شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 06 March 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | Saturday, 06 March 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

ویدیو / استقبال از پاپ در خیابان‌های بغداد و مسیر عبور کاروان حامل وی

ویدیو / استقبال از پاپ در خیابان‌های بغداد و مسیر عبور کاروان حامل وی

ویدیو/ حجت الاسلام رفیعی: مگر پیامبران در برنامه‌های خود کاملا موفق بودند که ما در اهداف انقلاب باشیم

ویدیو/ حجت الاسلام رفیعی: مگر پیامبران در برنامه‌های خود کاملا موفق بودند که ما در اهداف انقلاب باشیم

ویدیو / تصاویری از تصادف اتوبوس با کامیون در جاده منوجان به رودان

ویدیو / تصاویری از تصادف اتوبوس با کامیون در جاده منوجان به رودان

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

ویدیو /  رعدوبرق عجیب در استانبول ترکیه

ویدیو / رعدوبرق عجیب در استانبول ترکیه

کد خبر: ۱۲۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

قیمت خودرو پس از آزادسازی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد - بعد از اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر غیرانحصاری بودن بازار خودرو در ایران، خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر قوت گرفت. آزادسازی دوباره قیمت خودرو در حالی بعد از اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده مطرح شده است که مشتریان بازار خودرو بار دیگر نگران افزایش ناگهانی قیمت خودرو هستند؛ هر چند آزادسازی قیمت خودرو و خروج شورای رقابت از این حوزه هنوز قطعیت ندارد، اما کارشناسان عقیده دارند درصورت آزادسازی قیمت خودرو نباید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشیم. آنها می‌گویند خودروسازان در شرایط فعلی توانایی کاهش قیمت‌ها را ندارند و حداکثر کاری که می‌توانند انجام بدهند، تثبیت قیمت‌ها است.

آزادسازی، قیمت خودرو را به کدام سو می‌برد؟
گروه خودرو- واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان اتفاقی بود که تنها یک بار و برای مدتی کمتر از یک ماه برای خودروسازان رخ داد، اما بعد از اعتراضات مشتری‌ها به افزایش شدید و ناگهانی قیمت در پی آزادسازی، همه تلاش‌های خودروسازان برای به دست آوردن این اختیار به پایان رسید. شاید این تنها اعتراض مشتری‌ها بود که در ظاهر نتیجه داد و این اختیار به سرعت از خودروسازان باز پس گرفته شد،

اما در کلیت ماجرا، یعنی روند صعودی قیمت خودرو تغییری رخ نداد؛ زیرا در نهایت هزینه‌های تولید به واسطه افزایش نرخ ارز رشد کرده بود. بر همین اساس تعیین قیمت خودرو که همیشه در حیطه اختیارات دولت بود بار دیگر به دولت بازگشت و این بار اين شورای رقابت بود که وظیفه قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. با ورود شورای رقابت سازمان حمایت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد و این شورا مسوول بررسی و تعیین قیمت محصولات خودروسازان شد.

اما با این وجود خودروسازان بعد از گذشت ماه‌ها از پا ننشسته‌اند و همچنان به دنبال آزادسازی قیمت هستند، آنها حتی با روی کار آمدن دولت یازدهم با امید و اعتماد به نفس بیشتری از آزادسازی قیمت‌ها حرف می‌زنند. اصرار خودروسازان بر آزادسازی قیمت خودرو به عنوان بهترین روش قیمت‌گذاری در حالی است که به نظر می‌رسد مشتریان و مسوولان از عملکرد شورای رقابت رضایت چندانی ندارند زیرا بعد از ورود شورا به عرصه قیمت‌گذاری، کاهش قیمت‌ها به قدری نبود که انتظارات مردم را برآورده سازد.

شورای رقابت بعد از مدت زمانی طولانی نهایتا قیمت خودرو را 5 تا 15 درصد کاهش داد در حالی که مشتری‌ها انتظار کاهشی بیش از این را داشتند. حال با توجه به نارضایتی نسبی از عملکرد شورای رقابت و با توجه به اظهاراتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با صنعت خودرو دارد، به نظر می‌رسد خودروسازان به باز پس گرفتن این اختیار امیدوارتر شده‌اند.

