arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۲

هشدار روسیه درباره حمله به مراکز تحقیقات هسته‌ای سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال هشدار روسیه نسبت به پیامدهای حمله به مراکز تحقیقات هسته‌ای در سوریه و درخواست برای بررسی آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشنهاد روسیه را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، به دنبال درخواست روسیه از آژانس انرژی اتمی برای ارزیابی خطرات احتمالی حمله به رآکتورهای هسته‌ای کوچک سوریه در اطراف دمشق، نمایندگان 35 کشور عضو این آژانس نشستی را پشت درهای بسته در وین پایتخت اتریش برگزار کردند.

یوکیو آمانو، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که این پیشنهاد روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی گفت: پیشنهاد روسیه که در هفته‌های گذشته ارائه شده بررسی خواهد شد اما باید اعلام کنم که این مساله بسیار پیچیده است چرا که آژانس باید این موضوع را از جوانب مختلف سیاسی، فنی و قضایی مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در وهله اول درباره مراکز علمی هسته‌ای که به آنها اجازه فعالیت داده شده تحقیق کند و سپس درخواست روسیه را بررسی کند.

در همین راست ژوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیشنهاد دولت روسیه برای ارزیابی خطرات احتمالی حمله به راکتورهای هسته‌ای کوچک در نزدیکی دمشق به شدت انتقاد کرد.

وی گفت: درخواست روسیه از آژانس انرژی اتمی در چارچوب مسئولیت‌های آژانس نیست و آژانس نمی‌تواند چنین ارزیابی‌هایی را انجام دهد. این مساله خارج از اختیارات آژانس انرژی اتمی است و پیامدهایی را به دنبال دارد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان