آرمان – سعید سیف: در شرایطی که جناح اعتدال اکثریت نسبی شورای شهر تهران را در دست دارند و گزینههای اصلیشان بیشترین شانس را برای تصدی شهرداری تهران دارد، آنها از مشکلات شهری تهران ونقطه نظراتشان برای انتخاب شهردار جدید تهران میگویند آنها معتقدند شهر تهران در سالهای اخیر مشکلات عدیدهای داشته که علت اصلی آن عملکرد سیاسی شهرداران بوده است. برای درک بهتر نظرات اعضای شورای شهر گفتوگویی با مهندس محمد حقانی عضو اصلاحطلب شورای چهارم انجام دادهایم که مشروح مصاحبه آرمان با این عضو شورا در ذیل میآید.
رویکرد شما به عنوان یک عضو شورای شهر دوره چهارم به معضلات تهران چگونه است. رویکرد شورای شهر برای انتخاب شهردارجدید چگونه است ؟
همه اعضای شورای شهر دوره چهارم علاقهمندند که شهری درست کنند که سالم باشد وتوام با آرامش و امنیت اجتماعی برای شهروندان. همه عوامل وعناصر شهری باید به یک شکل رو به توسعه ورو به تعالی باشد. ما نمیتوانیم صرفا تعریف کنیم که شهر فقط ابنیه است، فقط راه میخواهد، فقط بزرگراه میخواهد. شهر عوامل دیگری برای توسعه ورفاه شهروندانش میخواهد. ما متاسفانه باید بگوییم توسعه مدرن شهر تهران آنطور که باید و شاید در سالهای اخیر نبوده است. شما ببینید ما در سال 220روز هوای آلوده داریم، فکر میکنید اینها ناشی از چه چیزی است. آیا فکر میکنید که ما هرچقدر بزرگراه د ر شهر تهران درست کنیم مشکل آلودگی هوا رفع میشود؟ قطعا نه. امروز اصلا به عقیده بسیاری از کارشناسان مدیریت شهری و کارشناسان حمل ونقل وترافیک تنها بزرگراه سازی علاج مشکلات شهر تهران نیست. بعضی از کارهایی که در سالهای اخیر در شهر داری انجام شد در تناقض با نظرات کارشناسان است. امروز شهرهای بزرگ دنیا یک رینگ اطراف شهرشان است که مردم از طریق این رینگ به نقاطق مختلف شهری دسترسی پیدا میکنند. در شهرهای پیشرفته دنیا و با سبک و سیاق پیشرفته خودشان بهترین حمل و نقل را مترو در نظر گرفتهاند. مترو دیگر یک بحث غربی نیست بلکه تنها راه و بهترین راه برای برونرفت از ترافیک تهران است. به عقیده کارشناسان امروز مترو حلال مشکلات ترافیک تهران شمرده میشود. الان در بسیاری از شهرها و بخصوص شهرهای پیشرفته تمام اعضای یک خانواده ممکن است دارای ماشین شخصی باشند ولی هیچ وقت ترافیکی که در تهران وجود دارد در این شهرها دیده نمیشود. علتش این است که در رفت وآمدهای روزانه هیچگاه از ماشین استفاده نمیکنند با 400-300 متر پیاده روی به ایستگاه مترو میرسند. ما کل منابع مالی وانسانی خود را باید برای مترو بگذاریم. متاسفانه دولت قبل هم برای کمک به شهر داری کوتاهیهای بسیاری کرد و وارد بحثهای سیاسی با شهرداری تهران شد. خود احداث مترو بار سنگینی را روی بحثهای مدیریتی شهری وشهرداری تهران داشت که متاسفانه ناشی از کوتاهی دولت بوده است. بالاخره این آلودگی هوا چقدر هزینه وضرر برای شهروندان ما داشته است؟ آمارش را میتوانید از وزارت بهداشت بپرسید، چند نفر در اثر ناراحتیهای گوارشی و سرطان به بیمارستانها مراجعه کردهاند، یک بخش عظیمی از این بیماریها مربوط به آلودگی هواست. بیماریهای قلبی وعروقی چقدر به آلودگی هوا مربوط بوده است. آلودگی هوا عامل بسیاری از بیماریهای شهروندان تهرانی بوده است، این مورد را میتوانید از کارشناسان بپرسید. چقدر تلفات به خاطر آلودگی هوا میدهیم؟ اگر ما به مشکلات زیست محیطی تهران دقت کنیم، میبینیم که با سطح استاندارد جهانی خیلی فاصله داریم. چرا باید مسائل حمل ونقل وترافیک دست 20-10 دستگاه باشد. ما باید مدیریت واحد شهری داشته باشیم ومسئولیت را بدهیم به یک شخص و او قدرتمندانه عمل بکند ومسائل ومشکلات را حل بکند، نباید جدا تصمیمگیری شود و اکثر تصمیمات هم که متاسفانه در تناقض با هم قرار میگیرد، بنابراین در درجه اول باید اولویتها را در نظر بگیریم، نمیشود گفت بزرگراه یا تونل بد است اگر محلی فکر کنیم و فرامنطقهای و شهری فکر نکنیم بسیاری از مشکلات ما حل نمیشود. دلیلی ندارد شهروند در 30 دقیقه از جنوب شهر به شمال شهر برود فقط برای اینکه فلان کالا را تامین بکند. اینها مشکل اصلی شهر سازی کشور است، بیمارستانها و دیگر مسائل خدماتی از پراکندگی خوبی برخوردار نیست. مجبوریم طی مسیر بکنیم.خیلی از همین بزرگراهسازیها متاسفانه دارد مردم را دعوت میکند به رانندگی تک سرنشینی در شهر، حتی ماشینهایی که استفاده میشود اکثرا مصرف سوخت بالا داشته و استاندارد محیط زیست هم ندارند. مترو بهترین راه حل تهران امروز است.