محمدرضا نعمت زاده پیش از این با تاکید بر اینکه صنعت خودرو انحصاری نیست، صراحتا خواستار آزادسازی قیمت خودرو و خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری شده بود. گفته‌های وزیر در همان روزهای ابتدایی رای اعتماد، با عکس‌العمل رییس شورای رقابت مواجه شد. جمشید پژویان در پاسخ به وزیر، صنعت خودرو را کاملا انحصاری اعلام کرد و خروج آن از لیست کالاهای انحصاری را غیرقانونی تلقی کرد. خودروسازان نیز در این میان با تکیه بر حمایت‌های وزیر، آزادسازی قیمت را تنها راه از بین رفتن فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار و همچنین تنظیم بازار و از بین رفتن دلالی‌ها در این بازار می‌دانند.

هرچند تجربیات مثبتی در رابطه با آزادسازی قیمت وجود دارد ( آزادسازی قیمت سیمان یا سیم کارت که مثال‌های همیشگی خودروسازان برای اثبات اثرات مثبت خروج دولت از قيمت‌گذاری یک کالا هستند)؛ اما به نظر می‌رسد وضعیت خودروسازان کمی پیچیده‌تر باشد. به عقیده کارشناسان لازمه آزادسازی قیمت خودرو نبود انحصار در بازار آن کالا و همچنین وجود رقابت است.

خودروسازان به دلیل وجود چندین خودروساز خصوصی در کنار دو خودروساز بزرگ عقیده دارند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست، اما با نگاهی به بازار می‌توان متوجه نبود رقابت در سطح بازار و تصاحب بیش از 90 درصد بازار توسط تولیدات دو خودروساز بزرگ بود. همین مساله آزادسازی قیمت را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در این خصوص می‌گوید: وجود شرکت‌های خصوصی دلیلی بر نبود انحصار نیست و در واقع نوعی شبه انحصار در رابطه با خودروسازان وجود دارد، به همین دلیل است که آنها می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌هایشان درخواست افزایش قیمت دهند.

حمیدرضا فولادگر در ادامه می‌گوید: در صورتی که در شرایط رقابتی این اتفاق کمتر رخ می‌دهد؛ زیرا ممکن است افزايش قيمت به از بین رفتن بازار یک خودروساز منجر شود. اما با وجود تمام اینها آیا قیمت خودرو آزاد می‌شود؟ در صورتی که وزیر بتواند خودرو را از لیست کالاهای انحصاری خارج و اختیار قیمت‌گذاری را به خودروسازان بسپارد، در بازاری شبه انحصاری قیمت‌ها به کدام سو خواهند رفت؟

آزادسازی قیمت در گرو بازاری رقابتی
یک کارشناس اقتصادی در رابطه با چگونگی آزادسازی قیمت خودرو به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: من طرفدار آزاد شدن بی قید و شرط قیمت نیستم. سعید لیلاز در ادامه می‌گوید: آزادسازی قیمت تنها در شرایطی خوب خواهد بود که یک آزادسازی بزرگ‌تر در اقتصاد کشور رخ بدهد تا در سایه آن شرایط رقابتی برای خودروسازان فراهم شود.

او به رقابت خودروسازان داخلی با یکدیگر و همچنین با واردکنندگان تاکید دارد و می‌گوید: در صورت رخ دادن آزادسازی، قیمت‌ها با قیمت‌های فعلی تفاوت زیادی نخواهد داشت، حتی ممکن است با افزایش تولید قیمت‌ها اندکی کاهش هم پیدا کند. لیلاز عقیده دارد در صورت آزادسازی قیمت‌ها، اگر خودروسازان بتوانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند، با نرخ تورم فعلی تا پایان سال 93 می‌توان امیدوار بود که قیمت خودرو به طور طبیعی شامل کاهش قیمت شود؛ زیرا با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و ثابت بودن قیمت خودرو، قدرت خرید مردم برای خودرو افزایش پیدا می‌کند.

آزادسازی، تنها راه باقیمانده
قیمت‌گذاری خودرو حالا ماه‌ها است که دغدغه مردم و خودروسازان شده است. مردم خواستار کاهش قیمت‌ها هستند و خودروسازان نیز در پی آزادسازی قیمت خودرو و حل برخی مشکلات تولید به این واسطه هستند. هرچند به دلیل بحث‌هایی مانند انحصار و نبود رقابت در بازار خودرو، آزادسازی قیمت خودرو مخالفان فراوانی داشت اما بعد از اظهارات صریح وزیر در رابطه با قیمت‌گذاری و انحصاری نبودن خودرو و همچنین وضعیت نا بسامان تولید،

