arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۲

سخنگوی پایداری: رای به روحانی، «نه» به همه اصولگرایان بود نه تنها جلیلی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله مصباح یزدی و جبهه پایداری پس از پیروزی حسن روحانی از سوی همزادان اصولگرای خویش عنوان «متهم اصلی باخت اصولگرایی» را کسب کردند تا این روزها بر خلاف ایام انتخابات سکوت و محاق را تجربه کنند. پایداری ها که کاندیدای اصلی شان یعنی باقری لنکرانی همان فردی که به گفته آیت الله مصباح، اصلح تر از او در زمین و زمان نبود نتوانست از شورای نگهبان مجوز حضور در انتخابات را بگیرد تا آنها از سعید جلیلی حمایت کنند.

جلیلی هم که در انتخابات ریاست جمهوری یک دهم آرای کل را کسب کرد تا جبهه پایداری شکست سختی را در انتخابات تجربه کند. سران این تشکل سیاسی اما پس از دو ماه نیت کرده اند تا تشکیلات خود را بازسازی کنند. آنها روز دوشنبه دور هم جمع شدند تا عملکرد خود را آسیب شناسی کرده باشند و در این میان هم گزارش مفصلی از کارهای کرده و نکرده خود را در دستان پدر معنوی خود، آیت الله مصباح یزدی گذاشتند تا نقشه راه آینده خود را ترسیم کنند. در گفت وگو با امیر حسین قاضی زاده، سخنگوی جبهه پایداری درباره عملکرد این گروه سیاسی در انتخابات و برنامه های آتی آنها سخن گفته ایم.

اعضای جبهه پایداری بارها طی اظهاراتی متفق القول پیش از انتخابات گفتند که مردم در انتخابات ریاست جمهوری به آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان اقبالی نخواهند داشت اما پس از آنکه گزینه مورد حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان در انتخایات پیروز شد شاهد آن بودیم که جبهه پایداری هیچ واکنشی نشان نداد و به نوعی سکوت اختیار کرد، آیا این سکوت جبهه پایداری نشان دهنده دریافت پیام مردم در انتخابات 24 خرداد 92 بوده است؟

رای مردم در این انتخابات دقیقا مشابه رای مردم در روز دوم خرداد 76 بود. به این معنا که رای مردن در آن روز یک نه بزرگ به آقای هاشمی بود نه رای به آقای خاتمی. رای به آقای روحانی در این انتخابات هم نه به شرایط اقتصادی سه سال گذشته و اختلاف بین مجلس و دولت و درگیری بین مجلس اصولگرا و دولت اصولگرا بوده است.

فکر نمی کنید که رای آقای روحانی با این تفسیر شما می تواند نه به آقای جلیلی به عنوان کاندیدای نهایی جبهه پایداری بوده باشد؟


آقای جلیلی که به جز وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی که مظهر سیاستی نظام است سابقه اجرایی ای نداشته است. آقای جلیلی خودش به چیزی شناخته می شود؟ آقای جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ای شناخته می شود که تصمیم گیرش شورای عالی امنیت ملی است که مسوولان نظام و قوا در آن نقش دارند. تحلیل ما این است که شرایطی که به وجود آمد منجر به پیروزی آقای روحانی شد، اگر مردم به آقای جلیلی می خواستند «نه» بگویند چرا آقای قالیباف پیروز نشد؟ اگر جبهه پایداری واقعا مساله بود چرا مردم به آقای ولایتی رای ندادند؟ مجموعه شرایطی که برای اصولگرایان پیش آمد، شرایط پراختلافی بود مانند کاری که اصلاح طلبان در شورای شهر اول تهران کردند و وضعیت اقتصادی کشور در این دو سال اخیر بغرنج شده بود، مردم به قطب مخالف جریان های اصولگرا رای دادند.

