پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات پيشنهاد "دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشتركين بدهكار تلفن ثابت و همراه پس پرداخت(دائمي)" بررسي و مفاد آن را تصويب كرده است.
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اين گونه اعلام كرده است كه دستورالعمل حاضر در راستاي ايجاد شفافيت بيشتر در روابط بين ارائهكنندگان خدمات تلفن ثابت و همراه و مشتركين و حفظ حقوق آنان و به منظور ساماندهي و ايجاد وحدت رويه در نحوه برخورد ارائهكنندگان خدمات مذكور با مشتركين بدهكار و وصول به موقع مطالبات آنان تدوين شده است.
بر اساس اعلام اين سازمان طول مدت زمان صورتحساب گيري و صدور صورتحساب كه حسب نظر دارندگان پروانه تعيين ميشود نبايد كمتر از دو ماه باشد.
همچنين آگاهكردن مشترك از وضعيت بدهي وي با درج در صورتحساب صادره و با استفاده از روشهاي ارتباط تلفني و يا ارسال پيامك يا استفاده از ساير روشهاي ارتباطي مانند ارسال نامه الكترونيك از جمله مواردي است كه اپراتورهاي تلفن همراه ملزم به رعايت آن هستند. مهلت پرداخت قبضها نيز نبايد كمتر از 15 روز از تاريخ صدور صورتحساب باشد.
*شيوه برخورد اپراتور با مشتركان بدهكار
بر اساس قوانين اعلام شده اگر كاركرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت(دائمي) بدون مبلغ سپرده و تضمين پرداخت، در هر زمان به حد نصاب كاركرد برسد، دارنده پروانه بايد ابتدا نسبت به اطلاع رساني به مشترك و تعيين زمان حداقل 24 ساعت براي پرداخت اقدام كند. در صورتيكه تا پايان زمان مذكور مشترك مبلغ كاركرد خود را پرداخت نكند، دارنده پروانه مجاز است، براساس فرايند قطع خط تلفن مشترك بدهكار مندرج در ماده 3 اين دستورالعمل اقدام كند.
همچنين اگر كاركرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت داراي مبلغ سپرده يا تضمين پرداخت، در هر زمان به حد نصاب كاركرد برسد، دارنده پروانه بايد ابتدا نسبت به اطلاع رساني به مشترك و تعيين زمان حداقل 72 ساعت جهت پرداخت اقدام كند. در صورتيكه تا پايان زمان مذكور مشترك مبلغ كاركرد خود را پرداخت نكند، دارنده پروانه مجاز است، بر اساس فرايند قطع خط تلفن مشترك بدهكار اقدام كند.
نكته ديگر آن كه در خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت، چنانچه مشترك با هر ميزان مبلغ كاركرد نسبت به پرداخت صورتحساب دوره دوم خود تا پايان مهلت پرداخت مقرر در صورتحساب اقدام نكند، دارنده پروانه ميتواند براساس فرايند قطع خط تلفن مشترك بدهكار مندرج در ماده 3 اين دستورالعمل اقدام كند.
*قطع خط تلفن مشترك بدهكار
اما هرگاه مشترك براساس اين دستورالعمل مشمول قطع خط تلفن به دليل بدهكاري شود، به ترتيب ذيل اقدام خواهد شد:
پس از سپري شدن مهلت پرداخت، دارنده پروانه ميتواند خط تلفن مشترك بدهكار را ابتدا به مدت حداقل دو هفته يك طرفه كند.
درصورت عدم پرداخت بدهي ظرف مهلت مقرر، دارنده پروانه ضمن اطلاعرساني به مشترك و ارسال اخطار كتبي شش ماهه با موضوع "تخليه خط تلفن"، ميتواند نسبت به قطع خط تلفن وي بهطور كامل (دوطرفه) اقدام كند.
در صورت عدم پرداخت بدهي توسط مشترك بدهكار در مهلت مقرر، دارنده پروانه مجاز به جمعآوري و تخليه خط تلفن وي و سلب امتياز است.
تبصره1: در صورتي كه خط تلفن به دليل رندبودن شماره، از طريق مزايده و با پرداخت مبالغي اضافه بر هزينههاي مجاز، به مشترك واگذار شده باشد، دارنده پروانه موظف است به مدت حداقل دو سال علاوه بر مهلت ششماهه تعيين شده، شماره مشترك را حفظ كند و پس از اين مهلت و در صورت عدم پرداخت بدهي توسط مشترك، پس از كسر مبلغ بدهي نسبت به بازپرداخت الباقي مبلغ پرداخت شده بابت خط تلفن به وي اقدام كند.
