با وجود اینکه بیش از شش سال از تصویب طرح برقی کردن راهآهن تهران مشهد میگذرد این پروژه تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
به گزارش (ایسنا) در حالیکه چندی پیش
مشاور سابق مجری طرح برقیکردن راهآهن تهران – مشهد گفت: به دلیل تخصیص
نیافتن اعتبارات، طرح برقیکردن راهآهن تهران - مشهد تنها پنج درصد پیشرفت
داشته و برای اجرایی شدن به 4200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد،
مدیرعامل جدید راهآهن اعلام کرد: قرارداد اولیه این پروژه واقعبینانه
نیست و قابلیت اجرا ندارد.
پروژه برقی کردن راه آهن مشهد – تهران است که با هدف پاسخگویی به تقاضای
بازار و کاهش مصرف سوخت در سال 86 در سازمان مدیریت آن زمان تصویب و حدود
560 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد اما با گذشت شش سال از
تصویب این طرح اقدام خاصی به دلیل کمبود نقدینگی و عدم تخصیص اعتبار انجام
نشده و فقط کارهای مطالعاتی این پروژه صورت گرفته است که البته به اعتقاد
مدیرعامل جدید راهآهن این طرح واقعبینانه است و باید قرارداد آن مورد
بررسی مجدد قرار گیرد.
محسن پور سید آقایی در این باره به ایسنا گفت: این قرارداد بدون مطالعات
کافی منعقد شده و در قالب قرارداد BOT و 39 ساله است اما به اعتقاد من
منطق اقتصادی ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.
مطالعه برقیکردن خط تهران مشهد که کلیه پیش نیازهای فنی از جمله دو خطه
بودن، علائمی شدن و قابلیت ارتقای سرعت را دارد، در سال 82 در معاونت
برنامهریزی راهآهن آغاز شد اما به مرحله اجرا نرسید تا آنکه پس از مشخص
شدن توجیه اقتصادی طرح، در سفر اول هیات دولت به استان خراسان رضوی درسال
85 به تصویب رسید و مدت زمان اجرای آن از زمان امضای قرارداد 30 ماه اعلام
شد و در تیرماه سال بعد به تایید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست
جمهوری رسید.
پس از آن در حالیکه همواره نظر مسئولان بر اجرای این پروژه به روش BOT
بود، دیماه سال 89 مناقصه دیگری برگزار شد و اجرای این پروژه که سرمایه
لازم برای آن 4100 میلیارد تومان برآورد شده بود به قرارگاه خاتمالاوصیا
واگذار شد.
در بهمن سال 90 که کلنگ این طرح به زمین خورد از سوی مسئولان مربوطه اعلام
شد: نگهداری و بهره برداری از اجرای این طرح تا استهلاک سرمایه توسط بخش
خصوصی و تامین ناوگان این طرح با تولیدات داخلی خواهد بود و در کنار
تولیدات داخلی از شرکتهای صاحب نام خارجی نیز استفاده میشود.
حمید بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری نیز همواه بر پیگیری و اجرای این طرح
تاکید داشت اما پس از گذشت سالها این پروژه از آغاز راه باید یک گام به
عقب برگردد و از نو بررسی شود.
در صورت بهرهبرداری از این پروژه جابجایی مسافر در مسیر ریلی تهران - مشهد
به 50 میلیون نفر افزایش مییابد و مصرف سوخت نیز به یک هفتم مصرف سوخت
قطارهای دیزیلی خواهد رسید که این موضوع صرفه جویی ارزی را برای کشور به
دنبال دارد. از سوی دیگر سرعت حرکت قطارها در این مسیر به 200 کیلومتر
افزایش مییابد و زمان سیر به شش ساعت کاهش خواهد یافت.
انتهای پیام