شما گفتید که جبهه پایداری کاندیدای اصلی اش را در این انتخابات از دست داد و همین مساله منجر به این شد که از آقای جلیلی حمایت کنید. کاندیدای اصلی جبهه پایداری که آقای باقری لنکرانی بود و آیت الله مصباح درباره ایشان گفته بودند که والله در زمین و زمان کسی اصلح تر از او را نمی شناسم. این اصلح ترین زمین و زمان در انتخابات انصراف داد یا رد صلاحیت شد که مجبور شدید از آقای جلیلی حمایت کنید؟

ایشان قبل از اینکه صلاحیتش معلوم شود با وجود اینکه جبهه پایداری با این کار مخالف بود انصراف داد، اولا اینکه رای گیری نهایی درباره ایشان در شورای نگهبان انجام نشده بود، گویی اینکه بعضی افراد هم در رای گیری اولیه رای نیاوردند در شورای نگهبان مثل آقای روحانی و عارف و به قولی حتی افراد دیگر و بعدا با باز رای گیری دوباره رای آوردند و به کاندیدا های نهایی اضافه شدند. هم آقای روحانی و هم آقای عارف بیشتر از 5 رای در شورای نگهبان نیاورده بودند در حالی که نیاز به 7 رای بود و آقای دکتر لنکرانی طبق مطالبی که به ما منتقل شده بود بیش از اینها رای داشت.

بیش از اینها یعنی چند رای؟

5 یا 6 رای داشت و ممکن بود که ایشان هم اگر تا لحظه آخر می ایستاد می توانست مثل آقای روحانی و عارف به جمع کاندیداها اضافه شود. اما تصمیمی که خود آقای لنکرانی گرفتند حتی با وجود اصرار برخی از طرفداران جبهه پایداری، این بود که حالا که آقای دکتر جلیلی پا در میدان انتخابات گذاشته اند و تکلیف را از من ساقط کرده، من دیگر دلیلی برای ادامه مسیر ندارم به اضافه اینکه این اطمینان بود که حتما آقای جلیلی توسط شورای نگهبان تایید می شود همانطور که بعدا هم دیدیم بیشترین رای را در شورای نگهبان آقای دکتر جلیلی از آن خود کرد که من جایی شنیدم که ایشان رای همه اعضای شورای نگهبان را کسب کردند. ایشان استدلالی که در جمع دوستان ما داشتند قبل از اینکه انصراف دهند و دوستان ما اصرار داشتند که ایشان (باقری لنکرانی) انصراف ندهد این بود که ایشان می گفت با وجود آقای دکتر جلیلی من ضرورتی برای ادامه دادن کاندیداتوری خودم نمی بینم و در عین حال هم مطالبه یی هم در بین جریان های حزب الله ایجاد شده بود که خیلی تاکید وجود داشت که از بین این دو نفر، یک نفر در صحنه باقی بماند و آقای باقری لنکرانی به نوعی هم قصد داشتند تا به این مطالبه یی که وجود داشت پاسخ بدهند.

آیا آقای باقری لنکرانی با آیت الله مصباح پیش از اعلام انصراف رایزنی ای داشتند؟ آیت الله مصباح مخالفتی نکردند؟


بله، حضرت آیت الله مصباح هم با کناره گیری ایشان مخالف بودند.

چرا آقای جلیلی که نزدیک به گفتمان جبهه پایداری و هر بحثی که شما و دوستان تان در این گروه سیاسی مطرح می کنید، بود حتی در قم نتوانست رای اول را کسب کند؟ فکر نمی کنید که جبهه پایداری حتی در قم محبوبیتی ندارد؟

دلیلش را توضیح دادم. تحلیل ما از انتخابات ریاست جمهوری فقط تحلیل سیاسی نیست. گویی اینکه اگر تحلیل ما فقط سیاسی بود خروجی این انتخابات باید آقای قالیباف می بود نه آقای روحانی. چرا که جایگاه آقای قالیباف قبل از انتخابات از آقای روحانی بهتر بود اما اتفاقات رخ داده بین دولت و مجلس و مشکلات اقتصادی موجود مردم را به کسی که آنها را به صد در صد شرایط متفاوتی وعده داد، متمایل کرد. البته کنار کشیدن آقای عارف به نفع آقای روحانی در پیروزی آقای روحانی خیلی موثر بود.

فکر می کنید چند درصد باخت اصولگرایان در انتخابات معلول عملکرد جبهه پایداری است؟ چرا که خیلی از دوستان اصولگرای شما به نوعی تمامی تقصیر باخت را گردن جبهه پایداری انداخته اند...

