arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

کاریکاتورهای فرانسوی خشم ژاپنی‌ها را برانگیخت +تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

كاريكاتور نشريه فرانسوي كه المپيك 2020 را به فاجعه فوكوشيما ارتباط مي دهد

 دولت ژاپن، اعتراض رسمی خود به انتشار دو کاریکاتور در یک هفته‌نامه فرانسوی را به پاریس اعلام می کند.

به گزارش العالم، یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی در واکنش به انتشار این کاریکاتورها در هفته نامه کانارد‌آن‌ شنه چاپ فرانسه گفت: این نوع کاریکاتورها قلب مصیب زدگان فاجعه سونامی و زلزله 11 مارس سال 2011 را جریحه‌دار می‌کند و اخبار نادرستی را در باره مشکل آب آلوده به مواد رادیو اکتیو نیروگاه فوکوشیما رواج می‌دهد که بسیار تاسف آور است.

وی افزود: قصد داریم از طریق سفارت ژاپن در پاریس برای این نشریه پیام اعتراض ارسال کنیم.

سخنگوی دولت ژاپن تاکید کرد دستگاه دیپلماسی کشور باید توضیحاتی را در باره نیروگاه فوکوشیما ارائه کند تا دیگر اطلاعات نادرست درباره ژاپن انتشار نیابد.

روزنامه پرطرفدار ماینیچی ژاپن هم به انتشار این کاریکاتورها در هفته نامه فرانسوی واکنش نشان داد و در کنار چاپ یکی از کاریکاتورها و در زیر عنوان «باز هم رسانه‌های فرانسوی»، مقاله‌ای تحلیلی درباره تاثیرات نشت آب‌های آلوده به مواد رادیو اکتیو از نیروگاه آسیب دیده فوکوشیما انتشار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، یک روزنامه‌نگار ژاپنی گفت: افرادی هستند که تحت تاثیر پرتوهای رادیو اکتیو ضایعاتی را متحمل شده‌اند و این کاریکاتورها قلب آنان را جریحه‌دار می‌کند. به گفته وی اگر این کاریکاتورها در مطبوعات ژاپنی انتشار می‌یافت، یک رسوایی بزرگ درست می‌شد.

یکی از این کاریکاتورها دو رقیب لاغر و نحیف را نشان ‌می‌دهد که دارای نقایص مادرزاد هستند؛ یکی از آنها با سه عدد پا و دیگری با سه عدد دست و نقایصی در انگشتان و اندام ها نشان داده شده اند و گزارشگر ورزشی می‌‌گوید: به لطف نیروگاه فوکوشیما،‌ کشتی رزمی سومو به رشته‌های المپیک اضافه شده است!

در کاریکاتور دوم، دو نفر در حالی که لباس های ضد تشعشع پوشیده اند، در کنار استخری - کنایه از آب هایی که برای خنک کردن تاسیسات هسته ای به کار می رود- ایستاده اند و دستگاه پرتویاب آنها در حالت هشدار قرار دارد، اما در توضیح تصویر، با تمسخر نوشته شده: یکی از استخرهای شنای المپیک در فوکویاما قرار دارد!

جالب این که سال گذشته نیز فرانسه ناگزیر شد از ژاپن عذرخواهی کند، چرا که یک برنامه طنز تلویزیونی به کنایه، ایجی کاواشیما، دروازه بان تیم ملی ژاپن با چهار دست نشان داده و آن را از آثار حادثه فوکوشیما دانسته بود.

آن برنامه زمانی روی آنتن رفت که تیم فوتبال ژاپن، فرانسه را در پاریس با یک گل شکست داد و دروازه بان ژاپن توانست بارها مانع از ورود توپ به درون دروازه تیمش شود.

نظرات بینندگان