arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۲

طرح 9 ماده ای عراق برای حل بحران سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت عراق بطور رسمی طرحی 9 ماده ای برای حل مشکل سوریه پیشنهاد کرده است تا راهگشای حل مشکل سوریه باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد ، در این طرح اعلام آتش بس فوری میان مخالفان و دولت سوریه، توقف ارسال سلاح به دولت و مخالفان از سوی هر کشور، عقب نشینی همه جنگجویان خارجی از سوریه، تحقیق شفاف در خصوص اینکه چه کسی عامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه است، توقف دخالت های خارجی در سوریه از سوی کشورهای جهان و منطقه، استفاده نکردن از خاک کشورهای عربی برای حمله به سوریه، ایجاد صندوق عربی برای کمک به مردم سوریه، تعیین جدول زمان بندی برای مذاکره مستقیم میان دولت و مخالفان با هدف مقدمه چینی برای تشکیل حکومت موقت و آمادگی برای برگزاری انتخابات عمومی با هدف روی کار آمدن حکومتی مردمی از هر گروه و جریان سیاسی که ملت آن را می پسندد، پیشنهاد شده است.

نوری مالکی گفت: دولت عراق بطور رسمی طرح 9 بندی را برای حل مشکل سوریه پیشنهاد کرده تا راهگشای حل مشکل سوریه باشد.

نخست وزیر عراق در نطق تلویزیونی با اشاره به چالش های پیش روی بحران سوریه بطور رسمی خواستار توقف تهدیدهای غرب علیه سوریه شد.

وی گفت: مردم سوریه خود باید آینده کشورشان را مشخص کنند و با مذاکرات مستقیم دولت و مخالفان، مقدمات انتخابات عمومی و شفاف با هدف روی کار آمدن حکومتی مردمی را رقم بزنند.

نخست وزیر عراق در مورد پیامدهای هرگونه حمله نظامی به سوریه هشدار داد و افزود: چنانچه این جنگ صورت گیرد توقف آن غیر ممکن خواهد بود و پیامدهای منفی آن هم بر کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب با هرگونه حمله نظامی به سوریه مخالف هستند و اتحادیه عرب باید به این نکته توجه کند و نظر این کشورها را محترم بشمارد.

وی گفت: عراق ، الجزایر، مصر ، لبنان ، تونس و موریتانیا با حمله نظامی به سوریه مخالفند و این نشان می دهد یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه بسیار مهم خواهد بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به بهانه قرار دادن استفاده از سلاح شیمیایی برای حمله به سوریه

افزود: ما عراقی ها نیز به نوبه خود هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم می کنیم، اما با این وجود نمی خواهیم این موضوع به سو استفاده برخی کشورها برای رسیدن به مقاصد خود در سوریه بدل شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی کشورها سعی دارند از مشکلات و درد و رنج های مردم سوریه برای رسیدن به مقاصد خود سواستفاده کنند.  خطراتی که مردم سوریه متحمل شدند، ما را بر آن می دارد تا از کشورهای حامی خشونت و فتنه داخلی در سوریه بخواهیم به اشتباهات خود پی برده و ضمن عقب نشینی از موضع گیری های سابق در قبال سوریه همسو با مردم بیشتر کشورها برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در سوریه تلاش کنند. این طرح عراق ادامه طرح معاهده بغداد در سال 2012 در نشست اتحادیه عرب در بغداد است.
نظرات بینندگان