arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۸۰۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۷ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۲

وزیر نیرو: نصف دریاچه ارومیه خشک و نمکی شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نیرو از کاهش حجم آب این دریاچه به کمتر از یک سوم میزان نرمال خبر داد و گفت: درحال حاضر دریاچه ارومیه در شرایط کاهش سطح و عمق آب است و حجم آب موجود در این دریاچه به کمتر از 10 میلیارد مترمکعب آب نمک اشباع شده رسیده است.
 
به گزارش ایسنا  حمید چیت چیان پس از بازدید از دریاچه ارومیه در روز گذشته اظهار کرد: حجم آب این دریاچه در شرایط نرمال 32 میلیارد مترمکعب است اما اکنون حدود نیمی از این دریاچه خشک و به طور کامل نمکی شده است.
 
وی با تاکید بر این که در سایر مناطق دریاچه ارومیه نیز عمق آب کم و شدت تبخیر بالاست، گفت: میزان شوری آب دریاچه بسیار بالا رفته و به شرایط اشباع نمک رسیده است؛ ادامه این روند موجب می شود که بخش بیشتری از دریاچه دچار مشکل شود.
 
وزیر نیرو پس از بازدید از رودخانه‌هایی که آب آنها به دریاچه ارومیه می ریزد نیز گفت: مشخص شد که مسیر خشک شده در برخی مناطق به 20 کیلومتر رسیده، آب رودخانه‌ها پخش شده و حتی به قسمت تر دریاچه نرسیده، بر اثر تبخیر از بین می رود.
 
چیت چیان با تاکید بر گسترش فعالیتهای کشت و زرع در اطراف دریاچه ارومیه، تصریح کرد: گستردگی کشاورزی باعث برداشتهای گسترده و بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی شده و در پی آن نفوذ آب شور به این منبع افزایش یافته است.
 
وی با تاکید بر شناسایی و تصویب 24 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه، گفت: مجموع اعتبار مورد نیاز برای عملیاتی کردن این راه کارها 13 هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شده و قرار بود در سال 1390 و در نخستین گام، حدود دو هزار و 250 میلیارد ریال برای اجرای این راه کارها تخصیص یابد اما نه تنها فقط 20 درصد این میزان پرداخت شد بلکه برای اجرای برخی پروژه‌ها ازجمله بارورسازی ابرها و لایروبی رودخانه‌ها نیز هیچ اعتباری اختصاص پیدا نکرد.
 
وزیر نیرو با تاکید بر این که در سال گذشته نیز عملا اعتباری برای فعالیت مذکور تخصیص داده نشد، اظهار کرد: کارگروه نجات دریاچه ارومیه راهکارهای نجات این دریاچه را اولویت بندی می‌کند بنابراین 13 پروژه اولویت دار در این خصوص تعریف شده که بخشی از آنها نیاز چندانی به اعتبار ندارند و به صورت مدیریتی قابل حل است.
 
چیت چیان همچنین با تاکید بر لزوم مشارکت مردم برای اجرای پروژه‌های نجات دریاچه، گفت: در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیز که روز گذشته در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، بر لزوم اجرای مصوبه‌های پیشین و انجام اقدام های فوری با هماهنگی دستگاه‌های محلی و مجموعه‌های ملی تاکید شد.
نظرات بینندگان