arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۲۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۲

اعلام رسمی شکست پروژه‎ی میلیاردی VPN بومی!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موضوع VPN بومی برای اولین بار اواسط سال گذشته، توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شد، بعدها شورای عالی فضای مجازی به عنوان متولی اصلی واگذاری VPN قانونی به کاربران حقیقی و حقوقی، به پیگیری این موضوع پرداخت و شرکت ارتباطات زیرساخت نیز متولی فراهم نمودن زیرساخت‎های لازم برای این پروژه شد.

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، بنا بر برخی اظهارنظرهای غیر رسمی، در حال حاضر درصد قابل توجهی از کاربران اینترنت در کشور از VPN استفاده می‎کنند؛ اگرچه مراجع قضایی و پلیس فتا استفاده از فیلترشکن‌ها و VPN های غیرمجاز را از مصادیق جرم‌های رایانه‌یی تلقی می‎کنند.

موضوع VPN بومی برای اولین بار اواسط سال گذشته، توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شد، ولی مدتی پس از مطرح کردن این طرح، تقی پور وزیر وقت ارتباطات طی گفت‎وگویی عنوان کرد که اگرچه VPN کارکردهای مختلفی دارد اما آنچه از این امکان، برای دور زدن سامانه پالایش (فیلترینگ) مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبیعتا امکان داخلی شدن ندارد و اقدامی خلاف قانون محسوب می‌شود.

بعدها شورای عالی فضای مجازی به عنوان متولی اصلی واگذاری VPN قانونی به کاربران حقیقی و حقوقی، به پیگیری این موضوع پرداخت و در این راستا سامانه‎ی ثبت نام رسمی VPN قانونی راه‎اندازی شد و شروع به ثبت نام کرد؛ اگرچه در آن روزها، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به خلاء استفاده‎ی قانونی از شبکه‎های اختصاصی VPN در کشور تاکید کرده بود که دنبال آن هستیم که پاسخی برای این نیازها در کشور فراهم کنیم و بر این اساس خدمات قانونی VPN ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در فراخوانی رسمی، خود را متولی ساماندهی و اختصاص شبکه اختصاصی مجازی (VPN) در کشور اعلام کرد و از وزارتخانه‎ها، سازمان‎ها، بانک‎ها و شرکت‎ها دعوت کرد که برای ثبت نام شبکه اختصاصی مجازی VPN به سایت WWW.VPN.IR مراجعه و ثبت نام کنند.

اما نهایتا، چندی پیش مدیرعامل همین شرکت با اذعان به عدم استقبال کاربران از این طرح، از ثبت نام تنها 30 شرکت برای دریافت VPN قانونی خبر داد.

به گزارش سیتنا، این روزها نیز، مدیرعامل این شرکت که وزیر ارتباطات دولت یازدهم را در اولین مراسم افتتاح رسمی همراهی می‎کرد، در تشریح شکست این پروژه گفت: "قرار بر آن بود که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی به واگذاری VPN بومی بپردازیم. به همین دلیل ما زیرساخت‌های لازم را فراهم کردیم و به تمام وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و نهادهای حقوقی این موضوع را اعلام کردیم اما استقبال چندانی نشد."

خسروی افزود:‌ "در زمینه اشخاص حقیقی هم، از آنجا که لازم است تشکیلاتی دراین زمینه وجود داشته باشد و مجوزها را ارائه کند، ما همه چیز را آماده کرده و اطلاع‌رسانی کردیم اما اکنون این بحث مطرح است که چطور ارائه "وی‌پی‌ان" به سبک سابق آن بازگردد."

حال و در این شرایط که این پروژه‎ی به ظاهر میلیاردی با شکست مواجه شده است، برخی کارشناسان ادعاهایی را مطرح می‎کنند که در صورت اثبات قابل پیگیری است. آنها طرح پروژه‌ای با عنوان VPN بومی را تنها دروغ فنی بزرگی می‎دانند که اصلا وجود خارجی ندارد و در این راستا خواستار پاسخگویی مسوولانی هستند که این پروژه را مطرح و اجازه‎ی سرمایه گذاری در این پروژه را صادر کرده‎اند.
انتهای پیام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پیراسته فر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
0
12
اینترنت ملی! فیلترشکن"vpn"بومی!
جل الخالق
نظرات بینندگان