arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۲

مصرف قارچ در ایران کمتر از نصف سرانه جهانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا نوشت:

درحالیکه میانگین سرانه مصرف قارچ در جهان 1.2 کیلوگرم است این میزان در کشور ما به تازگی به حدود نیم کیلوگرم رسیده است.

محمدحسن افشار - رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی -  اظهار کرد: سرانه مصرف قارچ در چین و آمریکا حدود پنج کیلوگرم و در اتحادیه اروپا چهار کیلوگرم است درحالیکه میزان مصرف سرانه این محصول در ایران به حدود 500 گرم رسیده که تا میانگین سرانه مصرف جهانی فاصله بسیاری وجود دارد.

وی افزود: برخی کشورهای آفریقای جنوبی سرانه مصرف بالایی دارند اما میزان مصرف سرانه قارچ در کشور ترکیه حدود 300 گرم است که البته تولید این محصول در ترکیه نیز ایران کمتر است.

رابطه مستقیم سطح تحصیلات مردم با مصرف قارچ

رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان قارچ‌های خوراکی تاکید کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته میزان مصرف قارچ با سطح تحصیلات این محصول ارتباط مستقیمی دارد چرا که قارچ پروتئین، ویتامین و ریز مغزی‌های فراوانی دارد که می‌تواند در درمان بیماری‌های متعدد تاثیر گذارد بنابراین کسانی که سطح تحصیلات بالایی دارند از این خواص بیشتر مطلع هستند و بیشتر قارچ مصرف می‌کنند.

افشار ادامه داد: در جهان بیش از 400 نوع غذا می‌توان با قارچ تهیه کرد که در ایران تعداد کمی از آن‌ها رواج پیدا کرده که می‌توان از طریق برنامه‌های آموزشی آن‌ها را در کشور ترویج داد.

سالانه حدود هفت میلیون تن قارچ در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید حدود 100 هزار تن پس از کشورهای چین‌، آمریکا،‌ هلند،‌ اسپانیا و فرانسه ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود.
نظرات بینندگان