arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۲

اختلاف در اتحادیه عرب برای حمله به سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نتوانستند در اجلاس خود درباره حمله نظامی به سوریه به توافق برسند.

به گزارش دویچه وله کشورهایی مانند الجزایر و مصر با دخالت نظامی آمریکا به شدت مخالفند. عربستان اما موافق چنین دخالتی است. در روزهای قبل از اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب که روز یکشنبه (اول سپتامبر/ ۱۰ شهریور) برگزار شد دیپلمات‌های آمریکایی به شدت در تلاش بودند تا کشورهای عربی را به حمایت از حمله نظامی به سوریه تشویق کنند.

با این همه کنفرانس به صحنه بروز شکاف عمیق در میان اعضای این اتحادیه بر سر نوع برخورد با بحران سوریه بدل شد و اجماعی بر سر حمله نظامی به این کشور به دست نیامد. مصر و الجزایر هر گونه دخالت نظامی در سوریه را به رأی شورای امنیت سازمان مشروط دانستند.

آنها همچنین از آمریکا خواستند تا اعلام نتیجه تحقیقات بازرسان سازمان ملل در باره استفاده از گازهای شیمیایی در سوریه از هر گونه اقدامی خودداری کند. البته در قطعنامه پایانی کنفرانس وزرای امور خارجه اتحادیه عرب استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به شدت محکوم شده است، ولی واکنش معینی به این اقدام درخواست نمی‌شود.

بیانیه صرفا از سازمان ملل و جامعه جهانی می‌خواهد که کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه "که مسئولیت آن به گردن رژیم این کشور است" بدون واکنش نماند و مسئولان این اقدام در یک دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند.

نظرات بینندگان