من شاهد این مصاحبه ها و اظهارنظرها نبوده ام و الان دارم از شما می شنوم. اشخاص می توانند اظهارنظر کنند و ایرادی ندارد چرا که ما ورودمان به انتخابات را با محاسبات سیاسی ارزیابی نمی کنیم. جبهه پایداری یک وظیفه شرعی برای خودش تعریف کرده بود که این تکلیف شرعی این بود که تا وقتی اصلح در انتخابات هست از او حمایت کنیم. کاندیدایی هم از طرف جبهه پایداری در انتخابات نبود و انصراف داد. ما در بین هشت کاندیدای انتخابات که بر اساس تشخیص خودشان پا به عرصه انتخابات گذاشته بودند و هیچ کدام شان به دعوت ما به میدان نیامده بودند از آن کسی که احساس کردیم به گفتمان انقلاب نزدیک تر است حمایت کردیم. اگر این هشت نفر، 6 نفر هم می شدند از یک نفر دیگر حمایت می کردیم.

یعنی اگر آقای جلیلی نبود از چه کسی حمایت می کردید؟

از آقای حداد عادل حمایت می کردیم.

و اگر آقای حداد نبودند ؟

دیگر پس از حمایت احتمالی از آقای حداد را بحث نکردیم و شاید از یکی از کاندیداهای اصولگرا حمایت می کردیم و اگر به شخص مشخصی نمی رسیدیم، می گفتیم مردم به یکی از اصولگرایان رای بدهید. تجربه این کار را در انتخابات مجلس نهم هم داشتیم. در حالی که برای مجلس 175 حوزه انتخاباتی داشتیم تنها در 100 حوزه برای مجلس معرفی کردیم. اعلام کردیم که به اصولگرایان رای بدهید. آقای جلیلی به دعوت جبهه پایداری وارد انتخابات نشد بلکه برعکس کاندیدای اصلی ما در جهت حمایت از گروه های اصولگرا از انتخابات انصراف داد. یعنی این اتهام، اتهام غلطی است اگر باشد.

آقای جلیلی بعد از انتخابات با جبهه پایداری دیداری داشتند؟

با شورای مرکزی جلسه یی نداشتند اما با حضرت آیت الله مصباح جلسه داشتند.

جبهه پایداری علاقه مند است که فعالیت سیاسی اش را با حضور رسمی آقای جلیلی ادامه بدهد یا خیر؟

قطعا ظرفیت های زیادی در نظام تا به امروز بودند که این ظرفیت ها به علت درگیری و مسوولیت هایی که داشته اند یا رسما منع از فعالیت های سیاسی بوده اند یا آنقدر مشغله داشته اند که نمی توانستند برای چنین کاری وقت بگذارند. خیلی از این دوستان با تغییر شرایط به قول آقای دکتر جلیلی، ظرفیت شان آزاد می شود و این فرصت را پیدا می کنند که در عرصه سیاسی حضور فعالتری داشته باشند و در این میان تنها آقای دکتر جلیلی نیستند که ما امیدواریم با جبهه پایداری همکاری داشته باشند و خیلی دیگر از دوستان هستند که در دولت آقای احمدی نژاد مسوولیت داشتند یا مسوولیت های دیگری مانند نمایندگان سابق مجلس که اینها با توجه به آزادی و انگیزه یی که پیدا می کنند حتما جبهه پایداری از ظرفیت آنها در جهت تقویت عملکرد خودش از آنها استفاده خواهد کرد.

پس باید توقع داشته باشیم که جدای از آقای جلیلی برخی از وزرای آقای احمدی نژاد در ترکیب جدید جبهه پایداری حضور داشته باشند؟

همین دوستانی که در جبهه پایداری فعالیت دارند وزرای دولت نهم بودند که وقتی وزیر بودند گرفتاری داشتند و فرصت کار تشکیلاتی نداشتند و بعضی از وزرای دولت دهم هم افراد حزب اللهی و متدین و با تفکر گفتمان انقلاب هستند که ما امیدواریم بتوانیم از وجود این دوستان استفاده کنیم. البته هنوز بحثی در جبهه پایداری برای اینکه از چه کسانی دعوت بکنیم یا آن فرد یا افراد که ما از آنها دعوت بکنیم این دعوت را بپذیرد، مطرح نشده است. اما تصور من این است با توجه به اینکه دولت جابه جا شده است و افراد دیگر آن محدودیت های گذشته را ندارند قابلیت استفاده و به کارگیری را دارند.

