arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲

تهران و تونس خواهر خوانده می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس شورای شهر تهران در دیدار با وزیر گردشگری تونس از اعلام آمادگی تهران برای انعقاد قرارداد خواهر خواندگی بین پایتختهای دو کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران جمال قمره وزیر گردشگری تونس که به منظور برگزاری چهارمین کمیته فنی مشترک گردشگری بین ایران و تونس در تهران حضور یافته بود صبح امروز با رئیس شورای شهر تهران دیدار کرد.

مسجد جامعی در این دیدار بر آمادگی تهران برای همکاری در حوزه گردشگری فرهنگی، تاریخی، سلامت و زیارتی تأکید کرد و اظهار داشت: مدیریت شهری تهران آماده همه گونه همکاری و ارتباط بین پایتخت های دو کشور است.

رئیس شورای شهرتهران در ابتدای دیدار ضمن ابراز خوش آمد گویی به هیئت تونسی گفت: ایران و تونس مناسبتهای زیادی را از گذشته داشته‌اند و برخی از نام‌های کشور شما در ایران آشناست و همانگونه نیز برخی از نام‌های ما در کشور شما آشناست.

مسجد جامعی با اشاره به سفر چند سال گذشته خود به تونس به مناسبت برنامه گردشگری، خاطر نشان کرد: در آن برنامه علاقه مردم تونس نسبت به فرهنگ ، آداب و عادات ایران را دیدم.

وی در سخنان خود به تشریح قدمت و طبیعت تهران پرداخت و تصریح کرد: تهران سابقه شهری بیش از 400 سال دارد که البته قبل از شهر شدن ، مجموعه آبادی‌های متعددی در کنار ری بوده است و با توجه به اینکه اکنون ری جزئی از تهران است و دارای قدمتی چند هزار ساله است می توان گفت سابقه تمدن تهران نیز چند هزار ساله است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه در خصوص طبعیت تهران از لحاظ گردشگری گفت: زمانی که در ایستگاه 7 توچال اسکی برقرار است، مناطق جنوبی شهر، گرم است، بنابراین این ویژگی طبیعی در کنار ویژگی های تمدن شرایط خاص را برای تهران بوجود آورده است که کم نظیر است.

مسجد جامعی همچنین افزود: تهران آثار مذهبی ارزشمندی نیز دارد که شامل بارگاه فرزندان پیامبر ، امام حسن و حسین (ع) است که باعث توجه گردشگرانی است که به آئین عنایت خاص دارند.

وی با اشاره به دیدار هیئت تونسی با رئیس سازمان میراث فرهنگی و تنظیم سند همکاری بین دو کشور تاکید کرد: مدیریت شهری تهران آماده انعقاد قرارداد خواهر خواندگی بین تهران و تونس است. که امیدوارم این سند همکاری منشا شکل گیری ارتباطات وسیع متقابل در حوزه‌های گردشگری، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی بین دو کشور باشد.

مسجد جامعی افزود: آقای نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل سابقه حضور در شورای شهر تهران و اشرافیتی که در زمینه شورا و شهر تهران دارند می‌توانند در خصوص شهر تهران هم، نظراتی ارائه کنند که آن نظرات و پیمانها برای ما نیز معتبر است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تحول عمیق و گسترده درحاکمیت تونس که توانست منشا تحولات درمنطقه شود گفت: سالهاست از کشور تونس کسی به ایران سفر نکرده است که امیدوارم این سفر منشا اتفاقات بزرگی بین پایتخت‌های دو کشور شود.

جمال قمری وزیر گردشگری تونس نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران گفت: ارتباط بین ایران و تونس از سالهای خیلی قبل در بسیاری از زمینه‌ها برادرانه بوده است.

وی با اشاره به همکاری بین دو کشور درحوزه گردشگری افزود: ایران و تونس همکاری خود در زمینه گردشگری را از سال 2001 میلادی در قالب یک کمیته فنی مشترک آغاز کردند و آخرین جلسه این کمیته در سال 2006 میلادی بوده است که امیدوارم این کمیته فنی دوباره راه اندازی شود و همکاریهای متقابل شروع شود.

وزیر گردشگری تونس با اشاره به قدمت سرمایه گذاری این کشور درحوزه گردشگری اظهار داشت: تونس تقریباً نیم قرن در زمینه گردشگری سرمایه گذاری کرده است و سالانه حدود 7 میلیون گردشگر را جذب می‌کند که تعداد کمی از این گردشگران ایرانی هستند.

وی افزود: ما بدون شک خواستار افزایش همکاری در حوزه گردشگری ، اقتصادی و تجاری بین دو کشور هستیم چرا که افزایش این مناسبات باعث همکاری بیشتر در زمینه سیاسی و دیپلماتیک خواهد شد.

سفیر کشور تونس در جمهوری اسلامی ایران نیز که در این جلسه حضور داشت با اشاره به قدمت هزار و دویست ساله شهر تونس گفت: این شهر از اماکن، ابنیه و آثار تاریخی زیادی برخوردار است که می‌تواند باعث ایجاد روابط بیشتر دربحث زیباسازی شهری و نیز بعد اقتصادی شهری بین دو پایتخت باشد.
نظرات بینندگان