به نظر می‌رسد موافقان این روش بیشتر از قبل شده‌اند. موافقان در حالی عقیده دارند که خودروسازان خودشان می‌توانند قیمت محصولاتشان را تعیین کنند که امیدوارند به این واسطه تولید خودروسازان افزایش پیدا کند. افت تولید خودروسازان طی ماه‌های گذشته نه تنها بهبود پیدا نکرده است؛ بلکه به روند کاهشی خود ادامه داده است،

بر همین اساس تولید خودروسازان در 5 ماهه ابتدایی امسال افتی 5/43 درصدی داشته است. بخشی از افت تولید خودروسازان  در این زمان باز می گردد به مقطعی که شورای رقابت مشغول تعیین فرمول قیمت‌گذاری بود و مشتری‌های بازار خودرو نیز در انتظار مشخص شدن نتایج و کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند.

اما حسین گروسی، عضو کمیسيون صنایع و معادن به عنوان یکی از موافقان آزادسازی قیمت خودرو به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: قیمت‌گذاری‌ها و روش‌ها هیچ کدام جواب نداد و تنها راه باقیمانده این است که عرضه و تقاضا همدیگر را تنظیم کنند. گروسی در ادامه می‌گوید: می‌توان قیمت خودرو را با این شرط که تیراژ تولید به سقف دو سال پیش برسد آزاد کرد در این صورت عرضه و تقاضا همدیگر را تنظیم خواهند کرد.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: طی نزدیک به یک سال گذشته دیدیم که تمام قیمت‌گذاری‌ها یک بازی بیش نبود اگر قیمت‌ها آزاد شوند با رسیدن به یک قیمت رقابتی می‌توان از افزایش قیمت هم پیشگیری کرد، اما جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در صورت آزادسازی چطور ممکن خواهد بود؟

گروسی می‌گوید: خودروساز برای رسیدن به سود دو راه دارد یا قیمت را بالا ببرد یا با قیمتی پایین‌تر تعداد بیشتری به فروش برساند. او در ادامه می‌گوید: با توجه به شرط افزایش تولید می‌توان به فروش بیشتر با قیمتی رقابتی‌تر هم رسید.

حمیدرضا فولادگر نیز که با توجه به نظرات وزیر و جلساتی که با یکدیگر داشته‌اند آزادسازی قیمت را محتمل می‌داند در رابطه با تاثیر آزادسازی بر قیمت‌ها می‌گوید: اگر بهره‌وری خودروسازان ارتقا پیدا کند و قیمت تمام شده نیز رقابتی باشد، اصولا قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کنند اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت و خودروسازان خیلی هنر کنند شاید بتوانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. فولادگر در نهایت آزادسازی قیمت خودرو و خروج شورای رقابت از این بحث را نامشخص می‌داند و عقیده دارد که تکلیف این موضوع در جلسات دیگری که با وزیر دارند روشن خواهد شد.

آزادسازی قیمت خودرو غیر‌قانونی است
هر چند با اوج گرفتن مشکلات تولید و افت محسوس تولیدات خودروسازان و همچنین با توجه به اظهارات وزیر، پروژه آزادسازی طرفدارانی پیدا کرده است؛ اما جمشید پژویان همچنان بر موضع خود استوار است و آزادسازی قیمت خودرو را غیر‌قانونی می‌داند.

پژویان انجام این کار را خارج از اختیارات وزیر می‌داند و می‌گوید: آقای وزیر حتما با مشاوران حقوقی خود مشورت می‌کنند و باید بدانند که انحصاری بودن خودرو بر اساس قانونی بالادستی است و ایشان نمی‌توانند تغییری در آن حاصل کنند.

او در ادامه می‌گوید: مگر اینکه ماده واحده این قانون را به مجلس ببرند و مسیر تصویب یک قانون را از ابتدا طی کنند تا بتوانند این قانون را تغییر دهند.

پژویان آزادسازی قیمت خودرو را احتمالی بعید می‌داند و می‌گوید: طرح آزادسازی قیمت خودرو را عده‌ای از افراد فقط بر اساس منافع خود دنبال می‌کنند؛ زیرا با آزادسازی قیمت خودرو و افزایش قیمت‌ها در پی آن، میلیاردها میلیارد پول به جیب برخی افراد خواهد رفت.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: بارش باران در تهران

تصاویر: بارش باران در تهران

۲/۴
تصاویر: بخش کودکان مبتلا به کرونا بیمارستان ابوذر اهواز

تصاویر: بخش کودکان مبتلا به کرونا بیمارستان ابوذر اهواز

۳/۴
تصاویر: کنکور دکتری ۱۴۰۰

تصاویر: کنکور دکتری ۱۴۰۰

۴/۴
تصاویر: کاشت دو نهال میوه در روز درختکاری توسط رهبر معظم انقلاب

تصاویر: کاشت دو نهال میوه در روز درختکاری توسط رهبر معظم انقلاب

ببینید!

