arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۲

وزیر بهداشت: دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت، ایجاد عدالت در سلامت را مهمترین دغدغه مسئولان نظام سلامت و دولت یازدهم دانست و گفت: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی با حضور در برنامه نگاه یک که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، گفت: بیمه‌ها 1900 میلیارد تومان بدهی به وزارت بهداشت دارند که در صورت پرداخت، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت برطرف می‌شود.

وی، علت مهم افزایش قیمت داروها را ناشی از عدم قبول بیمه ها برای افزایش قیمت دارو عنوان کرد و افزود: اگر 1800 میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کند شاهد ارزان شدن داروها خواهیم بود.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه ظرف 10 روز آینده روش کار در خصوص حمایت از بیماران صعب العلاج مشخص خواهد شد، در مورد وجود داروهای بی کیفیت در بازار دارویی کشور، گفت:  هنوز نمی توانم وجود داروهای بی کیفیت را تایید کنم باید بررسی و تحقیق کرد.

وی با اعلام اینکه  95 درصد اقلام دارویی در کشور تولید می شود، ادامه داد: در خصوص تولید مواد اولیه مشکل داریم. اما مطمئن هستم با حضور رئیس جدید سازمان غذا و دارو، کارنامه درخشانی در این حوزه خواهیم داشت.

هاشمی، هدف بعدی سازمان غذا و دارو بعد از سپری شدن بحران دارو را، کاهش وابستگی در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به هزینه ها سنگین سلامت اشاره کرد و افزود: هزینه های درمانی در بعضی موارد کمرشکن است و باعث فقر خانواده ها می شود. در حال حاضر بالای 65 درصد هزینه های درمان از جیب مردم پرداخت می شود در صورتی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه این عدد باید به کمتر از 30 درصد می رسید.

هاشمی تاکید کرد: اگر سهم هدفمندی یارانه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد می توانیم هزینه های درمانی را کاهش دهیم.

وی در ارتباط با وضعیت بیمه ها در کشور نیز گفت: بیمه ها پراکنده هستند و برای تحقق عدالت در سلامت باید بیمه ها تجمیع شوند. بیمه باید فراگیر باشد و برای آحاد مختلف مردم فرقی نداشته باشد و یکسان باشد. در حال حاضر دفترچه های بیمه چندان ارزشی ندارند. ما به دنبال تعریف یک بیمه فراگیر هستیم که ارزش آن حداقل سه برابر بیمه فعلی باشد.

هاشمی در ادامه با عنوان این مطلب که  اگر تعرفه ها تغییر نکند امکان ندارد شرایط بیمارستانهای دولتی تغییر کند و تحولی ایجاد شود، بر افزایش ویزیت پزشکان عمومی تاکید کرد و افزود: اگر در هدفمندی یارانه ها به جای پول دادن به مردم آن را به بخش سلامت می دادند خیلی از مشکلات حل می شد که امیدوارم در مرحله دوم این کار انجام شود.

وزیر بهداشت به برنامه پزشک خانواده و مشکلات سر راه اجرای این طرح در کشور اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات اجرای پزشک خانواده به یک هدف تبدیل شده است در صورتی که هدف بهداشت و سلامت است. در دو سال اخیر طرح پزشک خانواده به یک کار شعاری تبدیل شد. باید آسیب شناسی کنیم و اشکالات طرح پزشک خانواده را برطرف کنیم و تمرکزمان را بر استانهایی داشته باشیم که پوشش وسیعتری داشته باشند مثل فارس و مازندران و یا در بعضی از استانها در مرحله اول فقط در یک شهر این طرح را اجرا کنیم و بعد از موفقیت این طرح را به دیگر بخشهای استان تعمیم دهیم. من معتقدم اجرای طرح پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می برد.
نظرات بینندگان