پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عبدالرضا داوری مشاور محمود احمدی نژاد در روزنامه اعتماد نوشت:
«اي
كساني كه ايمان آوردهايد! همواره براي خدا قيام كنيد، و از روي عدالت،
گواهي دهيد! مبادا دشمني با جمعيتي، شما را به گناه و ترك عدالت كشاند!
عدالت كنيد، كه به پرهيزگاري نزديكتر است!» سوره مائده آيه 8
سردار
رمضان شريف، سخنگوي محترم سپاه پاسداران، ديروز در مصاحبه با روزنامه
اعتماد براي توجيه فعاليتهاي نهاد متبوع خود در عرصه عمراني، به رقابت
جريان موسوم به ملي- مذهبي با سپاه اشاره كرده و گفته است: «رقيب سپاه در
پروژههاي عمراني، ملي - مذهبيها هستند. سوال من از شما اين است كه چرا
كسي عقبه سياسي شركتهاي بزرگي را كه رقيب سپاه هستند پيگيري نميكند. 70
تا 80 درصد شركتهاي بزرگي كه رقيب ما هستند وابسته به ملي – مذهبيها
هستند. شركتهاي بزرگ ملي - مذهبي پروژه ميگيرند و كسي هم از آنها هيچ
سوالي نميكند اما همه سپاه را تخريب ميكنند. علت اين هجمههاي گسترده
عليه سپاه، فني و اقتصادي نيست. بهتر است وابستگي جرياني ساير پيمانكاران
بررسي شود.» درباره اظهارات سخنگوي محترم سپاه پاسداران ذكر دو نكته الزامي
است: اولا در شرايطي كه جريان موسوم به ملي - مذهبي به دولت و حاكميت راه
ندارد و وابستگان آن از كانديداتوري رياستجمهوري و مجلس تا انتصاب به
عنوان يك مدير مياني در نظام محروم هستند آيا بايد آنان را از فعاليت در
بخش خصوصي هم محروم كرد؟ اگر شركتهاي خصوصي وابستگان اين جريان، از طريق
حضور در مناقصات دولتي و بر اساس ضوابط و شرايط قانوني، بتوانند پروژههاي
عمراني دولت را برنده شوند، كدامين اشكال و اخلال در مسير توسعه و عمران
كشور بروز ميكند؟
آيا اينقدر از دادن بيل و كلنگ به دست مخالفان
سياسيمان و فرستادن آنان به بيابانها براي پروژههاي عمراني نگرانيم كه
خواستار «بررسي وابستگي جرياني پيمانكاران» ميشويم؟ با چنين رويكردي كه
سردار شريف تجويز ميكنند آيا بهتر نيست كلا مخالفان سياسيمان را به دريا
بريزيم و نفسي از روي آسايش بكشيم؟!
آيا سردار شريف دقت داشته است
با بيان اين نكته كه 80 درصد رقباي سپاه، شركتهاي وابسته به ملي- مذهبيها
هستند، تلويحا توانمندي جريان موسوم به ملي- مذهبي را در عرصههاي عمراني
تاييد ميكند چون بديهي است كه وابستگان جريان موسوم به ملي - مذهبي
نهتنها از رانت سياسي برخوردار نيستند بلكه با موضع منفي حاكميت نسبت به
آنها، هيچ روزنهيي براي ورود آنها به عرصه عمراني، جز اتكا به توانمندي و
رزومه كاريشان وجود ندارد. ثانيا حتي در دوران پيش از انقلاب هم از حضور
مخالفان سياسي در عرصه شركتهاي خصوصي براي فعاليتهاي اقتصادي ممانعت
نميشد. مثلا هنگامي كه پس از كودتاي 28 مرداد 1332 مرحوم مهندس بازرگان
همراه ده تن از اساتيد دانشكده فني دانشگاه تهران به دليل مقاومت در برابر
كودتا از دانشگاه تهران اخراج شدند آنان بلافاصله پس از اخراج، شركت ياد
(مخفف 11 استاد دانشگاه) را تشكيل دادند. نكته جالب آنكه همان مديريت
دانشگاه تهران كه اين اساتيد را از دانشگاه اخراج كرده بود براي آنكه معيشت
آنان دچار بحران نشود و به اصطلاح از نان خوردن نيفتند، پروژههاي
تاسيساتي دانشگاه تهران را به آنان واگذار كرد.
واگذاري پروژههاي
دولتي پيش از انقلاب به اين شركت چنان بود كه شركت ياد با رشد چشمگير
فعاليتها روبهرو شد و در سال 1347 شركت ياد با تغيير نام به شركت صافياد
به ادامه فعاليت پرداخت تا آنجا كه امروز اين شركت به عنوان پيشگام صنايع
حرارتي و برودتي و اولين سازنده انواع برج خنككن در ايران شناخته ميشود.
نمونه ديگر از فعاليتهاي اقتصادي مخالفان رژيم پهلوي در سالهاي پيش از
انقلاب فعاليت كارخانه ايرفو است كه در سال 1342 تاسيس شده و يك كارخانه
ريختهگري چدن و فولاد بود كه تقريبا تمام مبارزان مذهبي آن زمان سهامدار
آن بودند، از جمله شهيد بهشتي، شهيد رجايي، شهيد باهنر، مرحوم مهندس
بازرگان، مرحوم يدالله سحابي، مرحوم عالينسب و آقايان هاشميرفسنجاني و
موسوي اردبيلي. در پايان، نگارنده اين سطور كه همواره منتقد بينش، منش و
روش جريان موسوم به ملي- مذهبي بوده و طي ساليان اخير چندين مقاله در همين
ارتباط قلمي كرده است، سردار رمضان شريف، سخنگوي محترم سپاه پاسداران را
دعوت ميكند سه عبارت زير را با دقت و تدبر مطالعه كند، باشد كه از موضع
حقيقت و عدالت در برخورد با مخالفانمان خارج نشويم:
الف- فرمان امام علي(ع) به مالك اشتر نخعي:
«اي
مالك در برخورد با مردم لازم است كه حقوقشان را يكسان و برابر ادا كني،
زيرا انسانها دو دستهاند يا مسلمان و همكيش و آيين تواند يا در خلقت و
آفرينش مانند تو انسانند. پس همسان و مساوي تو هستند و تو حق نداري بينشان
به تبعيض و تفاوت حكم كني.»
ب- آيتالله خامنهاي،( مقام معظم
رهبري) (14 خرداد 1390): قرآن به ما دستور ميدهد و ميگويد: مخالفت شما با
يك قومي، موجب نشود كه عدالت را فرو بگذاريد و فراموش كنيد. «اعدلوا»؛ حتى
درباره مخالف هم عدالت به خرج دهيد. «هو اقرب للتقوي»؛ اين عدالت،
نزديكتر به تقواست. مبادا خيال كنيد تقوا اين است كه انسان مخالف خودش را
زير پا له كند؛ نه!
ج- متن كتيبه سردر خانقاه شيخ ابوالحسن خرقاني:
هركه در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد چه آن كس كه بر درگاه خدا به جان ارزد بر سر خوان بوالحسن به نان ارزد!