arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲

حضور آژانس‌های گردشگری آمریکا در ایران؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس سازمان میراث فرهنگی در هفته گردشگری هر زمان فرصت پیدا کرد اشاره ای به جایگاه گردشگری ایران در دنیا داشت و اینکه چنین جایگاهی شایسته ایرانی ها نیست اما آنچه محمد علی نجفی از آن تاسف می خورد، رتبه ایران از لحاظ کسب درآمدهای اقتصادی حاصل از داشته های گردشگری در ایران است که تراز ایران را از عدد 79 تغییر نداده است.

به گزارش مهر، محمد علی نجفی در همایشهای متعددی که به مناسبت هفته گردشگری در برج میلاد برگزار می شد عنوان می کرد ایران با توجه به داشته های غنی فرهنگی و گردشگری نباید چنین جایگاهی در سطح جهان داشته باشد، بلکه باید در ردیف بهترین ها باشد. نگاهی به تعداد گردشگران خارجی ورودی به ایران نشان می دهد که در هشت سال اخیر ایران روند بسیار کندی را در حوزه جذب گردشگر داشته است به نحوی که در سال 88 توانسته 2 میلیون و 276 هزار و 575 نفر، در سال 89 حدود 3 میلیون و 121 هزار و 282 نفر، در سال 90 حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر و در سال 91، 3 میلیون و 729 هزار نفر برای دیدن ایران جذب کند.

اگر این آمار، آمار واقعی گردشگری محسوب شود می توان گفت که از سال 88 تاکنون رقمی که به تعداد گردشگران ایران اضافه شده جهش میلیونی نداشته است و تنها سالی 400 تا 700 هزار نفر به آن اضافه شده اند که اگر با همین روند ادامه پیدا کند، دستیابی به اهداف ورود 20 میلیون گردشگر در سال 2020 دشوار خواهد بود.

محمد تقی رهنمایی کارشناس پیشکسوت گردشگری معتقد است که تراز منفی گردشگری یعنی عدم تناسب منطقی بین رفت و آمد گردشگر به ایران ناشی از عوامل مختلفی است که باعث می شود رتبه ایران در میان کشورهای جهان پایین بیاید مانند وضعیت سیاسی و مناسبات محدود بین المللی و برطرف کردن توقعات گردشگران.

او می گوید: چرا باید گردشگر یک هفته در ایران وقت بگذارد و چند ماه اضطراب گرفتن ویزا داشته باشد و 2 هزار دلار خرج کند و به کشوری بیاید که الزامات خاص خودش را دارد.

صحبت های رهنمایی در حالی است که کشورهایی مانند چین سال گذشته با 50 میلیارد دلار و ترکیه در همسایگی ایران با 22 میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد کسب کرده اند و ایران در میان این کشورها هیچ جایگاهی نداشته است در حالیکه کشورهایی مانند امارات با جذب مسافران ایرانی رقمی حدود 400 میلیون دلار به جیب زده اند اما ایران در 6 ماهه نخست امسال طبق آنچه معاون گردشگری اعلام کرده تنها 2 میلیون و 622 هزار و 108 نفر گردشگر خارجی داشته است.

هر چند هنوز اعلام نشده که از محل ورود این تعداد گردشگر چه رقمی به صنعت گردشگری ایران تزریق شده است اما این رقم ها نشان می دهد که تراز گردشگری ایران با دریافت گردشگر متناسب نیست.

در این باره اردشیر اروجی، کارشناس برنامه ریزی گردشگری و میراث فرهنگی به خبرنگار مهر می گوید: تراز گردشگری ایران 79 است اما در نیمه امسال این تراز رو به بهبود بوده از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، سفر به خارج از کشور گرانتر شده و تعداد مسافران خروجی کاهش پیدا کرده است. از سویی تمایل به ورود گردشگران خارجی به دلیل فضای سیاسی ایجاد شده و شرایط اقتصادی افزایش یافته است.

 هر چند که طبق جدول دسته بندی کشورها از نظر پذیرش گردشگر و اخذ درآمد، ایران همواره رتبه 79 را داشته و از نظر هزینه گردشگر در ردیف های بالای 40 بوده و سهم آن از گردشگری جهان تنها یک دهم درصد بوده است اما یحیی صالحی،  یکی دیگر از کارشناسان حوزه گردشگری به خبرنگار مهر می گوید: فارغ از همه آمارها باید به فکر سخت گیری های ورود گردشگر به ایران باشیم و انبوهی از تصاویر غیرواقعی و مطالب سیاسی که هر گردشگر با آن برخورد می کند را تغییر دهیم.

در این باره اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران می گوید: تا زمانی که در نمایشگاههای بین المللی شرکت نکنیم و عبارت "به ایران سفر نکنید" را از فضای مجازی و تبلیغات کاذب حذف نکنیم نمی توان امیدوار بود که گردشگر به ایران بیاید و تراز صنعت گردشگری را تغییر دهد.

اعلام آمادگی آژانس های آمریکایی برای ورود گردشگر به ایران
در گزارش سازمان جهانی شورای سفر در بین 181 کشور تولید ناخالص داخلی حاصل از گردشگری کشور از نظر اندازه خالص در رتبه 30، نسبت به اقتصاد ملی در رتبه 96 و از نظر رشد اقتصادی در رتبه 135 قرار گرفته ایم. این موضوع را رحیم یعقوب زاده مدرس دانشگاه در حوزه گردشگری نیز تاکید کرده و می گوید سهم ایران از بازار جهانی گردشگری در چشم انداز 1404 حدود 1.5 درصد تعداد گردشگران بین المللی و 2 درصد درآمد جهانی گردشگری یعنی حداقل 25 میلیارد دلار است اما متاسفانه تمام این برنامه ها در حد یک طرح بوده و حتی 50 درصد آن هم هنوز محقق نشده است.

او نیز پیگیری مناسبات سیاسی را از عوامل جذب گردشگر می داند و می گوید تحولات سیاسی و ایجاد ارتباط بیشتر با کشورهای خارجی موجب جذب گردشگر خواهد شد. در این میان ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان بیش از همه به بهتر شدن اوضاع گردشگری ایران امیدوار است. او می گوید که پس از سفر رئیس جمهور به نیویورک و ملاقات رئیس سازمان میراث فرهنگی و اعضای دپارتمان گردشگری حدود 6 آژانس دار آمریکایی با او تماس داشته و خواستار برقراری تورهای مشترک گردشگری شده اند.
نظرات بینندگان