arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۲

محسن رضایی: قدرت رسانه‌ها موجب جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای اوباما که اعلام کرد می‌خواهد بدون تصویب کنگره به سوریه حمله کند، اما بعد از عملکرد رسانه‌ها در مورد سوریه، رفتار او کنترل شد و اگرچه او به صورت موقت، ولی حداقل برای مدتی ناچار به عقب‌نشینی شد. پس قدرت رسانه آنقدر زیاد است که می‌تواند از فجایع بشری و جنگ‌ها پیشگیری کند.

به گزارش مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز یکشنبه 24 شهریور در جلسه رونمایی از کتاب «عصر بی‌سرزمین» نوشته مشترک شهرام گیل‌آبادی و سیدرحیم تیموری گفت: فرهنگ مکتوب و کتاب در کشور ما به شدت مظلوم است؛ در حالی که جامعه ما یک جامعه فرهنگی است، ولی توجه کمتری به کتاب و کتابخوانی و تولید اندیشه وجود دارد. شاید یکی از دلایلی که در آنها بعضا هیجانات و احساسات جای عقلانیت را می‌گیرد، ریشه در همین ضعف فرهنگی دارد، چرا که عقلانیت جمعی بدون اندیشه شکل نمی‌گیرد.

رضایی اضافه کرد: مدت‌هاست که بشر از عقلانیت فردی فاصله گرفته است و امروزه قدرت در دنیا به شدت متاثر از عقلانیت جمعی است. زمانی قدرت از نفوذ زیاد شاهان و حاکمان سرچشمه می‌گرفت، اما امروزه نفوذ پادشاهان و حاکمان بدون تولید اندیشه و شکل گیری خرد جمعی نمی‌تواند پایدار باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به ذکر مثال بحران سوریه پرداخت و گفت: سوریه پس از دو سال بحران نظامی، از دو ـ سه ماه پیش به این طرف وارد مرحله جدیدی از چالش‌های خود شد. در آن مرحله اول آمریکا با کمک ترکیه، عربستان و قطر و با حمایتی که از شورشیان و معترضین در داخل سوریه داشت، تلاش کرد کشوری را که عضو سازمان ملل است، سرنگون کند.

وی ادامه داد: آنها در این مرحله تا نزدیک نهادهای دولتی در دمشق هم پیش رفتند، اما این نظام سر پای خودش باقی ماند و خطرات را دفع کرد، شهر دمشق را آزاد کرد و حتی برخی شهرهای دیگر هم آزاد شد. فاجعه آمیزترین حوادث بشری در همین دو سال در سوریه اتفاق افتاد و حتی روی صهیونیست‌ها را هم سفید کرد، چرا که عده‌ای بعد از 50 سال پیدا شدند که در روز روشن سر زن و بچه مردم را بریدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تمام رسانه‌های حامی دشمنان سوریه بسیج شدند که نگذارند این تصاویر منتشر شود، اما همان دو ـ سه عکسی هم که منتشر شد، باعث شد کشورهای اروپایی رسما بیانیه بدهند و اعلام کنند که از این شورشیان حمایت نمی‌کنند. این شورشی‌ها حتی بدتر از القاعده هستند اما رسانه‌های بین المللی تلاش کردند که این فاجعه‌های ضد بشری آنها انعکاس پیدا نکند.

رضایی اضافه کرد: در مرحله دوم و بعد از حملات شیمیایی بود که ما تاثیر رسانه‌ها را دیدیم. شتابزدگی نخست وزیر انگلیس که می‌خواست مجوز حمله به سوریه را از پارلمان انگلیس بگیرد و یا آقای اوباما که اعلام کرد می‌خواهد بدون تصویب کنگره به سوریه حمله کند، بعد از عملکرد رسانه‌ها در مورد سوریه، کنترل شد و آقای اوباما اگر چه به صورت موقت، ولی حداقل برای مدتی ناچار به عقب نشینی شد پس قدرت رسانه آنقدر زیاد است که می‌تواند از فجایع بشری و جنگ‌ها پیشگیری کند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران همچنین از اینکه به گفته وی حتی یک رسانه هم نبوده که مظلومیت ملت ایران را در دوران جنگ تحمیلی به گوش جهانیان برساند، ابراز تاسف کرد و خطاب به آمریکا و کشورهای غربی گفت: شما اگر دلتان به حال انسان‌ها می‌سوزد، باشد. سلاح‌های شیمیایی سوریه را از بین ببرید، اما باید بمب‌های میکروبی و شیمیایی و هسته‌ای اسرائیل را هم از بین ببرید.

وی با اشاره به موضوع کتاب «عصر بی‌سرزمین» تاکید کرد: کاری که آقای گیل آبادی (نویسنده این کتاب) کرده، یک گام به جلو است و تاثیر رسانه بر دیپلماسی را نشان می‌دهد. این یک کار ابتکاری و خوب است که ما بتوانیم نقش رسانه‌ها را در جلوگیری از جنگ‌ها تبیین کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آقای گیل آبادی یک هنرمند سیاستمدار است و به نظر من زاویه خوبی را برای پرداختن به این موضوع باز کرده است. این کتاب می‌تواند سرآغاز مطالعات جدید در این حوزه باشد.

در نشست رونمایی از کتاب «عصر بی‌سرزمین»، از سوی مجری برنامه اعلام شد که علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پیامی اعلام کرده که به دلیل حضور در جلسه دیگر امکان شرکت در رونمایی از این کتاب را ندارد؛ هر چند دوست داشته در جلسه حضور یابد و از نکاتی که در آن مطرح می‌شود و همچنین خود موضوع کتاب بهره بگیرد.


نظرات بینندگان