arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

شجریان: تار شاه ساز ایران و ویلن شاه ساز غرب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 ساز‌های ابداعی محمدرضا شجریان شامگاه 22 شهریورماه با حضور جمعی از هنرمندان به نمایش درآمدند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: امروز در نمایشگاهی از سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان هستیم و امیدواریم که در این لحظات بتوانیم مرور مختصری بر این نمایشگاه داشته باشیم.

او ادامه داد: امروز در واقع افتتاحیه این نمایشگاه است که آن را اعلام عمومی نکرده‌ایم، چرا که ممکن بود خیل مشتاقان استاد مانع از برگزاری این مراسم در حجم کوچک شود.

سپس محمدرضا شجریان در سخنانی گفت: واقعا منت گذاشته‌اید که امروز به این‌جا تشریف آوردید. البته من شنیده‌ام که ساعت افتتاحیه به بعضی‌ها اشتباه اعلام شده و خیلی‌ها یک ساعت دیرتر به این مراسم آمدند که من پوزش می‌طلبم.

استاد آواز ایران درباره سازهای ابداعی‌اش بیان کرد: من قبل از این‌که خوانندگی را در رادیو آغاز کنم، روی سنتور کار می‌کردم. پس از این‌که در سال 36 از دانش‌سرای مقدماتی فارغ‌التحصیل شدم، یکی از دوستانم یک سنتور مشقی به قیمت 15 تومان خریده بود و آن زمان هم اولین بار بود که سنتور می‌دیدم، چرا که در خانه ما رادیو و تلویزیون نبود.

او افزود: یک روز با دوستم ابوالحسن کریمی شروع به نواختن کردیم و او پس از چند ساعت خسته شد و خوابید، اما من برای خودم می‌نواختم و سنتور نواختن من از همان زمان و بدون معلم آغاز شد.

این هنرمند پیشکسوت افزود: بعد از مدت‌ها سعی کردم با چوب کارهایی را روی سنتور انجام دهم و آن‌قدر که روی سنتور وقت گذاشتم، برای آواز وقت نگذاشتم. حتا تا سال 75 هنوز گرفتار شیوه پل‌گذاری سنتور بودم.

محمدرضا شجریان دقایقی درباره ساخت صفحه زیری سنتور صحبت کرد و گفت که بیش از 18 بار صفحه زیر یک سنتور را باز کرده و‌ آن‌قدر در این راه تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است.

او همچنین گفت: تا کنون 62 ساز ساخته‌ام که به دو تا از این سازها نمره 100 می‌دهم، چرا که این دو ساز بعد از 50 سال وقت صرف کردن نتیجه داد.

استاد آواز ایران درباره پیچیدگی‌های ساز سنتور گفت: سنتور سازی پر از همهمه است و استفاده از آن در گروه نوازی مشکل بوده، چرا که تمام صداهای ارکستر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حتا باید بگویم نصف عمرم را در استودیو بابت ادیت صدای سنتور گذاشتم.

او با اشاره به تشکیل گروه شهناز در سال 86 عنوان کرد: بعضی از این سازها با گروه شهناز به روی صحنه رفت و معرفی شد.

شجریان همچنین اظهار کرد: به همه شما هم می‌گویم که اگر دستی در ساخت و ساز دارید، ساز بسازید. ساختن بهتر از نساختن است. مثلا تار که شاه ساز ایران و ویلن که شاه ساز غرب است، حداقل 400 سال روی آن‌ها زمان گذاشته شده است و به مرور پیشرفت کرده‌اند که شما اکنون این صداها را می‌شنوید.

او افزود: ما باید این ساز‌ها را بسازیم تا هنرمندان و نوازندگان بر روی آن‌ها کار کنند و با تبادل نظر این سازها به مرور پیشرفت کرده و به جایی می‌رسند.

این هنرمند که یکی دیگر از انگیزه‌هایش را برای ساختن ساز نبودن ساز کششی بم در میان سازهای ایرانی عنوان کرد، گفت: البته این ساز‌ها برای شناخته شدن باید به روی صحنه بیایند و من هم این خوشبختی را دارم که می‌توانم، این ساز‌ها را به روی صحنه بیاورم تا بتوانیم رنگ‌های بیش‌تری در ارکستر داشته باشیم، چرا که هرچه در ارکستر رنگ و فضای بیش‌تری داشته باشیم، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسیم.

محمدرضا شجریان در پایان سخنانش بار دیگر تأکید کرد: هرکه دستی در ساخت و ساز دارد، ساز بسازد، چرا که این سازها به مرور زمان پیشرفت خواهند کرد.

به گزارش ایسنا‌، علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، به دلیل حضور در یک جلسه، دیر به مراسم رسید، اما از نمایشگاه سازها دیدن کرد.

همچنین حسام‌الدین سراج، مجید درخشانی‌، میلاد کیایی‌، هادی منتظری‌، محمد سریر،‌ کیوان ساکت‌، شاهو عندلیبی و... از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
نظرات بینندگان