جبهه پایداری را افکار عمومی و گروه های سیاسی به عنوان تشکیلات سیاسی آیت الله مصباح می شناسند این جبهه در فضای سیاسی کشور چه اهدافی را برای خود در نظر گرفته و به کجا می خواهد برسد؟ شما می فرمایید که ما به دنبال انجام تکلیف شرعی هستیم اما قطعا به دنبال کسب قدرت هم هستید...


در نظام اسلامی هیچ منافاتی میان عمل تکلیف شرعی و کسب قدرت برای برقراری نظام الهی نیست. اگر نگاه قدرت طلبانه و دنیا محورانه باشد حرف شما درست است اما معلوم است که گروه سیاسی، کارکردش مداخله در فعالیت های سیاسی است که مظهرش انتخابات است ما این را نفی نمی کنیم. اما در سازو کار تشکیلاتی مان به دنبال اصلح هستیم و به همین خاطر است که دنبال اصلح ها هستیم در غیر این صورت بهترین راه کسب قدرت، تبانی با افراد معروف و دارای مقبولیت است که آنها یک سهمی را به ما و یک جایگاهی هم به ما بدهند و پس از این اتفاق، کم کم خودمان مشهور شویم و آنها را کنار بزنیم و مانند همه این گروه های سیاسی ای که الان هستند عمل کنیم به نحوی که دشمنان دیروز با هم تبانی می کنند و به وحدت می رسند مانند اتفاقی که الان در دولت در حال رخ دادن است. ما نمی خواهیم مثل اینها عمل کنیم. چه شده اینها که تا دیروز دشمن خونی هم بودند حالا دور یک میز می نشینند و سهم تقسیم می کنند و بعضی از وزارتخانه ها را با هم بده بستان می کنند همین رویکرد است و ما این رویکرد را قبول نداریم. وظیفه ما انتخاب شایسته ترین افراد و معرفی آنها به مردم است. بر اساس معیارها و ملاک های مشخص از چه منظر رویکرد اعتقادی این افراد و چه از منظر رویکرد سیاسی این افراد و چه از منظر تخصصی این افراد.

این سوال را از این جهت پرسیدم که جبهه پایداری را به عنوان تشکیلات سیاسی آیت الله مصباح می شناسند و این ابهام از آن روزی که جبهه پایداری اعلام موجودیت کرد وجود دارد که آیت الله مصباح به دنبال پر رنگ تر شدن نقش شان در فضای سیاسی کشور است...

اگر سوالی از آیت الله مصباح و اهداف شان دارید از خودشان مطرح کنید.

ما که دسترسی به ایشان نداریم.

ایشان هم دفتر دارند و خودشان هم هستند و می توانید سوال کنید. یکی از دوستان جبهه پایداری از ایشان پرسیده بودند که شما چرا فقط از جبهه پایداری حمایت می کنید؟شما به عنوان یک عالم دینی چرا از دیگر گروه های حزب اللهی و اصولگرا حمایت نمی کنید ؟ایشان در پاسخ فرموده بودند افراد مختلفی برای مشورت به من مراجعه می کنند اما آن گروهی که مشورت من را گوش می دهد و تلاش می کند به آن عمل کند، جبهه پایداری است و به همین علت من (آیت الله مصباح) جبهه پایداری را به خودمان نزدیک تر از بقیه گروه ها می دانم. من خدمت مرحوم آیت الله خوشوقت هم که رسیده بودم در ابتدای جبهه پایداری و می خواستم تکلیفم را بدانم که کمک بکنم یا نکنم، ایشان فرمودند که دوستان جبهه پایداری بیشتر به مشورت من گوش می دهند و عمل می کنند. بنابراین این تلقی ای که شما و برخی افراد ذکر می کنند بسیار متفاوت است. جبهه پایداری این احساس نیاز را دارد که اگر می خواهد رویکردش، رویکرد اسلامی باشد نیاز به مجموعه فقهای انقلابی معتقد به نظام اسلامی دارد که در مسیر این مجموعه را هدایت کنند تا دچار انحراف و قدرت طلبی نشود به همین خاطر جبهه پایداری چند تا پاسدار (فقهای جبهه پایداری) به عبارتی برای خودشان قرار دادند تا با عرضه مرتب خودشان به آنها، از مسیر درست منحرف نشوند و بر همین اساس علامه مصباح یزدی فقط منحصر به جبهه پایداری نیست و ایشان با حوزه های گسترده یی مرتبط هستند مانند موسسه امام خمینی، کانون طلوع، قرارگاه عمار و ارتباطاتی که با دیگر جریان های سیاسی کشور دارند حاکی از این موضوع است. یکی از گروه هایی که از ایشان مشورت می گیرد و افتخار هم می کند به گرفتن این مشورت، جبهه پایداری است.

