arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۲

روسیه باز هم برای تحویل سیستم مشابه اس-300 به ایران شرط گذاشت!

معاون نخست‌وزیر روسیه احتمال تحویل سیستم‌هایی مشابه "اس -300" به ایران را به متوقف کردن شکایت از روسیه در این باره مشروط کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون نخست‌وزیر روسیه احتمال تحویل سیستم‌هایی مشابه "اس -300" به ایران را به متوقف کردن شکایت از روسیه در این باره مشروط کرد.

خبرگزاری "نووستی" به نقل از دمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مذاکرات با ایران درباره تحویل سیستم‌های پدافند هوایی مشابه "اس -300" تنها در صورت متوقف کردن پرونده‌های شکایت از روسیه امکان پذیر است.

قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه پنج آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد، اما دمیتری مدودف، رییس‌جمهور وقت روسیه روز چهارشنبه 22 سپتامبر سال 2010 با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخ 9 ژوئن سال 2010"، تحویل سیستم‌های اس 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، هلیکوپتر و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد.

مسکو قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو کرد. ایران در رابطه با این قضیه شکایتی چهار میلیارد دلاری را علیه "روس آبارون اکسپورت"، شرکت دولتی صادرات و واردات نظامی روسیه، در دیوان بین‌المللی داوری در ژنو اقامه کرده است.

معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه با اشاره به این که روسیه تمام موازین حقوق بین‌المللی را به طور اکید رعایت می‌کند، تاکید کرد: ما هیچ‌گاه از فهرست تصویب شده برای محدودیت صادرات نظامی به بعضی کشورها از جمله جمهوری اسلامی پا را فراتر نگذاشته‌ایم و در چارچوب عادی نظامی-فنی آماده همکاری با ایران هستیم.

در عین حال وی در رابطه با تحویل سیستم‌های پدافند هوایی به ایران گفت که بحث در این موضوع تنها در صورت متوقف کردن پرونده‌های شکایت مربوطه علیه روسیه امکان پذیر است.

بنا بر این گزارش، سیستم های "اس-300" که یکی از کامل ترین سیستم ها در جهان محسوب می‌شوند، ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. حداکثر برد آن 200 کیلومتر است.

نظرات بینندگان