arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۲

لاریجانی: استانداردهای دوگانه، نهادهای بین‌المللی را بی‌ارزش کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس مجلس شورای اسلامی رفتارهای دوگانه در صحنه بین‌الملل را قبیح خواند و گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالف سلاح هسته‌ای هستیم اما دانش هسته‌ای را متعلق به همه کشورها می‌دانیم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علی لاریجانی در جمع دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه بلگراد با بیان اینکه ما برای صربستان ارزش زیادی قائلیم، گفت: شما نقش زیادی در منطقه بالکان دارید، ایران و یوگسلاوی از گذشته روابط خوبی با هم داشتند که در این سفر پیگیر عمیق‌تر شدن روابط دو کشور بودیم.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه سابقه تمدنی ایران چند هزار ساله است، گفت: در عهد یونان باستان دو امپراطوری وجود داشت که امپراطوری ساسانی و امپراطوری رم در اروپا را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه در قرون وسطی در اروپا تفتیش عقاید وجود داشت، یادآور شد: در آن زمان در ایران شکوفایی علمی زیادی به‌خصوص با ورود اسلام به وجود آمد.

لاریجانی، زکریای رازی، خوارزمی و ابوعلی‌سینا را از فیلسوفان و دانشمندان بنام ایرانی خواند و افزود: در قرن هشتم میلادی که در اروپا یک شرایط سخت علمی و حکومت شارلمانی حاکم بود، در ایران شکوفایی علمی وجود داشت.

وی با بیان اینکه مراودات بین ایران و اروپا در طول سال‌ها همواره وجود داشته است، تصریح کرد: اما به دلیل رخداد حوادثی همچون حمله مغول، شرایط عوض شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید براینکه حکومت‌های دیکتاتوری به‌خصوص در دو الی سه قرن اخیر به ایران ضربه زد، یادآور شد: مخصوصاً دیکتاتورهایی که آمریکا یا غرب به ایران تحمیل می‌کردند، شرایط را سخت‌تر کرد.

وی ایران را کشوری ثروتمند از نظر منابع نفت و گاز معرفی کرد و گفت: بیشتر فشار آمریکا و غرب برای طمعی بود که آنها به نفت و گاز ایران داشتند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس یک‌بار با کودتا حکومت مصدق را سرنگون کردند، بیان کرد: ما در یک قرن اخیر گرفتار دیکتاتوری بدخیم شدیم که نتیجه آن عقب‌افتادگی علمی بود.

لاریجانی با بیان اینکه مردم ایران 34 سال قبل دیکتاتوری شاه که وابسته به آمریکا بود را سرنگون کردند، تصریح کرد: در ایران دموکراسی وجود دارد به طوری که نمایندگان مجلس با رای مردم انتخاب می‌شوند و در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم شاهد حضور 73 درصدی مردم در انتخابات بودیم.

وی افزود: سه قوه در ایران مستقل از هم هستند اما آنچه مایه حیرت ایران است آن است که بسیاری از کشورهای غربی که باید از دموکراتیک شدن ایران استقبال می‌کردند در مقابل آن ایستادند.

لاریجانی با بیان اینکه ما از ستیزه آمریکا با ایران تعجب نمی‌کنیم، ادامه داد: علت این ستیزه‌جویی آن است که ملت ایران حکومت دیکتاتوری را سرنگون کرده است، اما اینکه کشورهای اروپایی با ایران ستیزه داشته باشند هیچ وجهی نداشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، مسئله هسته‌ای ایران را در سایه حرکت علمی موفق خواند و گفت: عده‌ای در تلاشند تا حرکت صلح‌آمیز ایران را بهانه‌ای برای ستیزه‌جویی قرار دهند.

وی با بیان اینکه در 34 سال گذشته ایران همواره تحت تحریم آمریکا بوده است، تصریح کرد: اگر چه این تحریم‌ها برای ما مشکلاتی به وجود آورد، اما فایده‌اش این بود که ما روی پای خود ایستاده‌ایم و به موفقیت‌های بسیاری در حوزه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای، سدسازی، اتومبیل‌سازی، فولاد، نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی و صنایع نظامی دست یافته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد اصلی ما این بود که در سیاست خارجی مستقل بوده و در فناوری هم روی پای خود بایستیم، تاکید کرد:‌ ما به دلیل استقلال سیاسی با جنگ‌افروزی در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین مخالفت کردیم.

وی جنگ‌افروزی را عامل رشد تروریسم در منطقه خواند و گفت: گرچه آمریکا شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهد اما در عمل پشت صحنه به آنها کمک می‌کند.

لاریجانی با محکوم کردن حضور بیش از یک دهه‌ای آمریکا در افغانستان تصریح کرد: فصل نظامی‌گری در دنیا به سر آمده است.

وی با بیان اینکه امروزه نسل جوان ایران به دلیل انقلاب، اطلاعات خوبی دارند تصریح کرد: نسل جوان امروز در ایران سیاسی‌ترین نسلی است که در قرن اخیر وجود دارد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم در ادامه با یادآوری مسئله فلسطین هرگونه کشتار و ظلم به ملت فلسطین را محکوم کرد و گفت: ما هرگونه ظلم در هر نطقه دیگر از دنیا را رد می‌کنیم.

لاریجانی رفتارهای دوگانه در صحنه بین‌الملل را قبیح توصیف و تصریح کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که سلاح هسته‌ای را خلاف اما دانش هسته‌ای را متعلق به همه کشورها می‌دانیم.

وی ادامه داد: عده‌ای به ایران که می‌گوید دانش صلح‌آمیز هسته‌ای دارد و عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ان‌پی‌تی است مقابله می‌کنند اما اسرائیل را با 2 هزار کلاهک هسته‌ای آزاد گذاشته‌اند.

لاریجانی استانداردهای دوگانه را عاملی برای بی‌ارزش شدن نهادهای بین‌المللی خواند و گفت:‌ این استانداردهای دوگانه باعث شده نهادهای بین‌المللی جنبه ابزاری پیدا کنند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در سفر به صربستان در تلاش برای گسترش روابط تجاری و دانشگاهی هستیم، تاکید کرد: در ایران چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد که 60 درصد آنها را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.
نظرات بینندگان