arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲

تغییر مجدد تیم مذاکراتی آمریکا در مذاکرات 1+5

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
المانیتور از تغییراتی در تیم آمریکا در زمینه امور ایران پیش از احیای مذاکرات خبر داد و نوشت که باراک اوباما، مشاور کاخ سفید در زمینه ایران را به عنوان دستیار وزیر امور خارجه این کشور در زمینه امور نظامی سیاسی منصوب کرد.
 
به گزارش ایسنا  المانیتور در ادامه گزارشش نوشت: ترفیع پونیت تالوار که از سال 2009 مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در زمینه امور ایران‌، عراق و خلیج فارس بود جدیدترین تغییر یک عضو کلیدی تیم مذاکراتی آمریکا با ایران در حالی که احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با تهران به دنبال روی کار آمدن دولت جدید این کشور افزایش یافته است به حساب می‌آید.
 
انتظار می‌رود راب مالی، یک مشاور پیشین دولت (بیل) کلینتون (رییس جمهور پیشین آمریکا) در زمینه خاورمیانه جانشین تالوار شود، گرچه کاخ سفید از اظهار نظر درباره این خبر خودداری کرد و مالی نیز به سوالات در این زمینه پاسخ نداد.
 
برخی منابع اعلام کردند که مالی همان نقشی را که تالوار داشت در زمینه مسائل ایران ایفا نخواهد کرد و احتمالا سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا مالی را به کاخ سفید می‌آورد و درباره چگونگی سازماندهی فعالیت‌های کارکنان شورای امنیت آمریکا در زمینه امور خاورمیانه تبادل نظر کنند.
 
به گفته مقامات آمریکا، مالی در حال حاضر به طور غیررسمی در زمینه مسائل سوریه توصیه‌های خود را به وزارت امور خارجه ارائه می‌کند.
 
منابع آمریکایی گفتند که هنوز مشخص نیست چه کسی از کاخ سفید به هیات نمایندگی آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران به رهبری وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در زمینه امور سیاسی خواهد پیوست.
 
در چند سال گذشته تالوار، شرمن را در این مذاکرات همراهی می‌کرد.
 
رابرت آینهورن، نماینده پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات که در حال حاضر در موسسه بروکینگز فعالیت می‌کند و گری سیمور هماهنگ‌کننده پیشین کاخ سفید که اوایل سال میلادی جاری دولت آمریکا را ترک کرد و به هاروارد رفت نیز اعضای کلیدی هیات آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران بودند.
 
به گفته مقامات آمریکایی، جیم تیمبی، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه منع اشاعه از طرف شرمن برای جانشینی آینهورن انتخاب شده است.
 
مقامات آمریکایی در حال آماده کردن خود برای ملاقات با سایر کشورهای عضو گروه 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در اواخر ماه میلادی جاری هستند تا درباره ترتیبات لازم جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با ایران به توافق برسند.
 
مقامات غربی منتظرند ببینند پس از احیای مذاکرات حسن روحانی رییس جمهور ایران و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چه واکنشی به پیشنهادات 1+5 نشان خواهند داد.
نظرات بینندگان