پایگاه اجتماعی جبهه پایداری در حال حاضر کجاست و این پایگاه پیش از انتخابات و پس از انتخابات چقدر تغییر کرده است؟


جبهه پایداری به این علت که یک جریان اعتقادی است، نیروهایی که در سراسر کشور به آن وصل هستند نیروهای اعتقادی اند چرا که ما سازمان تشکیلاتی منسجم تا روستا نداریم، جبهه پایداری در این دو سال توانسته در مراکز استان ها یک شبکه یی را درست کند که تازه مدعی هم نیستیم که این شبکه شامل مجموعه بچه های حزب اللهی که علاقه مند به جبهه پایداری هستند، است. خیلی از نیروها در شهرستان ها هستند که به ما علاقه مندند و هنوز موفق نشده اند تا به این شبکه یی که ما ایجاد کرده ایم متصل بشوند و پس از انتخابات هم خللی به نوع نگاه شان نسبت به جبهه پایداری ایجاد نشده و به نوعی ریزش نیرو و طرفدار نداشته ایم.

چگونه قصد دارید این نیروها را دور هم جمع کنید؟ آیا در جلسه امروزتان(دوشنبه) درباره این موضوع بحث می کنید؟

حالا یکی، دو سالی فرصت داریم. ما یک مجموعه گفتمانی هستیم و به علت پشت سر هم بودن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، بیشتر در دو سال گذشته فعالیت سیاسی داشتیم. در بخش های فکری و فرهنگی و برخی شبهات روز که نوعا کارکرد سیاسی هم پیدا می کنند اینها لازم است که مورد بررسی قرار بگیرد و پاسخی برای این شبهات و سوالات داده شود و قطعا جبهه پایداری تا فرصتی که تا انتخابات مجلس دهم پیش روی دارد تلاش خواهد کرد تا روی وجهه گفتمانی خود تقویت شود و این شبکه اجتماعی که وجود دارد به لحاظ ارگانیک هم بتواند آن ارتباط لازم و موثر را برقرار کند.

در حال حاضر جبهه پایداری چه تعداد عضو و دفتر در سراسر کشور دارد و اینکه منابع مالی تان چگونه تامین می شود؟

جبهه پایداری عضو گیری به معنای حزبی ندارد. در ساختار تشکیلاتی اگر بررسی کنید جبهه پایداری یک حزب نیست و یک جریان فکری است. مجموعه کسانی که به لحاظ فکری، گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان یک گفتمان سیاسی قبول دارند، موتلفین با جبهه پایداری اند. اینها به چهار گروه تقسیم می شوند؛ یک گروه بدنه حزب اللهی سراسر کشور است که اینها با جبهه پایداری رفت و برگشت فکری دارند. یک مرکزیت هماهنگ کننده داریم که شورای مرکزی جبهه پایداری است. یک مرکزیت مشورتی داریم که مجموعه چهره های انقلابی در این گروه هستند. یک شورای فقها هم داریم که مجموعه روند سیاسی جبهه پایداری و موضع گیری ها و اقدامات سیاسی را مد نظر می گیرد و با تصویب آنها اجرایی می شود. در ضمن دستوراتی هم که ما می دهیم دستورات تشکیلاتی نیست. ما در انتخابات می گوییم تشخیص شورای مرکزی جبهه پایداری با تایید شورای فقها این است و به مردم می گوییم اگر شما حجت شرعی دارید از این تصمیم تبعیت کنید و اگر ندارید بروید به حجت شرعی برسید و هر انتخابی که کردید اگر بر اساس حجت شرعی باشد، یقینا آن انتخاب، انتخاب درستی است. همین الان هم ارتباط ما با کسانی که در مجلس هستند این گونه است و به همین علت ما یک گروه سیاسی یا حزب سیاسی نیستیم.

