پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پس از انتصاب علي يونسي بهعنوان دستيار ويژه رييسجمهوري در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي، او روز گذشته گفت: «بهزودي برنامههاي خود را در حوزه کاريام اعلام ميکنم.» پرداختن به موضوع اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي از جمله وعدههاي انتخاباتي رييسجمهوري بود. روحاني در گرماگرم مبارزات انتخاباتي در بيانيه شماره3 خود که بهطور ويژه درباره اقوام و اقليتهاي مذهبي نوشته شده بود، طي 10 بند برنامههاي خود در اينباره را توضيح داد.
بيانيه شماره3 با اين جمله آغاز شده بود: «کشور عزيز ما، ايران، بوستاني عطرآگين از اقليمها، زبانها، اديان و مذاهب گوناگون است.» و در بند چهارم هم آمده بود: «تدريس زبان مادري ايرانيان (کردي، آذري، عربي و...) بهطور رسمي در سطوح مدارس و دانشگاهها در اجراي کامل اصل 15 قانوناساسي.» او در سفرهاي انتخاباتي علاوه بر تحقق مطالبات اقوام در نشستهايي با سران اقوام حضور پيدا کرد و در سفر به اهواز هم با اعراب منطقه ديدار و گفتوگو کرد. پيش از آن هم شيوخ عرب اهواز را در همايش انتخاباتياش به تهران دعوت کرده بود. در راستاي تحقق وعدههاي انتخاباتي روحاني، شنبه گذشته علياصغر فاني، سرپرست وزارت آموزشوپرورش به جماران گفت: «تدريس زبان قوميتها در مدارس اولويت من است.»
فاني همچنين گفت: «ما بايد اصل 15 قانوناساسي را اجرا کنيم. يکسري برنامهريزيها در زمان آقاي خاتمي شده که درنهايت متوقف شدهاند. بايد اکنون با بررسيهايي دوباره اين برنامهها را به جريان انداخت. آموزش زبانهاي قومي در کنار زبان ملي همواره مخالفان و موافقان زيادي داشته و دارد. عدهاي معتقدند که آموزش گويشهاي مختلف شروع خطکشيهاي قومي و قبيلهاي و شکنندهشدن وحدت ملي است و برخي ديگر معتقدند که آموزش اين زبان در مدارس روحيه اقوام را تقويت میکند و موجب انسجام ملي ميشود.» از 10 بند بيانيه درباره اقوام و اقليتهاي مذهبي تاکنون تنها بند 3 آن در آستانه اجراييشدن قرار گرفته است اما مطالبات اقوام از دولت و از علي يونسي، دستيار ويژه رييسجمهوري در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي چيست؟ اين پرسشي است که حامد قادرمرزي، نماينده کرد مردم قروه و دهگلان در گفتوگو با «شرق» پاسخ ميدهد.
او ميگويد: «در ايام برگزاري انتخابات از طرفداران روحاني در منطقه بودم. ما چند نماينده بوديم که درباره ديدگاههاي روحاني با مردم صحبت کرديم. من بيانيه 10بندي روحاني را در جمع مردم حوزه انتخابيهام قرائت کردم و از جانب ايشان قول دادم بندهاي اين بيانيه اجرايي ميشود.» قادرمرزي با اشاره به اينکه «ميدانم 50روز مدت زيادي نيست تا بتوان روي آن قضاوت کرد»، ميگويد: «بههرحال روحاني قولهايي به مردم داده است مثلا بند دوم اين بيانيه تاکيد ميکند؛ مشارکت عمومي فارغ از زبان و مذهب در مديريتهاي کلان کشور و اجراي اصل شايستهسالاري در همه سطوح سياسي- اداري بهگونهاي که تمامي شهروندان و همميهنان در شرايط يکسان امکان مشارکت و تصدي در تمامی سطوح تا عضويت کابينه را داشته باشند. اما در کابينه از اقوام حضور ندارند گرچه آقاي روحاني فرمودند کابينه فقط هياتوزيران نيست اما هنوز از اقوام در معاونتها هم استفاده نشده است.»
