arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

اذعان به افت بینندگان صداوسیما پس از انتخابات

معاون سازمان صداوسیما در یك گفتگوی تفصیلی مطبوعاتی، از عملكرد صدا و سیما در حوادث پس از انتخابات سخن گفته و برخی نكات جالب در ارتباط با شبكه های تلویزیونی ماهواره ای را بر شمرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سازمان صداوسیما در یك گفتگوی تفصیلی مطبوعاتی، از عملكرد صدا و سیما در حوادث پس از انتخابات سخن گفته و برخی نكات جالب در ارتباط با شبكه های تلویزیونی ماهواره ای را بر شمرده است.

حسن خجسته در این گفت‌وگو كه با ماهنامه مدیریت ارتباطات انجام شده، از نقش رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات، پیغام سفیر ونزوئلا به ایران پس از پخش تصاویر كشته شدن ندا آقاسلطان، تحلیل خود از استعفای گریكت مسؤول میز ایران در سازمان سیا پس از حوادث تیرماه 78 و... سخن گفت.سخنان وی علاوه بر اهمیتی كه به لحاظ جایگاه مسؤولیتی دارد از آن جهت حائز اهمیت است كه از بستگان نزدیك مقام ارشد كشور است.

وی در پاسخ به این پرسش كه «نظر شما درباره عملكرد صداوسیما در انتخابات سال 88 چیست؟»، گفت: قبل از انتخابات كه بدون شك موفق بود. با طراحی مناظره‌ها یك هیجان فوق‌العاده‌ای در جامعه به‌وجود آمد. ما نباید ناسپاسی كنیم. من روز پنجشنبه‌ قبل از انتخابات در شهر گشتم. تقریباً می‌توان گفت كه پشت هیچ ماشینی نشان از تبلیغ انتخاباتی نبود یعنی مردم هم به خوبی توجیه بودند. خیلی بلوغ عجیبی بود. وی افزود: بعد از انتخابات هم سیاست سازمان آرام‌سازی بود. به همین دلیل سازمان به خود سخت می‌گرفت تا مردم را آرام كند.سازمان برای منفعت خودش خیلی حرف‌ها را می‌توانست بزند اما سازمان منفعت خود را به خاطر منفعت ملی زیر پا گذاشت.هدف سازمان در آن مقطع آرام كردن مردم و شفاف‌سازی تدریجی فضا بود.سیاست سازمان این نبود كه در آن شرایط خودش دچار هیجانات موجود در جامعه بشود.وی ادامه داد:استراتژی سازمان بعد از انتخابات نگاه به مصلحت ملی بود. سازمان نمی‌خواست به هیجانات گروه‌ها و افراد دامن بزند.افراد به سازمان خیلی فشار می‌آوردند ولی سازمان تكلیف ملی دارد.

خجسته با اشاره به اختلاف نظرهایی كه در سازمان برای پخش زنده جشن پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 وجود داشت، گفت: در مورد پخش مستقیم آن جشن دو دیدگاه در سازمان وجود داشت؛ یك دیدگاه این بود كه پخش نشود و دیدگاه دیگری هم بود كه می‌گفت رئیس‌جمهور مملكت است دیگر، رأی آورده و انتخاب شده است، چرا نباید پخش شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما در مورد تحلیل خود از عملكرد رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات نیز اظهار داشت: سازمان هفت- هشت ماه روی لبه‌ تیغ حركت كرد. خیلی فضای پرفشاری بود.مطابق آنچه در تحلیل‌های جامعه‌شناسی ارتباطات بررسی شده، گفته‌اند تمام سازمان‌های رسانه‌ای دنیا در بحران‌های بزرگ و ناگهانی هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند.من می‌خواهم بگویم سازمان ما استثنا است یعنی سازمان ما یك هزینه‌هایی به جان خرید و سینه سپر كرد تا بلا از مملكت دفع شود.

وی در خصوص هزینه‌هایی كه سازمان در حوادث پس از انتخابات پرداخت كرد نیز گفت:در دوره‌ای مخاطب سازمان بسیار افت كرد، این فقط یك هزینه‌اش بود اما بعد از مدتی به دلیل اعتمادسازی سازمان، وضعیت رو به بهبود رفت.

وی همچنین در مورد نقش رسانه‌های خارجی در شكل‌گیری حوادث پس از انتخابات گفت:من تعبیری دارم مبنی بر اینكه آنها یك میدان مین رسانه‌ای برای ما درست كرده بودند. این میدان از قبل هم وجود داشت. آنها آمادگی داشتند و می‌دانستند كه زمان انتخابات، زمان هیجان است. بنابراین بهترین استفاده را از فضای به‌وجود آمده داشتند.

یكی از دوستان می‌گفت بی‌بی‌سی فارسی در حوادث بعد از انتخابات ایران همه اصول بی‌بی‌سی را زیر پا گذاشت.اصلی‌ترین اصل بی‌بی‌سی صحت خبر است، نه سرعت آن. به همین دلیل هم گاهی اوقات برای اینكه از صحت خبر مطمئن شود، از سایر رقبا عقب می‌ماند و خبر را دیرتر پخش می‌كند. در آن شرایط اما آنتن بی‌بی‌سی فارسی به تلفن وصل بود. فردی زنگ می‌زد و خبر می‌داد كه الان در میدان هفت تیر تظاهرات سنگین است ولی در میدان هفت تیر هیچ خبری نبود.البته اگر این فضای هیجانی در هر كشور دیگری بود و این هوشمندی مردم نبود، تا حالا فروپاشی صد دفعه اتفاق افتاده بود و مملكت تكه‌تكه شده بود یا هنوز دعواها ادامه داشت لیكن با هوشمندی مردم ما هیجان‌ها زودتر فروكش كرد.الان اتفاقاً نفوذ شبكه‌های مدعی در ایران كاهش یافته و دنبال بیننده و شنونده می‌گردند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
0
22
سازمان خودش هيچ تصميمي نگرفت و.... (در خدمت يك گروه قرار گرفت و ملي و فراجناحي عمل نكرد)
نظرات بینندگان