arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۲

نامه حضرت عبدالعظیم (ع) به امام جواد (ع)

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارس: همزمان با سالروز شهادت امام جواد (ع) بر آن شدیم نامه حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) به امام جواد (ع) بازخوانی کنیم.

در ذیل تفسیر آیه ۴۸ سوره مبارکه ص آمده است:

«عبدالعظیم بن عبداللّه الحسنی قال کتبت إلی أبی جعفر(ع) أعنی محمدبن علی بن موسی(ع) أسأله عن ذی الکفل ما اسمه؟ و هل کان من المرسلین؟ فکتب صلوات اللّه علیه: بعث اللّه تعالی جلّ ذکره مائة ألف نبیّ و أربعة و عشرین ألف نبیّ . المرسلون منهم ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلاً و أنّ ذاالکفل منهم (صلوات اللّه علیه) و کان بعد سلیمان بن داود و کان یقضی بین الناس ... و کان اسمه عویدیا و هو الذی ذکره اللّه تعالی جلّت عظمته فی کتابه حیث قال: «و اذکر إسماعیل و الیسع و ذاالکفل کلّ من الأخیار» ;(۱)

عبدالعظیم حسنی گوید: به امام جواد(ع) نامه نوشتم... و از اسم ذی الکفل سؤال نمودم و این که او از پیامبران مرسل بود؟ حضرت در جواب نوشت: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاده که ۳۱۳ نفر آنان مرسل بودند و ذاالکفل از جمله این ۳۱۳ نفر بود و زمان وی بعد از سلیمان(ع) بود و او بین مردم قضاوت می کرد... و اسم او عویدیا بود و این همان است که خداوند ـ جلّت عظمته ـ نام او را در قرآن آورده و فرموده: (واذکر فی الکتاب إسماعیل و الیسع و ذاالکفل کلّ من الأخیار)»

۱. قصص الأنبیاء راوندی، ص ۲۱۳، ح ۲۷۷; بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۰۵، ح ۲
نظرات بینندگان