او درباره مطالبات مردم کرد حوزه انتخابيهاش از دستيار ويژه رييسجمهور هم ميگويد: «پنجميليون از مردم کرد و اهل سنت به آقاي روحاني راي دادند و آنها هم مطالباتي دارند. نبايد فراموش کرد رييسجمهوري يک روحاني شيعه است و مردم اهل سنت به او راي دادند اين يعني وحدت و همافزايي موردنظر رهبري محقق شده است و همچنين شاهد وحدت بين شيعه و سني هستيم. بنابراين بهعنوان نماينده مردم کردستان از رييسجمهور و دستيار ويژه ايشان در امور اقوام و اقلیتهاي مذهبي ميخواهم نسبت به درخواست مردم کردستان درباره استانداري اين استان اقدام کنند.»
او درباره انتصاب استاندار گفت: 20مرداد آقاي حسين فيروزي را بهعنوان استاندار معرفي کرديم اما با اينکه 80درصد مردم اين درخواست را دارند و نمايندگان کرد در مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري و حزب موتلفه کردستان و فعالان سياسي و اجتماعي اين استان ايشان را تاييد کردهاند، هنوز آقاي فيروزي بهعنوان استاندار معرفي نشدهاند.
ميرمراد زهي، نماينده «سراوان، سيب، سوران و زابل» درباره مطالبات مردم بلوچ از دستيار ويژه رييسجمهوري در امور اقوام و اقليتها ميگويد: «مشارکتدادن همه اقوام بهويژه سيستانوبلوچستان و جذب نيروهاي بومي در مناطق سيستانوبلوچستان، استخدام نيروهاي انتظامي، ارتش و سپاه از بوميان استان، فراهمآوردن بورسيه رشتههاي پزشکي و مهندسي از بوميان استان براي رونقدادن منطقه، فعالکردن مناطق مرزي بهعنوان منطقه آزاد، اکتشاف معادن در مناطق سيستانوبلوچستان و سرمايهگذاري با هدف اشتغال در اين استان از مطالبات مردم بلوچ و اهالي سيستانوبلوچستان است.»
او افزود: «با توجه به عدمحضور قوميتها در پستهاي معاون وزير و زيرمجموعههاي نهادهاي دولتي خواهشمنديم اين مساله هم لحاظ شود.» ميرمراد زهي با اشاره به اينکه اقوام بسيار از تصميم وزارت آموزشوپرورش براي تدريس زبان قوميتها در مدارس خرسند شدند، افزود: 50روز، مدت کمي براي قضاوت است اما خوشبختانه در همين 50روز شاهد يک گام عملي در راستي تحقق بيانيه 10بندي رييسجمهور درباره اقوام بوديم. احترام به عقايد و نگرشهاي ايراني و اقوام و مذاهب مختلف زيربناي وحدت و انسجام ملي است. بايد ديد دولت تدبير و اميد چه مدتزماني را براي تحقق 9 بند ديگر از بيانيه اقوام مدنظر دارد.
منبع: همشهری
پیشنهاد میکنم در دوره آموزش متوسطه دو تا سه ساعت کلاس گویشهای محلی و بعهده آموزش و پرورش هر شهرستان گذاشته شود و کتب درسی از میان اشعار و زندگی نامه بزرگان آن شهر انتخاب شود.
برای مثال ما در خوزستان سه زبان متفاوت و حدود 12 گویش متفاوت داریم هر شهرستان حق دارد ادبیات و بزرگان خودش را در کتب درسی جای بدهد
الان این ذهنیتی که نمایندگان بعضی از اقوام دارند خود تاکیدی است بر عدم اجرایی بودن توجه اکید و رسمی نمودن گویش قومیتها در مدارس....
چند دهه قبل را بیادبیاوریم در بعضی از شهرها اگر به گویشی غیر از گویش آن شهر سخن می گفتی کسی پاسخ گوی شما نبود بدلیل اینکه دیگر اقوام را قبول نداشتند .
خدا را شکر حالا هرکجای کشور که بروی همه همزبان هستند و کسی هم به گویش و قومیت هیچ کجای میهن اهانتی نمی کند.
قومیتها و گویشها گلهای گلستان میهن ما هستند و خارج از هر گونه تعصب خوشبو و زیبا خواهند بود و یکپارچگی کشور در گرو یکدلی و داشتن یک زبان مشترک است.