تبصره 2: دارنده پروانه موظف است خطوط تلفن مشتركيني كه به مدت حداقل 10 سال به صورت تجاري كاركرد داشته است، را به مدت حداقل يك سال علاوه بر مهلت شش ماهه تعيين شده حفظ كند.
تبصره 3: در صورتي كه بدهي خط تلفن در مهلت تعيين شده، به دليل فوت مشترك و يا مسافرت خارج از كشور وي (با ارائه دلايل و مستندات) پرداخت نشده باشد، دارنده پروانه موظف است در صورت مراجعه ورثه و يا مشترك، يك مهلت شش ماهه ديگر براي پرداخت بدهي به وي بدهد. در صورت عدم پرداخت در اين مهلت، دارنده پروانه ميتواند نسبت به جمعآوري و تخليه خط تلفن وي و سلب امتياز اقدام كند.
به گزارش ايسنا، در صورت مراجعه مشترك سلب امتياز شده، دارنده پروانه موظف است با رعايت شرايط مندرج، پس از پرداخت بدهي توسط مشترك بدهكار، نسبت به عودت مبلغ سپرده و يا تضمين پرداخت مشترك اقدام كند.
*مقررات عمومي
بنا بر اعلام سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، دارنده پروانه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه موظف به رعايت مفاد دستورالعمل حاضر در تنظيم قرارداد مشتركين خود علاوه بر رعايت ساير مفاد قرارداد مندرج در پروانهها بوده و موارد مغاير با آن در قراردادهاي قبلي مشتركين غير قابل استناد تلقي ميشود.
درصورتي كه مشترك بدهكار داراي چندين امكان ارتباطي از يك دارنده پروانه باشد، دارنده پروانه تحت هيچ شرايطي مجاز به قطع ساير خطوط ارتباطي و يا انتقال بدهيهاي خطوط مشترك به ساير خطوط وي نيست.
تبصره: دارنده پروانه مجاز به درج مطلبي با مفهوم "كسب اجازه از مشتركين براي قطع ساير خطوط تلفن مشتركين بدهكار" در فرم قراردادهاي خود نيست.
در صورت عدم پرداخت صورتحساب در مهلت پرداخت و يا تاخير در پرداخت صورتحسابها توسط مشترك بدهكار، دارنده پروانه به هيچ عنوان مجاز به دريافت هزينه ديركرد يا اخذ خسارت و يا مبالغ ديگري با هرعنوان از وي نخواهد بود.
دارنده پروانه بايد ترتيبي فراهم كند تا درصورت قطع ارتباط مشترك به دليل بدهي، در صورتي كه از نظر فني امكانپذير باشد، مشتركين قادر به برقراري ارتباط از طريق كدهاي خدماتي اضطراري باشند.
براساس اين گزارش، در صورتي كه مشترك نسبت به پرداخت بدهي قبل از جمعآوري و تخليه خط تلفن اقدام كند، دارنده پروانه بايد شماره مشترك را حفظ كند.
در صورتي كه مشترك نسبت به پرداخت بدهي قبل از جمعآوري و تخليه خط تلفن اقدام كند، دارنده پروانه ميتواند به منظور وصل مجدد خط تلفن قطع شده صرفاً نسبت به اخذ هزينه وصل مجدد از مشترك براساس تعرفههاي مصوب كميسيون اقدام كند.
در صورت جمعآوري و تخليه خط تلفن، مشترك موظف به ارائه درخواست جديد و پرداخت هزينه اتصال بر اساس تعرفههاي مصوب كميسيون بوده و دارنده پروانه با رعايت شرايط مندرج در تبصرههاي ذيل بند 3-3، تعهدي براي حفظ شماره تلفن تخليه شده ندارد.
دارنده پروانه ميتواند در صورت تمايل مشتركين، نسبت به اخذ وجوهي از آنان با عنوان "فوقالعاده سپرده" بابت جلوگيري از قطع ارتباط اقدام كند.
مبلغ فوقالعاده سپرده مشترك در پايان هر دوره صورتحسابگيري قابل جمع و خرج خواهد بود. تاكيد ميشود؛ اين اقدام تحت هيچ شرايطي اجباري نبوده و به اين مبلغ هيچگونه سود يا بهرهاي نيز تعلق نخواهد گرفت.
اين گزارش ميافزايد: در صورت درخواست مشترك، دارنده پروانه ميتواند با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور، تسهيلات لازم را براي كليه بانكها براي پرداخت صورت حسابها فراهم سازد.
تفسير مفاد اين دستورالعمل با كميسيون و نظارت بر حسن اجراي آن با سازمان است.