتخابات از خود نشان می‌دهد، نه تنها باعث شکست خود که اسباب دردسر دیگر جریان‌های اصولگرا را نیز می‌شود. آن‌ها البته ابراز امیدواری کردند که این شکست سبب شود تا وزن اصلی این جریان مشخص شده و با غرور و تندخویی رفتار نکند.

در این میان پدر معنوی این جریان آیت‌الله مصباح یزدی بیش از همه مورد نکوهش قرار گرفت. بسیاری او و جریانش را عامل اصلی عدم اجماع اصولگرایان خواندند. در واقع هیچ‌یک از جریان‌های اصولگرا از این‌که آیت‌الله مصباح یزدی بی‌مشورت و بدون در نظر گرفتن صلاح کل جریان، کامران باقری لنکرانی را اصلح مصلحین خواند دلخوشی نداشتند و از این بابت ناراحت و دلخور بودند و حتی آیت‌الله یزدی نیز در گفت‌وگو با مهر در این‌باره سخن گفت و به جلسه خود و آیت‌الله مکارم یزدی و پاسخ منفی آیت‌الله مصباح اشاره کرد. حتی کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار و آیت‌الله غرویان از استادان حوزه علمیه قم نیز درباره این اختلافات گفتند و از آیت‌الله مصباح خواستند تا به این اختلافات پایان دهد.

پس از پایان انتخابات یازدهم، سران جریان پایداری و آیت‌الله که چند ماه تمام برای هاشمی‌رفسنجانی، اصلاح‌طلبان و جریان‌های رقیب و مخالف خط و نشان می‌کشیدند و پیروزی قاطع خود را نوید می‌دادند سکوت کرد‌‌ه و با مصاحبه‌های هر از گاه سخنگوی این جریان تلاش کردند با رییس‌جمهوری که پیش از انتخابات به‌شدت با او مخالف بودند، از در دوستی وارد شوند و خود را حامی دولت معرفی کنند و تا جایی در این حمایت جلو رفتند که منتقدانشان آنان را متهم به ابن‌‌الوقتی کردند. اکنون به نظر می‌رسد که جبهه پایداری سکوت خود را شکسته و می‌خواهد همایشی را در اواخر شهریور ماه برای توسعه شبکه معنوی و اجتماعی خود برگزار کند.

امیر حسین قاضی‌‌زاده سخنگوی جبهه پایداری در کنار این خبر؛ از دیدار اعضای این جبهه با آیت‌الله مصباح یزدی در اواخر این هفته گفت و تاکید کرد: «این دیدار احتمالا روز چهارشنبه انجام شده است.» قاضی‌زاده درباره جزییات همایش این جبهه که قرار است اواخر شهریور ماه برگزار شود اظهار داشت: «جبهه پایداری یک جبهه گفتمانی است که در مقاطع سیاسی در مسائل سیاسی و انتخاباتی ورود می‌کند و ما پس از انتخابات قصد داریم که برای سازماندهی نیروهای گفتمانی و کارکردهای فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم.» قاضی‌زاده با بیان این‌که در حال حاضر بسیاری از افراد مذهبی و متدین با مرکزیت جبهه پایداری ارتباط عاطفی دارند که این نیروها سازماندهی نشده‌اند خاطرنشان کرد: «ارتباط با دانشجویان و طلاب و تدارک برنامه جهت ایجاد یک شبکه معنوی و اجتماعی مدنظر ماست و در واقع قرار است این ارتباط معنوی به صورت دوطرفه شکل بگیرد.» قاضی‌زاده با اشاره به تغییرات دوسالانه در شورای مرکزی جبهه پایداری طبق اساسنامه به موضوع جایگزینی آیت‌الله خوشوقت در شورای فقها پرداخت و تصریح کرد: «یک از کارهایی که باید انجام شود تکمیل شورای فقها با نظر آیت‌الله مصباح و دوستان دیگر است اما این موضوع نیز هنوز قطعی نشده است.» وی با بیان این‌که ما قصد داریم در این همایش از کسانی که در ایام انتخابات زحمت کشیده و برای ترویج گفتمان انقلاب فعالیت کردند، تقدیر کنیم، افزود: «جبهه پایداری در نظر دارد از ظرفیت بخشی از نیروهای انقلاب که در مجموعه دولت بودند و در حال حاضر فارغ‌البال شده‌اند نیز استفاده کند اما هنوز صحبتی با آن‌ها نشده است زیرا ما ابتدا باید به یک جمع‌بندی برای روش کار و افراد مدنظر خود برسیم تا ببینیم باید از چه کسانی و از چه سبکی استفاده کنیم.»

نکته جالب توجه در اظهارات قاضی‌زاده، استفاده این جریان از بخشی از نیروهای دولت سابق است. در واقع جبهه پایداری متشکل از اخراجی‌های دولت احمدی‌نژاد خصوصا پس از پایان کار دولت نهم بود. آن‌هایی که نتوانستند با محمود احمدی‌نژاد همکاری خود را ادامه دهند اقدام به تشکیل جبهه پایداری کردند. روزهای نخست، به نظر می‌آمد اخراجی‌ها قصد حمایت و همکاری با دولت را دارند. اما حضور اسفندیار رحیم مشایی و دلبستگی بیش از حد رییس‌جمهوری به او بین جریان حامی دولت و خصوصا رهبرمعنوی‌اش آیت‌الله مصباح فاصله بسیاری انداخت. هرچند که اعضای جبهه پایداری چون کامران باقری لنکرانی بارها تاکید کردند که حامی رییس‌جمهوری هستند و از خدمات ارزشمند احمدی‌نژاد به کشور گفته، او را فردی مکتبی و ارزشی معرفی و اطرافیان او را انحرافی خواندند. اما همین انحرافی خواندن مشایی و بقایی و دیگر حواریون احمدی‌نژاد سبب شد تا فاصله جبهه پایداری و رییس دولت وقت بیشتر و بیشتر شود.

حالا به نظر می‌رسد این جریان می‌خواهداز آن بخش از نیروهای دولت استفاده کند که نه دلخوشی از رحیم مشایی داشتند و نه از رفتارهای رییسشان راضی بودند، همان‌ها که هربار آمدند اعتراض کنند با عتاب احمدی‌نژاد مواجه شدند و ترس از دست دادن ردای وزارت سبب شد تا سکوت اختیار کنند.

اکنون به نظر می‌رسد تکمیل شورای فقهی، گذاشتن جلسه با آیت‌الله مصباح یزدی، تکمیل نیروها و گسترش شبکه گفتمانی از جمله اقدامات این جریان برای بازسازی تشکیلاتی خود و حتی گام برداشتن به سوی انتخابات مجلس و نشان دادن وزن واقعی در میان دیگر جریان‌های اصولگرایی باشد.

منبع: روزنامه بهار
نظرات بینندگان