ویدیو / چرا سعودی منبع نگرانی این دهه است؟ + زیرنویس فارسی

ویدیو / برکناری سفیر فیلیپین به علت بدرفتاری با خدمتکار

ویدیو / سقوط مرگبار دانشجویان بولیوی از طبقه چهارم دانشگاه

تماشا کنید: ما محور عالم هستیم! / پیش فرض های ذهنی مخالفان FATF چیست؟

ویدیو / وزیر بهداشت: بار و بندیل سفر نبندید؛ فکر سفر را هم نکنید

ویدیو / حریرچی: برنامه‌ریزی جدی برای مسافرت نکنید

ویدیو / ممنوعیت و محدودیت‌های سفرهای نوروزی در دوران کرونا / وزیر گردشگری توضیح می دهد

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

خنثی سازی توطئه هواپیما ربایی در مسیر اهواز _ مشهد توسط یگان امنیت پرواز سپاه

آشنا: آقا محسن عزیز! همان یک عملیات فریب قدیمی کافی‌است / لازم نیست دشمن را بیش از این فریب دهید

نخستین عکس از فردی که قصد داشت هواپیمای اهواز-مشهد را برباید

«گرای» محسن رضایی به آمریکا؟ / رضایی: حاضر به مذاکره با آمریکا بر سر برجام در صورت دریافت سیگنالی مشخص مبنی بر رفع تحریم ها در کمتر از یک سال هستیم

جزئیات تغییر مسیر فوکر ایران‌ایر به دلیل تهدید بمب‌گذاری / تقویت بازرسی‌های فرودگاه‌ها در ترمینال‌ها و رمپ پروازی

با قطع مصرف قند چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

واریز سود سهام عدالت قبل از نوروز

واکسن «اسپوتنیک وی» بالاتر از «فایزر» قرار گرفت

ساسی مانکن، سمیه نرو و باقی ماجرا

پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به خانوارهای دهک ۱ تا ۳

ابطال گواهی فوت ۹ خدمه سانچی

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

معاون وزارت آموزش: مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی بازگشایی خواهند شد

بایدن: پیام حمله هوایی برای ایران این بود که اعمال‌تان بی پاسخ نخواهد ماند

نشانه هایی که می گویند بایدن «شیفته» ایران است و در حال دوری از عربستان!

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
صدرنشینی اپل واچ در فروش ساعت‌های هوشمند جهان

صدرنشینی اپل واچ در فروش ساعت‌های هوشمند جهان

این تصاویر زیبا و باورنکردنی فتوشاپی نیستند

این تصاویر زیبا و باورنکردنی فتوشاپی نیستند

با قطع مصرف قند چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

با قطع مصرف قند چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

دختر ۷ ساله هزینه‌های جراحی مغز خود را تأمین کرد

دختر ۷ ساله هزینه‌های جراحی مغز خود را تأمین کرد

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

رئیس اتحادیه بنکداران اهواز: در ماه‌های گذشته به واسطه خرید روغن، میلیارد‌ها تومان تن ماهی و رب گوجه به مردم تحمیل شد

محسن رضایی: مطالعات نشان می‌دهد ۴۰ سال گذشته را ۲۰ ساله می‌توانستیم طی کنیم؛ ۲۰ سال فرصت سوزی شده / در رسیدگی به FATF از منافع ملی عقب‌نشینی نخواهیم داشت

پاپ فرانسیس با آیت الله سیستانی ملاقات کرد

سخنگوی شورای وحدت: شخصیت رئیسی وحدت‌آفرین است / اگر به میدان انتخابات وارد شود، قویا از او حمایت می‌کنیم

ستاد کرونا: مرزهای خوزستان تا ۲۰ اسفند بسته‌اند / همه مسافران باید تست بدهند

هند: بندر چابهار یک تا دو ماه دیگر به‌طور کامل عملیاتی می‌شود

صدرنشینی اپل واچ در فروش ساعت‌های هوشمند جهان

این تصاویر زیبا و باورنکردنی فتوشاپی نیستند

غریب آبادی: ایران ترور شهید فخری‌زاده را بی پاسخ نمی‌گذارد / شواهد حاکی از این است که اسرائیل پشت این ترور قرار دارد