اما کارکرد سیاسی دارید؟

کارکردمان کارکرد عمومی است و خاص نیست.

به چه معنی؟

یعنی اینکه ما مخاطب عام مان مردم است و تشخیص مان را به آنها عرضه می کنیم.

آقای قاضی زاده منابع مالی جبهه پایداری از کجا تامین می شود؟

عمدتا آن چیزی که در استان ها اتفاق می افتد توسط دوستان استانی جبهه پایداری تامین می شود و تقریبا ما هیچ کمکی به مجموعه های استانی نداریم. آن چیزی هم که در تهران اتفاق می افتد توسط اعضای شورای مرکزی تامین می شود. اعضای شورای مرکزی کمک می کنند تا از پس هزینه ها برآییم که البته هزینه زیادی هم نداریم و تنها دخل و خرج جلسات مان هست که آن هم از سوی اعضای شورای مرکزی تامین می شود.

22 بهمن سال گذشته و در سخنرانی آقای لاریجانی اتفاقی افتاد که به «فتنه قم» مشهور شد و گزارشی که از سوی نهادهای امنیتی و مجلس منتشر شد، مقصر اصلی را حلقه پرتو و برخی اعضای جبهه پایداری معرفی کردند...


نهادهای امنیتی گزارشی ندادند بلکه این گزارشی بود که سه نفر از نمایندگان مجلس تهیه کرده بودند. در همان گزارش نهادهای امنیتی هم متهم شده بودند.

موضع جبهه پایداری درباره فتنه قم چیست؟ آیا آیت الله مصباح به اعضای حلقه پرتو در این مورد تذکری دادند؟


ما همان روز اول هم این کار را محکوم کردیم.

نظر جبهه پایداری درباره بر هم خوردن سخنرانی آقای لاریجانی در روز 22 بهمن چه بود؟


در قم یک تعدادی از متدینین که نسبت به سوء عملکرد مدیران کشور به ویژه اختلافات بین مدیران قوا حرف های جدی داشتند؛ حرف هایی که از فتنه شروع شده بود و ادامه پیدا کرده بود و تا وقتی که تبدیل به یک کار زشت و خارج از عرف نشده بود ایرادی نداشت اما کاری که انجام شد، عمل غلطی بود و در حرم حضرت معصومه اتفاق افتاده بود که از همان اول از سوی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری محکوم شد و روز دوم هم جبهه پایداری بیانیه داد و این عمل را محکوم کرد و از آن تبری جست.

یعنی اعضای هفته نامه پرتو هیچ نقشی نداشتند؟

آقای روانبخش و دوستانشان که تکذیب می کنند و می گویند ما مقصر نبودیم. از سوی دیگر هفته نامه پرتو ربطی به جبهه پایداری ندارد و هویت مستقلی دارد اگرچه برخی از اعضای جبهه پایداری با این مجموعه در ارتباط هستند اما ارگان جبهه پایداری نیست.

آقای قاضی زاده جبهه پایداری، هفته نامه پرتو، کانون طلوع و موسسه امام خمینی همه اینها زیرمجموعه آیت الله مصباح محسوب نمی شوند؟

چرا، خیلی از شاگردان و دوستداران آیت الله مصباح و اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با هفته نامه پرتو مرتبط هستند اما این هفته نامه، نشریه جبهه پایداری نیست و یک مجموعه مستقلی است مانند هفته نامه 9 دی روزنامه کیهان. اگرچه همه این مجموعه ها با هم قرابت فکری دارند اما دلیلی ندارد که هر مطلبی که اینها می نویسند متعلق به جبهه پایداری باشد.

