arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۲

معاون اول رییس‌جمهور: عده‌ای در لباس بخش خصوصی به دنبال رانت هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون اول رییس‌جمهور گفت:‌ از بخش خصوصی انتظار داریم شرایط را درک کند و با دولت رابطه سالمی داشته باشد. افرادی که در لباس بخش خصوصی به دنبال رانت هستند را نمی‌پذیریم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری امروز - سه‌شنبه - در سی‌ودومین جلسه شورای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی با بیان این‌که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مرکزی که فعالان بخش خصوصی نمایندگان خود را در آن انتخاب می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: پارلمان بخش خصوصی محلی برای گفت‌وگوی نمایندگان این بخش با دولت، مکانی برای دفاع از منافع بخش خصوصی و محلی برای ارائه‌ مشورت به دولت است.

وی ادامه داد: در دوره‌ خاصی از نظر شرایط اقتصادی قرار گرفته‌ایم و دولت در مقطع دشواری از لحاظ اقتصادی کار خود را شروع کرده است.

جهانگیری گفت: از برنامه‌ سوم توسعه به سمتی حرکت کردیم که بخش خصوصی موتور اقتصادی کشور شود لذا از دولتی‌ بودن اقتصاد به سمت خصوصی‌سازی حرکت کردیم.

به گفته‌ معاون اول رییس‌جمهور به نظر می‌رسد جهت‌گیری کلی برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه نیز همین حرکت به سمت خصوصی‌سازی بود اما در اجرا به نظر آمد که دولت برخلاف خصوصی‌سازی حرکت کرده است.

وی ادامه داد: در دولت هشتم کار جدی با کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد که براساس آن ابهام‌های پیش‌روی بخش خصوصی برطرف شد.

جهانگیری با بیان این‌که بخش خصوصی نمی‌دانست سقف پروازش تا کجاست، تاکید کرد: با ایجاد اصل 44 قانون اساسی ابهام‌های پیش‌روی بخش خصوصی را برطرف کردیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که مهم‌ترین پیام در واگذاری‌ها این بود که بهره‌وری در سرمایه‌گذاری بالا رفت، گفت: بخش خصوصی باید سرمایه‌گذاری‌های ابتدایی در صنایع بزرگ را انجام دهد اما آیا سیستم بانکی می‌تواند چنین منابعی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و آیا فضای رقابتی در کشور برای این سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد؟

جهانگیری با تاکید بر این‌که راهی برای بهبود اقتصاد جز حضور بخش خصوصی وجود ندارد، افزود: بنابراین باید با این بخش بیشتر نشست و برخاست کرد زیرا اگر قبلا در شعارها مطرح می‌شد که باید اتکاء به نفس کم شود امروز کاهش اتکاء ایران به منابع نفتی به یک الزام تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: امروز دولت تدبیر و امید به این ضرورت اعتقاد دارد که نقش بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی باید بیشتر شود و ما باید نظر این بخش را داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: ما دست خود را به سوی بخش خصوصی دراز می‌کنیم البته انتظار داریم بخش خصوصی شرایط را درک کند. با افرادی که در لباس بخش خصوصی تلاش می‌کنند از رانت‌ها استفاده کنند برخورد کرده و آنها را قبول نداریم.

وی اظهار کرد: از نظر ما بخش خصوصی واقعی شرایط دشوار را درک کرده و در این شرایط این بخش و دولت می‌توانند رابطه‌ سالمی را با یکدیگر داشته باشند.
نظرات بینندگان