محسن رضایی: مطالعات نشان می‌دهد ۴۰ سال گذشته را ۲۰ ساله می‌توانستیم طی کنیم؛ ۲۰ سال فرصت سوزی شده / در رسیدگی به FATF از منافع ملی عقب‌نشینی نخواهیم داشت

ستاد کرونا: مرزهای خوزستان تا ۲۰ اسفند بسته‌اند / همه مسافران باید تست بدهند

احتمال آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن «برکت» از ۲۰ اسفند و با ۴۰۰ نفر

کمبود پرستار در خوزستان / لغو مرخصی‌های پرسنل بهداشتی درمانی

جزئیاتی از اقدام به هواپیماربایی مسیر اهواز به مشهد؛ سلاح کمری مهاجم پلاستیکی بوده / هواپیماربا به همراه خانواده در هواپیما بوده که همگی دستگیر شده اند

ادعای آمریکا: تهران از انصارالله حمایت نظامی می کند و به یمن سلاح قاچاق می کند / پیام‌های ایران در این کشور بسیار واضح است

تخت روانچی: اتهام زنی اسرائیل به ایران درمورد انفجار کشتی اسرائیلی در دریای عمان، بی اساس است / تل آویو مسئول عواقب هرگونه اقدام مبتنی بر اشتباه محاسباتی خود خواهد بود

گفت‌وگوی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر درباره ایران

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه اجلاس وزرای اتحادیه عرب: جزایر سه گانه بخش لاینفک سرزمین ایران است

مشاور وزیر بهداشت: بار مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ اهواز در حال افزایش است / اگر محدودیت ها ادامه پیدا نکند قطعا این وضعیت را در خیلی از شهرها شاهد خواهیم بود

رییس سازمان زندان‌ها: حضور بیش از ۲۰۰ هزار زندانی در زندان های کشور

آمریکا با آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران در عراق موافقت کرد

حمایت کاخ سفید از تعدیل برخی اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا: بایدن متعهد به همکاری با کنگره است / کنگره مسئول لغو مجوزهای قبلی که دیگر ضرورتی ندارند هم هست

پس از تصمیم اپک؛ قیمت نفت به بالاترین رقم ۱۴ ماه گذشته رسید

خطیب زاده در واکنش به اظهارات محسن رضایی: امور مربوط به سیاست خارجی از طریق وزارت خارجه منتقل می‌شود / نظرات مطرح شده او شخصی است

حمله پهپادهای یمنی به پایگاه هوایی «ملک خالد» عربستان / ائتلاف سعودی: از صبح امروز شش فروند پهپاد را منهدم کرده ایم

جزئیات تغییر مسیر فوکر ایران‌ایر به دلیل تهدید بمب‌گذاری / تقویت بازرسی‌های فرودگاه‌ها در ترمینال‌ها و رمپ پروازی

فاطمه هاشمی: دعوا و تنشی میان محسن و فائزه رخ نداد/ فعلا بحث ریاست جمهوری برای محسن هاشمی جدی نیست

موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در عراق؟

امام جمعه قم: ایران می‌گوید سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیرید، ولی بازهم مورد هجمه آمریکا قرار می‌گیرد / هیچ‌گاه نمی‌توان به قول‌های آمریکا اعتماد کرد

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۵ اسفند ۹۹ / کاهش ۴ تا ۶ درجه‌ای دما در برخی نقاط کشور تا فردا

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۱۵ اسفند ۹۹ / برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان

گفتگوی تلفنی کامالا هریس و نتانیاهو درباره ایران / نتانیاهو: مانع از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای خواهیم شد؛ این تسلیحات برای نابودی ما ساخته می‌شود

رشد اقتصادی ایران مثبت شد

مفتی اردن: تزریق واکسن کرونا در ماه رمضان روزه را باطل نمی کند

پلیس تهران: واحدهای صنفی تا ساعت ۲۰ اجازه فعالیت دارند/ در صورت فعالیت در خارج از این ساعات، با آنها برخورد خواهد شد

پاپ فرانسیس راهی عراق شد

وزارت بهداشت: اجاره رحم در کشور به صورت قانونی انجام می‌شود / هیچ گزارشی مبنی بر غیرقانونی و غیر بهداشتی بودن آن نداریم

پنتاگون: چالش شماره یک ما، چین است

هند: خواستار اتصال بندر چابهار به کریدور شمال -جنوب هستیم

آرشیو
وبگردی

چرا الکسیس تگزاس با ساسی مانکن وارد همکاری شد؟

سَمّی به نام ساسی مانکن!