نظر شما در مورد انتخاب شهردار چیست. آیا معتقدید شهرداری تهران جای کار سیاسی نیست؟
اعتقاد دارم و از روز اول هم تاکید کردم که نه تنها شورای شهر بلکه شهرداری تهران هم نباید سیاسی شود ودر بحثهای سیاسی وجناحی ورود کند. من همیشه گفتهام که شهردار آینده تهران باید یک مدیر اجرایی وعملیاتی و به دور از مسائل سیاسی باشد. بعضیها میگویند شهردارتهران چطور میتواند سیاسی نباشد؟ اما من همیشه معتقدم شهردار باید به دور از مسائل جناحی وسیاسی باشد. باید شهردار جدید تهران رابطه خوبی با قوای سهگانه بخصوص، قوه اجرایی کشور و دولت داشته باشد. کلانشهری مثل تهران که پایتخت جمهوری اسلامی وپیشانی معرفی ما به کشورهای خارجی است باید شهرداری قوی داشته باشد. ما داریم به دنبال شهرداری میگردیم که مسائل شهری را بفهمد و دنبال اصلاح ساختارهای مالی اکنون شهرداری باشد. شهردار تهران باید پاسخگوی نیازهای مردم تهران که ترافیک وحمل و نقل است، باشد. ما به دنبال شهرداری هستیم که با اجماع 20 یا 25 نفر از اعضای شورای شهر انتخاب شود. ما به دنبال شهرداری با اجماع حداکثری هستیم. باید جوری عمل کنیم که شهردار اکثریت قابل قبولی از اعضای شورا را داشته باشد. تنها کسی میتواند این کار را انجام دهد که خارج از سیاست زدگی وجناحبندی باشد.
در دو دوره گذشته شهرداران تهران از این پست برای کاندیدا شدن برای انتخابات ریاستجمهوری استفاده کردهاند. شما موافق استفاده شهردارتهران از پست خود برای کاندیدا شدن ریاستجمهوری بودهاید؟
من بارها گفتهام شهرداری تهران نباید سکوی پرشی باشد به سمت ریاستجمهوری. شهرداری تهران باید در خدمت مردم تهران باید باشد نه وسیلهای برای رای جمع کردن و پلهای برای ترقی، متاسفانه برخوردی که در این سالها شد برخورد بدی بود. هیچ سکوی پرشی بهتر از عملکرد خود شهردارو نظر مردم نیست. مردم باید رئیسجمهور را تعیین کنند. شهرداری تهران جای کارهای سیاسی وجناحی نیست. این مردم هستند که قضاوت میکنند که جایگاه فردی در حد ریاستجمهوری است یا خیر! پشتوانه نظام مردم هستند.
در قانون شوراها آمده یک شهردار نمیتواند دوبار مداوم برای شهردار شدن کاندیدا شود، شما به عنوان یک عضو شورای شهر این قانون را دیدهاید و نظر کلی شما راجع به انتخاب مجدد شهردار برای سومین بار چیست؟
من هم همین اعتقاد را دارم، از خیلی از حقوقدانها میتوانید بپرسید و نظر آنها را جویا شوید. حقوقدانها هم چنین نظری دارند. شما به عنوان یک رسانه نظرات حقوقدانها را میتوانید جویا شوید .