arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۲

وقوع حریق در ‌جنگل‌های ارسباران‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: جنگل‌های ارسباران در آتش می‌سوزد.

به گزارش فارس، الهوردی دهقانی امروز اظهار کرد: 24 ساعت است این جنگل‌ها در آتش می‌سوزد و مسئولان هنوز موفق به مهار آتش نشده‌اند.

وی در رابطه با محدوده این آتش‌سوزی گفت: آین آتش در محدوده روستاهای آستامان، گرین کان و چیچک‌لی در حال بلعیدن جنگل‌های این منطقه است.

دهقانی تاکید کرد: این آتش در حال پیش روی است و باید هرچه سریع‌تر تا زندگی جنگل نشینان این محدوده ‌بیش از این به خطر نیفتد نسبت به مهار آن اقدام شود.

این نماینده گفت: ساعت 11 صبح دیروز اهالی منطقه با تماس با کلانتری این آتش سوزی را گزارش کرده‌اند و مشخص نیست که آتش سوزی از کی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه زندگی مردم و حیات وحش این جنگل‌های در خطر است از مسئولان مربوطه خواست تا هر چه سریع‌تر با اقدامات لازم برای کنترل و مهار این آتش اقدام کنند.

جنگل های ارسباران که گویی بهشت گمشده آذربایجان است با مناظر بدیع و زیبای خود هر انسانی را شیفته خود کرده و در دنیای چشم نواز خود غرق می کند.

آهو، مارال، قوچ، میش، بز، پلنگ و خرس قهوه ای در سرزمین زیبایی ها می تازند و سیاه خروس، کبک، عقاب طلایی، اردک، حواصیل، اگرت و بوتیمار، قرقاول، طرلان و بالابان در پستی و بلندی زمین سبزش می خرامند.

مناطق حفاظت شده محیط زیست آذربایجان شرقی، مخزن بین المللی تنوع زیستی و حوضچه ژنتیکی بوده که مورد توجه ویژه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد است.

مناطق حفاظت شده محیط زیست آذربایجان شرقی جدایی از جاذبه های طبیعی و گردشگری دارای اهمیت زیست بومی و تنوع زیستی و ژنتیکی بوده و وجود تنوع زیست محیطی و مناطق مختلف حفاظت شده بین المللی ویژگی خاص و منحصر به فردی به این منطقه داده که آب و هوای بسیار مطبوع آن، ارسباران را به منطقه جذاب و زیبای گردشگری تبدیل کرده است.

در این میان منطقه حفاظت شده ارسباران با تنوع گونه های گیاهی و جانوری و زیستگاه های جنگلی منحصر به فرد یکی از 9 ذخیره گاه زیستکره کشور محسوب شده و از اشتهار جهانی برخوردار است.

ارسباران یا قَرهَ داغ یک ناحیهٔ کوهستانی و جنگلی است که در شمال استان آذربایجان شرقی و جنوب رودخانه ارس با وسعت بیش از 70 هزار هکتار واقع شده‌است.

ابن ناحیه سرزمین پهناوری است که از شمال به رود ارس و از مشرق به مشکین شهر و مغان و از جنوب به سراب و اوجان و از مغرب به مرند و تبریز محدود است و شهرستان اهر را در بر می‌گیرد.

ارسباران عنوان جدیدی است و در گذشته به آن ناحیهٔ «قره‌داغ» یا «قراجه‌داغ» می‌گفتند. ساکنان دشت مغان و اطراف مشکین‌شهر و تقریباً همهٔ افراد بومی منطقه هنوز هم این لفظ را به کار می‌برند
نظرات بینندگان