نخستین دیدار کورش تهامی با همسرش از زاویه دید خودش

ست کردن شبنم قلی خانی با خواهر بزرگش + عکس

کاهش وزن نرگس محمدی + عکس

مزایده پورشه خاص دیگو مارادونا/عکس

ده‌نمکی: پیشنهاد وزارت را قبول نکردم

ملاک جالب بهرنگ علوی برای ازدواج

یحیی گل‌محمدی در لباس دامادی+عکس

ترس از صداهای اجنه در این روستای ایلام/ فرماندار وارد عمل شد + جزییات

رونمایی از 5 سال نامزدی خانم بازیگر با علی انصاریان ! / آسیه اسد زاده کیست؟! + عکس ها

ساسی مانکن با الکسیس با ایران چه کرد! + جزییات

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۲۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

قیمت خودرو پس از آزادسازی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد - بعد از اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر غیرانحصاری بودن بازار خودرو در ایران، خروج دولت از قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر قوت گرفت. آزادسازی دوباره قیمت خودرو در حالی بعد از اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده مطرح شده است که مشتریان بازار خودرو بار دیگر نگران افزایش ناگهانی قیمت خودرو هستند؛ هر چند آزادسازی قیمت خودرو و خروج شورای رقابت از این حوزه هنوز قطعیت ندارد، اما کارشناسان عقیده دارند درصورت آزادسازی قیمت خودرو نباید در انتظار کاهش قیمت‌ها باشیم. آنها می‌گویند خودروسازان در شرایط فعلی توانایی کاهش قیمت‌ها را ندارند و حداکثر کاری که می‌توانند انجام بدهند، تثبیت قیمت‌ها است.

آزادسازی، قیمت خودرو را به کدام سو می‌برد؟
گروه خودرو- واگذاری قیمت خودرو به خودروسازان اتفاقی بود که تنها یک بار و برای مدتی کمتر از یک ماه برای خودروسازان رخ داد، اما بعد از اعتراضات مشتری‌ها به افزایش شدید و ناگهانی قیمت در پی آزادسازی، همه تلاش‌های خودروسازان برای به دست آوردن این اختیار به پایان رسید. شاید این تنها اعتراض مشتری‌ها بود که در ظاهر نتیجه داد و این اختیار به سرعت از خودروسازان باز پس گرفته شد،

اما در کلیت ماجرا، یعنی روند صعودی قیمت خودرو تغییری رخ نداد؛ زیرا در نهایت هزینه‌های تولید به واسطه افزایش نرخ ارز رشد کرده بود. بر همین اساس تعیین قیمت خودرو که همیشه در حیطه اختیارات دولت بود بار دیگر به دولت بازگشت و این بار اين شورای رقابت بود که وظیفه قیمت گذاری خودرو را بر عهده گرفت. با ورود شورای رقابت سازمان حمایت از قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد و این شورا مسوول بررسی و تعیین قیمت محصولات خودروسازان شد.

اما با این وجود خودروسازان بعد از گذشت ماه‌ها از پا ننشسته‌اند و همچنان به دنبال آزادسازی قیمت هستند، آنها حتی با روی کار آمدن دولت یازدهم با امید و اعتماد به نفس بیشتری از آزادسازی قیمت‌ها حرف می‌زنند. اصرار خودروسازان بر آزادسازی قیمت خودرو به عنوان بهترین روش قیمت‌گذاری در حالی است که به نظر می‌رسد مشتریان و مسوولان از عملکرد شورای رقابت رضایت چندانی ندارند زیرا بعد از ورود شورا به عرصه قیمت‌گذاری، کاهش قیمت‌ها به قدری نبود که انتظارات مردم را برآورده سازد.

شورای رقابت بعد از مدت زمانی طولانی نهایتا قیمت خودرو را 5 تا 15 درصد کاهش داد در حالی که مشتری‌ها انتظار کاهشی بیش از این را داشتند. حال با توجه به نارضایتی نسبی از عملکرد شورای رقابت و با توجه به اظهاراتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با صنعت خودرو دارد، به نظر می‌رسد خودروسازان به باز پس گرفتن این اختیار امیدوارتر شده‌اند.

