arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۲

1.5 تا 2 میلیون تومان به ثبت نام کنندگان حج بازگردانده می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : به زودی میزان مبالغی که قرار است به متقاضیان حج تمتع بازگردانده شود ، تعیین و اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر؛‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسگر در همایش متمرکز زائران حج تمتع 92 استان تهران که امروز در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی برگزار شد ، افزود: با هماهنگی رییس سازمان حج و زیارت مقرر شد این میزان به طور دقیق تر بررسی و نهایی شود.

وی با بیان اینکه در این باره باید مبلغ دیگری از بانک‌ها گرفته و به مردم برگردانده شود ، رقم آن را یک‌ ونیم تا دو میلیون تومان پیش بینی کرد.

قاضی عسگر با ابراز نارضایتی از برخی سوء عملکردها گفت : همواره تلاش می کنیم سازمان حج و زیارت و بعثه، دور از غوغاسالاری و با تمام وجود در خدمت مردم باشد و هیچ شأنی به‌جز خدمتگزاری برای خود قائل نیستیم، چون بر اساس نظر امام راحل و مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت یک سازمان انتفاعی نیست و نباید سودی از زائران بگیرد ، بلکه باید قیمت‌ها را بر اساس هزینه تمام‌شده اعلام کند.

وی اضافه کرد: این دو مجموعه دارای شریف‌ترین کارکنان هستند و با تمام وجود و عشق به مردم خدمت می‌کنند، آن‌ها حتی حقوق و مزایای کمتری نسبت به کارکنان دیگر دستگاه ‌ها دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : امسال مسائلی مانند افزایش قیمت ارز روی داد که جهش عظیمی در هزینه‌ها ایجاد کرد و سبب رنجش خاطر زائران شد؛ من هم بیش از شما، رنج می‌برم؛ اما چون این بخش دست ما نبود، نمی‌توانستیم کاری کنیم.

قاضی‌ عسگر با اشاره به اینکه  کارشناسان بعثه برخلاف گذشته، در قیمت‌گذاری حج حضور نداشتند ، اظهارداشت :  شاید حدود سه‌ماه پیش، این موضوع به من اعلام شد و در جلسه‌ای با برخی مسئولان سازمان حج گفتم که به نظر کارشناسان ما، می‌توان قیمت‌ها را کاهش داد، اما مقاومت شد،‌ بنابراین تلاش کردیم از خبره ‌ترین افراد، یعنی روسای سه دوره در این سازمان و کارشناسان بعثه و سازمان حج و زیارت برای بررسی ریز قیمت‌ها استفاده و تا حد امکان صرفه‌جویی کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: دیروز در آخرین جلسه اعلام شد، از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها می‌توان 900 هزار تومان از قیمت‌ها کم کرد و به زائران بازگرداند.

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه سازمان حج هم هیچ انتفاعی ندارد و همه هزینه‌ها نیز ارزی پرداخت می‌شود ، درباره سود ودیعه متقاضیان سفر حج دربانک‌ها نیز گفت: دو سال پیش در همایش «حج و اقتصاد» ضمن تاکید بر واقعی نبودن سود بانکها برای ودیعه های حج ، طرحی را پیشنهاد کردیم که بر اساس ان منابع قابل توجه ودیعه های حج در طرحهای تولیدی سرمایه گذاری می شد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: همان زمان اعلام کردیم ما ضامن جمع‌آوری نقدینگی مردم و افزایش پول بانک‌ها نیستیم و چه ربطی به حج و زیارت دارد که نقدینگی را جمع اوری و منابع بانکها را تقویت کند ؟ به ‌عنوان نماینده‌ ولی فقیه باید مدافع حقوق زائران باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی طرح سرمایه‌گذاری ارائه شد، برخی اشتباه فهمیدند و فکر کردند می‌خواهیم وارد بازار دلالی شویم در حالی که سازمان حج و بعثه اصلا چنین قصدی ندارند و فقط طرح این بود که پول مستقیم در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد و در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و نفت سرمایه‌گذاری شود و سود آن هم به‌شکل مستقیم به مردم برگردد.

قاضی عسگر گفت : با این ایده همراهی نشد ، اما موضوع را جدی پیگیری کردیم و با دیوان محاسبات نیز جلسه گذاشتیم که نظر ما را قبول کردند.

وی گفت: شفاف ‌سازی می کنیم تا فکر نشود کسی پولی را خورده یا برده است و تلاش می کنیم از محل تخفیف‌ها و صرفه‌جویی‌ها، مبلغی را به زائران برگردانیم.

نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره‌ وجود سهمیه‌های غیرمجاز در حج هم اظهار داشت :  سال گذشته، خیلی این موضوع سر زبان بود؛ بعضی ها فکر کردند این سازمان بی در و پیکر است و هر کسی را می‌خواهد به حج می‌فرستد، اما اصلا اینطور نیست.

وی افزود: شورای عالی حج در دولت نهم و دهم مصوبه‌ای داشت که طبق آن، 10 تا 12 درصد از ظرفیت زائران عمره در اختیار نهادها و ارگان‌های مختلف قرار می‌گرفت و به ‌شکل قانونی این سهمیه توزیع می‌شد، شخصی هم در آن نقش نداشت.

قاضی عسگر گفت: به ‌عنوان نماینده‌ ولی فقیه در امور حج، یک سهمیه هم نداشته‌ام و ندارم و هیچ‌وقت هم نخواسته‌ام یک نفر از خویشان و نزدیکان خود را از این طریق به حج بفرستم و سربلندم که بر سر این معیار ایستادم و نگذاشتم کسی دیگر هم این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در دوره رئیس سازمان حج و زیارت قبلی در جلسه شورایعالی حج اعلام کردم که از ‌ تبعیض در اعزام به حج رنج می‌برم ، چرا باید عده‌ای ثبت‌ نام کنند و سالها در انتظار باشند؟.

قاضی عسگر گفت : آن موقع که ثبت‌ نام‌ها انجام می‌شد با این شیوه مخالفت کردم اما آقایان قبول نکردند و می‌خواستند نقدینگی را جمع کنند، این‌گونه شد که جمعیت زیادی ثبت‌ نام کردند، 800 هزار تومان پیش ‌پرداخت گرفتند و حالا بیش از شش‌میلیون نفر باید 10 سال در نوبت عمره بمانند ، آیا این مدیریت صحیح است؟ این روش مدیریت است؟ بعد هم جنجالی درباره‌ سهمیه‌ها راه انداختند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ی شورایعالی حج اعلام کردم که نباید کسی خارج از نوبت به عمره و حج برود، از ما طرح خواستند، هدفمندی‌ سهمیه‌های عمره را با موضوع سهمیه‌ جانبازان، خانواده‌های شهدا، زوج‌ها و دانشجویان جوان را مطرح کردیم که در شورا مصوب و قرار شد این‌گونه عمل شود؛ اما در اجرا ، این اتفاق نیفتاد، هر چند امروز یک گام به واقعیت نزدیک شده‌ایم.

قاضی‌عسگر در ادامه به مشکلات جهان اسلام اشاره کرد و افزود: امیدواریم دشمن ، دیوانگی و حمله نکند.

وی با بیان اینکه بحران منطقه و اقدامات تفرقه افکنانه دشمنان اسلام در حج نیز تأثیر خواهد داشت از زائران بیت الله الحرام خواست : مراقب اعمال،‌ رفتار و گفتار خود باشند و در عین صبوری کاملا هماهنگ رفتار کنند.
نظرات بینندگان