جبهه پایداری چه نوع رابطه یی با دولت آقای روحانی در نظر گرفته است؟

همان گونه ارتباطی که با آقای احمدی نژاد داشت؛ اقدام بر اساس تکلیف. جایی که دولت نیاز به کمک داشته باشد به ویژه آن چیزی که مربوط به معیشت مردم، کم کردن آسیب های اجتماعی و فرهنگی شود جبهه پایداری آمادگی کمک به دولت را دارد. و جایی که خروج از اصول و منافع ملی باشد تذکر و برخورد لازم را صورت خواهد داد.

آیا جبهه پایداری به آقای روحانی پس از انتخابات تبریک گفت؟

در همان هفته اول جبهه پایداری طی یک بیانیه رسمی به آقای روحانی تبریک گفت.

آیت الله مصباح هم پیام تبریکی را آیا برای آقای روحانی ارسال کردند؟

من مطلع نیستم.

آقای قاضی زاده آیا قرار است آیت الله قرهی جایگزین آیت الله خوشوقت در شورای فقهی جبهه پایداری شوند؟


اسم دو، سه نفر هست اما انتخاب نهایی با شورای فقها است. این شورا باید به یک جمع بندی برسد و وقتی نظر خود را اعلام کردند ما بر اساس اساسنامه دستور جلسات شورای مرکزی را برای شورای فقها ارسال می کنیم و پس از تاییدیه آنها، می شود مصوبه جبهه پایداری.

مهم ترین اشتباه جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری چه بود؟

شاید بشود گفت بحث تعیین تکلیف کاندیدای نهایی، چرا که آقایان لنکرانی، فتاح و جلیلی از پذیرفتن کاندیداتوری فرار می کردند و همین مساله باعث شد تا جبهه پایداری زمان زیادی را از دست بدهد. البته این را بگویم که شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در حال یک تحولاتی بود که این شرایط اجتماعی با کم و زیادش با آن نتیجه یی که مد نظر ما بود یکی نبود.

جلسه امروزتان برای تجدید حیات جبهه پایداری خواهد بود؟

همه انسان ها و مجموعه ها نیاز به محاسبه مستمر و مراقبه دارند و ما به همین علت مرجعیت دینی را انتخاب کردیم تا مراقب بالاتری داشته باشیم تا مواظب کارها و رفتارهای ما باشند.

من جواب این سوالم را نگرفتم که آیا جبهه پایداری و صاحبان تفکر این تشکیلات پیام مردم در انتخابات 24 خرداد 92 را دریافت کرده اند یا خیر؟

این چیزی که شما با عنوان پیام مردم به آن اذعان می کنید یک کمی توهم هست. مراقب باشید که رفتار توهم آلودی که کار دست آقای بنی صدر، خاتمی و کمی کار دست آقای احمدی نژاد داد شما به آقای روحانی القا نکنید. آقای احمدی نژاد هم رای بیشتری از آقای روحانی آوردند و هم با قدرت بیشتری رییس جمهور شدند، در آنجا آیا اصلاح طلبان و آقای هاشمی پیام مردم را درک کردند، هشت سال با دولت وقت جنگیدند. بگذارید خود مردم حرف شان را بزنند...

فکر می کنم مردم حرف شان را در انتخابات ریاست جمهوری زدند و به تفکر شما رای ندادند...

در نظام اسلامی، پیروی و باخت معنی ندارد و آن چیزی که معنا دارد، انجام وظیفه است و ما فکر می کنیم به تکلیف شرعی مان عمل کردیم و به همین خاطر فکر می کنیم به تعهدمان نسبت به مردم ایران، انقلاب و اسلام عمل کرده ایم.

جبهه پایداری برای مجلس دهم برنامه خاصی دارد؟

قطعا هر جریان سیاسی زنده یی برای انتخابات ها حضور فعال خواهد داشت و جبهه پایداری هم بالطبع در انتخابات مجلس دهم برنامه یی ویژه و حضوری فعال و با برنامه خواهد داشت.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
0
81
سایت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا هنوز عکس احمدی نژاد را به عنوان ریاست جمهور بر روی صفحه خود باقی گذاشته است.لینک دفتر ریاست جمهوری هنوز با همان تصویر باقی است.
نظرات بینندگان