محمدرضا نعمت زاده پیش از این با تاکید بر اینکه صنعت خودرو انحصاری نیست، صراحتا خواستار آزادسازی قیمت خودرو و خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری شده بود. گفته‌های وزیر در همان روزهای ابتدایی رای اعتماد، با عکس‌العمل رییس شورای رقابت مواجه شد. جمشید پژویان در پاسخ به وزیر، صنعت خودرو را کاملا انحصاری اعلام کرد و خروج آن از لیست کالاهای انحصاری را غیرقانونی تلقی کرد. خودروسازان نیز در این میان با تکیه بر حمایت‌های وزیر، آزادسازی قیمت را تنها راه از بین رفتن فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار و همچنین تنظیم بازار و از بین رفتن دلالی‌ها در این بازار می‌دانند.

هرچند تجربیات مثبتی در رابطه با آزادسازی قیمت وجود دارد ( آزادسازی قیمت سیمان یا سیم کارت که مثال‌های همیشگی خودروسازان برای اثبات اثرات مثبت خروج دولت از قيمت‌گذاری یک کالا هستند)؛ اما به نظر می‌رسد وضعیت خودروسازان کمی پیچیده‌تر باشد. به عقیده کارشناسان لازمه آزادسازی قیمت خودرو نبود انحصار در بازار آن کالا و همچنین وجود رقابت است.

خودروسازان به دلیل وجود چندین خودروساز خصوصی در کنار دو خودروساز بزرگ عقیده دارند که بازار خودروی ایران انحصاری نیست، اما با نگاهی به بازار می‌توان متوجه نبود رقابت در سطح بازار و تصاحب بیش از 90 درصد بازار توسط تولیدات دو خودروساز بزرگ بود. همین مساله آزادسازی قیمت را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در این خصوص می‌گوید: وجود شرکت‌های خصوصی دلیلی بر نبود انحصار نیست و در واقع نوعی شبه انحصار در رابطه با خودروسازان وجود دارد، به همین دلیل است که آنها می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌هایشان درخواست افزایش قیمت دهند.

حمیدرضا فولادگر در ادامه می‌گوید: در صورتی که در شرایط رقابتی این اتفاق کمتر رخ می‌دهد؛ زیرا ممکن است افزايش قيمت به از بین رفتن بازار یک خودروساز منجر شود. اما با وجود تمام اینها آیا قیمت خودرو آزاد می‌شود؟ در صورتی که وزیر بتواند خودرو را از لیست کالاهای انحصاری خارج و اختیار قیمت‌گذاری را به خودروسازان بسپارد، در بازاری شبه انحصاری قیمت‌ها به کدام سو خواهند رفت؟

آزادسازی قیمت در گرو بازاری رقابتی
یک کارشناس اقتصادی در رابطه با چگونگی آزادسازی قیمت خودرو به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: من طرفدار آزاد شدن بی قید و شرط قیمت نیستم. سعید لیلاز در ادامه می‌گوید: آزادسازی قیمت تنها در شرایطی خوب خواهد بود که یک آزادسازی بزرگ‌تر در اقتصاد کشور رخ بدهد تا در سایه آن شرایط رقابتی برای خودروسازان فراهم شود.

او به رقابت خودروسازان داخلی با یکدیگر و همچنین با واردکنندگان تاکید دارد و می‌گوید: در صورت رخ دادن آزادسازی، قیمت‌ها با قیمت‌های فعلی تفاوت زیادی نخواهد داشت، حتی ممکن است با افزایش تولید قیمت‌ها اندکی کاهش هم پیدا کند. لیلاز عقیده دارد در صورت آزادسازی قیمت‌ها، اگر خودروسازان بتوانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند، با نرخ تورم فعلی تا پایان سال 93 می‌توان امیدوار بود که قیمت خودرو به طور طبیعی شامل کاهش قیمت شود؛ زیرا با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و ثابت بودن قیمت خودرو، قدرت خرید مردم برای خودرو افزایش پیدا می‌کند.

