arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲

استرس زنان میانسال خطر ابتلا به زوال عقل در سالمندی را افزایش می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان طی پژوهشی دریافتند که افزایش استرس در زنان میانسال، خطر ابتلا به زوال عقل را در دوران سالمندی را بیشتر می‌کند.

محققان مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان، 800 زن سوئدی میانسال را طی بازه‌های زمانی متفاوت و در سال‌های 1974، 1980، 1992 و 2000 مورد مطالعه قرار دادند.

از این زنان خواسته شد که نوع حوادث عاطفی ناشی از عوامل استرس زای روانی را که برایشان طی مدت میانسالی اتفاق افتاده، از میان 18 مورد معمول مانند طلاق، مشکلات شغلی، اختلاف با فرزندان، از دست دادن همسر و ...انتخاب کنند.

طی این پژوهش مشخص شد که بیش از یک چهارم زنان، حداقل از یکی از عوامل استرس‌زا رنج برده‌اند و این در حالی است که 23، 20 و 16 درصد از زنان نیز به ترتیب از دو، سه، چهار و بیشتر از آن، با عوامل استرس‌زا روبرو شده بودند.

153 زن یعنی حدود 19 درصد از زنان طی مدت این تحقیق و در میانگین سن 78 سالگی به زوال عقل مبتلا شده بودند و 104 نفر نیز به ابتلا به آلزایمر در آینده‌ای نزدیک تشخیص داده شدند.

محققان درباره نتایج به دست آمده می‌گویند: عوامل استرس‌زای معمول می‌تواند پیام‌های طولانی مدت جدی را بر سلامت بدنی و روانی افراد بر جای بگذارد. همانطور که در این تحقیق تعداد عوامل استرس‌زای روانی در زنان میانسال با وقوع پریشانی و آلزایمر تا چهار دهه بعد مرتبط بود.

این پژوهش در مجله پزشکی بریتانیا تحت عنوان (BJM) منتشر شده است.

نظرات بینندگان