arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۲

گردشگران با هتل‌های مازندران قهرند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وجود دریای مازندران با ساحل زیبا به همراه برخورداری از دامنه‌ها و پارک‌های جنگلی و کوهستانی، وجود قله دماوند معروف به بام ایران، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها، آب‌های گرم معدنی، چشمه‌ها و تالاب‌ها، این منطقه از کشور ایران را به مجموعه‌ای متنوع برای زندگی و استفاده گردشگران تبدیل کرده و این امر سبب شده سالانه شاهد گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور در مازندران باشیم.

به گزارش ایسنا، با توجه به این همه مواهب خدادادی در استان شاهد افزایش بی رویه نرخ اماکن اقامتی هستیم، حال با وجود این همه نعمت در استان بهتر نیست که نرخ هزینه‌های اقامتی پایین تر باشد تا مسافران در کوچه و خیابان‌های استان سرگردان نباشند و امنیت گردشگران حفظ شود.

مسافری از خراسان رضوی که مازندران را به دلیل آب و هوای مناسب برای سفر انتخاب کرده است می‌گوید: متاسفانه قیمت هتل‌ها در استانی با این همه سرسبزی و برخورداری از طبیعت خدادادی، بسیار بالاست و مجبور هستیم که در پارک‌ها و کنار خیابان‌ها با تمام مشکلات و کمبودها چادر بزنیم.

مسافر دیگری از استان کرمان می‌گوید: با توجه به قیمت بالای هتل‌ها و مهمانپذیرها، کمتر کسی رغبت می‌کند که برای اقامت خود آنجا را انتخاب کند.

این مسافر کرمانی می‌افزاید: نرخ اقامت یک شب در سوئیت‌های مازندران 70 تا 100 هزار تومان است و به دلیل این هزینه بالا مجبور هستیم که در پارک‌ها چادر بزنیم.

سیف الله فرزانه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، در پاسخ به این گلایه مسافران اظهار کرد: هتل‌ها در استان بر اساس نرخ مصوب از سوی سازمان میراث فرهنگی عمل می‌کنند و افزایش نرخ‌های شنیده شده از سوی ویلادارانی است که در کنار خیابان‌ها تابلو به دست هستند و به صورت آزاد کار می‌کنند.

وی ادامه داد: هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و متل‌ها در طرح ساماندهی سازمان میراث فرهنگی مازندران قرار می گیرند و براساس نرخ مصوب فعالیت می‌کنند. طرح ساماندهی اماکن استیجاری نیز از سال 86 آغاز شده و برای تعدادی از اماکن که مراجعه کرده‌اند پروانه صادر شده و الزامی نیز برای مراجعه نکردن مابقی صاحبان اماکن وجود ندارد.

فرزانه افزود: الزام برای ساماندهی اماکن اقامتی که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی قرار ندارند کار سختی است و انجام این کار مستلزم مصوبه مجلس است.

وی به گردشگران و مسافرانی که به مازندران سفر می‌کنند توصیه کرد، تا برای اقامت به مراکز اقامتی که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان هستند مراجعه کنند چرا که این اماکن از لحاظ امنیت، نرخ و عوامل بهداشتی کنترل می‌شوند.

فرزانه با بیان این‌که تابلو به دستان کنار خیابان از لحاظ امنیتی دچار مشکل هستند، افزود: یک سری کیوسک‌های اطلاع رسانی در شهرهای ساحلی استان وجود دارند که در زمینه کمک به مسافران برای اسکان در استان فعالیت می‌کنند. گردشگران برای اقامت خود در استان به کیوسک‌های اطلاع رسانی مراجعه کنند.

حبیبی، رییس انجمن صنفی مهمانپذیرهای مازندران نیز در خصوص دلیل افزایش نرخ هتل‌های استان، اظهار کرد: به طور حتم هتل‌هایی که نرخ بالایی دریافت می‌کنند زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان نیستند. قیمت‌های هتل های زیر نظر مشخص است و بازرسی‌هایی نیز از این اماکن صورت می‌گیرد.

وی افزود: تمام مهمان پذیرها موظف هستند که قیمت‌ها را از بخش اطلاعات سازمان میراث فرهنگی استان دریافت کرده و در صورت تخلف با این اماکن برخورد می‌شود.

خسرو ایران پور، رییس اتحادیه هتلداران مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: 167 هتل زیرمجموعه اتحادیه هتل‌داران استان است و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افزایش نرخ هتل‌ها در مازندران به ما نرسیده است.

وی تصریح کرد: کل مسافرانی که به مازندران سفر می‌کنند سه درصد امکانات اقامتی را در اختیار دارند.

رییس اتحادیه هتل‌داران مازندران افزود: مشکلی که وجود دارد این است که در زمان پیک ورود مسافر به استان، مسافران بسیاری به استان سفر می‌کنند و در زمان غیرپیک هتل‌ها زیر قیمت به مردم خدمات ارایه می‌کنند که این امر رقابت نابرابر را در پی دارد.

ایران پور ادامه داد: جهت مطلوب تر شدن وضعیتی که برای هتل‌ها در زمان غیرپیک وجود دارد، نیاز است با حمایت دولت، تسهیلات و کاهش قیمت حامل‌های انرژی برای این اماکن مدنظر قرار گیرد.

گردشگران به مازندران از هزینه‌های بالای اقامتی گلایه داشتند اما صحبت‌های مسئولان گردشگری حکایت از چیز دیگری داشت؛ آنان عامل بالا بودن نرخ ویلاها را فعالیت ویلاداران خصوصی می‌دانند.

حال با توجه به ورود حجم بالای مسافر به استان، بهتر نیست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چاره‌ای برای ساماندهی هتل‌ها و اماکن اقامتی خالی از گردشگر در استان بیندیشد.

نظرات بینندگان