آزادسازی، تنها راه باقیمانده
قیمت‌گذاری خودرو حالا ماه‌ها است که دغدغه مردم و خودروسازان شده است. مردم خواستار کاهش قیمت‌ها هستند و خودروسازان نیز در پی آزادسازی قیمت خودرو و حل برخی مشکلات تولید به این واسطه هستند. هرچند به دلیل بحث‌هایی مانند انحصار و نبود رقابت در بازار خودرو، آزادسازی قیمت خودرو مخالفان فراوانی داشت اما بعد از اظهارات صریح وزیر در رابطه با قیمت‌گذاری و انحصاری نبودن خودرو و همچنین وضعیت نا بسامان تولید،

به نظر می‌رسد موافقان این روش بیشتر از قبل شده‌اند. موافقان در حالی عقیده دارند که خودروسازان خودشان می‌توانند قیمت محصولاتشان را تعیین کنند که امیدوارند به این واسطه تولید خودروسازان افزایش پیدا کند. افت تولید خودروسازان طی ماه‌های گذشته نه تنها بهبود پیدا نکرده است؛ بلکه به روند کاهشی خود ادامه داده است،

بر همین اساس تولید خودروسازان در 5 ماهه ابتدایی امسال افتی 5/43 درصدی داشته است. بخشی از افت تولید خودروسازان  در این زمان باز می گردد به مقطعی که شورای رقابت مشغول تعیین فرمول قیمت‌گذاری بود و مشتری‌های بازار خودرو نیز در انتظار مشخص شدن نتایج و کاهش قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند.

اما حسین گروسی، عضو کمیسيون صنایع و معادن به عنوان یکی از موافقان آزادسازی قیمت خودرو به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: قیمت‌گذاری‌ها و روش‌ها هیچ کدام جواب نداد و تنها راه باقیمانده این است که عرضه و تقاضا همدیگر را تنظیم کنند. گروسی در ادامه می‌گوید: می‌توان قیمت خودرو را با این شرط که تیراژ تولید به سقف دو سال پیش برسد آزاد کرد در این صورت عرضه و تقاضا همدیگر را تنظیم خواهند کرد.

او در توضیح بیشتر می‌گوید: طی نزدیک به یک سال گذشته دیدیم که تمام قیمت‌گذاری‌ها یک بازی بیش نبود اگر قیمت‌ها آزاد شوند با رسیدن به یک قیمت رقابتی می‌توان از افزایش قیمت هم پیشگیری کرد، اما جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در صورت آزادسازی چطور ممکن خواهد بود؟

گروسی می‌گوید: خودروساز برای رسیدن به سود دو راه دارد یا قیمت را بالا ببرد یا با قیمتی پایین‌تر تعداد بیشتری به فروش برساند. او در ادامه می‌گوید: با توجه به شرط افزایش تولید می‌توان به فروش بیشتر با قیمتی رقابتی‌تر هم رسید.

حمیدرضا فولادگر نیز که با توجه به نظرات وزیر و جلساتی که با یکدیگر داشته‌اند آزادسازی قیمت را محتمل می‌داند در رابطه با تاثیر آزادسازی بر قیمت‌ها می‌گوید: اگر بهره‌وری خودروسازان ارتقا پیدا کند و قیمت تمام شده نیز رقابتی باشد، اصولا قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کنند اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت و خودروسازان خیلی هنر کنند شاید بتوانند قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. فولادگر در نهایت آزادسازی قیمت خودرو و خروج شورای رقابت از این بحث را نامشخص می‌داند و عقیده دارد که تکلیف این موضوع در جلسات دیگری که با وزیر دارند روشن خواهد شد.

آزادسازی قیمت خودرو غیر‌قانونی است
هر چند با اوج گرفتن مشکلات تولید و افت محسوس تولیدات خودروسازان و همچنین با توجه به اظهارات وزیر، پروژه آزادسازی طرفدارانی پیدا کرده است؛ اما جمشید پژویان همچنان بر موضع خود استوار است و آزادسازی قیمت خودرو را غیر‌قانونی می‌داند.

پژویان انجام این کار را خارج از اختیارات وزیر می‌داند و می‌گوید: آقای وزیر حتما با مشاوران حقوقی خود مشورت می‌کنند و باید بدانند که انحصاری بودن خودرو بر اساس قانونی بالادستی است و ایشان نمی‌توانند تغییری در آن حاصل کنند.

او در ادامه می‌گوید: مگر اینکه ماده واحده این قانون را به مجلس ببرند و مسیر تصویب یک قانون را از ابتدا طی کنند تا بتوانند این قانون را تغییر دهند.

پژویان آزادسازی قیمت خودرو را احتمالی بعید می‌داند و می‌گوید: طرح آزادسازی قیمت خودرو را عده‌ای از افراد فقط بر اساس منافع خود دنبال می‌کنند؛ زیرا با آزادسازی قیمت خودرو و افزایش قیمت‌ها در پی آن، میلیاردها میلیارد پول به جیب برخی افراد خواهد رفت.
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"