arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۲
نماینده پارلمان اتحادیه اروپا:

تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سوبادا رئیس حزب سوسیالیست‌های پارلمان اروپا در نشست خبری که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به سوالی، مبنی به اینکه در مذاکرات اخیر دلیل خودداری غرب از پذیرش طرح ایران و برگزار نکردن مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه چه بود، درحالی که این بار خود 1+5 به جامع بودن طرح ایران اذعان کرد؟ گفت: تمایل به مذاکره در غرب وجود دارد.

به گزارش ایسنا نماینده پارلمان اتحادیه اروپا در ادامه یادآور شد: در گذشته سولانا و لاریجانی مذاکراتی انجام دادند که نزدیک بود در این مذاکرات راه‌حلی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا شود ولی مذاکرات در نهایت شکست خورد، اما این بار مذاکرات چه در سطح وزرای امور خارجه و چه در سطوح دیگر دیپلماتیک برگزار شود، نباید اجازه شکست مذاکرات را داد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برگزار نشدن مذاکرات در سطح وزرا چقدر موجب اتلاف وقت می‌شود، پاسخ داد: درباره تحریم‌ها نیز باید از سوی طرفین همکاری شود هم طرف غرب و هم ایران بدون پیش‌شرط و گام به گام باید مذاکرات را به پیش ببرند.

سوبادا با اشاره به دلایل تحریم غرب مدعی شد: گردن ننهادن ایران به برخی خواسته‌های ان پی تی عامل تحریم ایران بود. البته صحبت از گذشته بی‌فایده است و باید درباره آینده صحبت کنیم.

رئیس هیات پارلمانی در ایران با اشاره به دادن جایزه ساخاروف به دو ایرانی در سال گذشته، گفت: پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را به افرادی که در زمینه آزادی و آزادی بیان نظرات آزاد‌اندیشانه‌ای بیان می‌کنند، ارائه می‌کند. سال گذشته این جایزه به دو ایرانی اختصاص یافت. این افراد آزاداندیش و هنرمند بودند. البته مقامات ایرانی نباید این جایزه را دشمنی اروپا با ایران و دخالت غرب در امور داخلی ایران تلقی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که دادن جایزه ساخاروف به افرادی که از قوه قضائیه ایران حکم محکومیت دریافت کرده‌اند، چه توجیهی دارد؟ گفت: شاید برخی در ایران نگران‌ هستند جایزه ساخاروف اقدام علیه دولت ایران بود باید بگویم که این افراد دوست یا دشمن اروپاییان نبودند که ما بخواهیم به آنان جایزه دهیم بلکه کار این افراد را شایسته دادن جایزه دانستیم.

وی یادآور شد: سیاست‌ها و تحریم‌ها علیه ایران به معنای منزوی کردن جمهوری اسلامی نبود اما حال که فرصت مذاکرات ایجاد شده است باید از آن استفاده کرد.

سوبادا در پاسخ به این پرسش که حزب سوسیال دموکرات اروپا چه اقدامی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران انجام داده است، گفت: اتحادیه اروپا تصمیم به تحریم ایران گرفت و حالا صحبت از رفع تحریم‌ها در این پارلمان مطرح شده است و تا چند ماه آینده تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

رئیس هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در واکنش به این پرسش که چرا رژیم صهیونیستی به دلیل داشتن صدها کلاهک هسته‌ای تحریم نمی‌شود، گفت: حزب ما برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی برنامه دارد که این برنامه شامل اسرائیل هم می‌شود. البته امیدواریم ایران نیز در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهد.

وی تحریم‌ها علیه ایران را نتیجه‌بخش ندانست و افزود: این اولین باری نیست که به ایران آمدم حدود 12 سال قبل نیز به تهران سفر کردم در این سفر که به تهران و اصفهان خواهیم رفت علی‌رغم تحریم ایران شاهد بودم که برند کوکاکولا و سایر کالاها در ایران همچنان تولید می‌شود و اصلا کسی فکر نمی‌کند ایران در تحریم به سر می‌برد.

وی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا علاقه زیادی به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران دارد،‌ گفت: با وجودی که علاقه زیادی به رفع تحریم‌ها علیه ایران داریم ولی باید بتوانیم آمریکایی‌ها را متقاعد کنیم. اگر چه اتحادیه اروپا و آمریکا با یکدیگر متحد‌ند اما در پاره‌ای از مسائل با یکدیگر اختلاف نظر هم دارند.

سوبادا در واکنش به این پرسش که در حالی که اتحادیه اروپا ایران را متهم به رعایت نکردن حقوق بشر می‌کند پس چرا سرکوب مردم در کشورهای اروپا محکوم نمی‌شود؟ پاسخ داد: فکر نمی‌کنم این طور باشد حزب ما در خصوص اتفاقی که در جنووای ایتالیا افتاد اقداماتی انجام داد . همچنین درباره پرونده زندانیان سیاسی و زندانیان گوآنتانامو نیز کمیته‌ای برای تحقیق در این زمینه تشکیل شد. در اروپا مردم از دولت‌ها و پلیس خود انتقاد می‌کنند.

سوبادا رئیس حزب سوسیالیست دموکرات پارلمان اروپا قبل از آغاز نشست خبری خود با رسانه‌های ایران در توضیحاتی گفت: در خصوص پرونده هسته‌ای باید گفت که آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ایرانیان از نشست نیویورک راضی بیرون آمدند. اتحادیه اروپا کاملا موافق است ایران براساس قوانین ان پی تی حقوقش را داشته باشد. اما مسئولان ایرانی باید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از همه تاسیسات هسته‌ای‌اش را بدهد.

وی افزود: گفت و گوها باید ادامه یابد چرا که اختلافات زیادی در خصوص حقوق بشر وجود دارد. البته در ایران نشانه‌های مثبتی برای پیشرفت در این موضوع وجود دارد. درباره زندانیان سیاسی و حقوق بشر در ایران باید با یکدیگر صحبت کنیم.

وی در عین حال با ابراز خرسندی از آزادی رسانه‌ها در ایران گفت: آزادی رسانه‌ها در ایران برایمان جالب است. آزادی رسانه‌ها در ایران روند مثبتی است که باید تداوم یابد.معتقد به تداوم مذاکرات و صحبت برای رفع همه اختلاف‌نظرها و مشکلات و سوءتفاهم‌ها با ایران هستیم.
نظرات بینندگان