arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۳۹۳۵
تعداد نظرات: ۶۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۲

مدعیان عدم صداقت هاشمی با این همه احکام امام(ره) چه می کنند؟

امام راحل که در طول عمر مبارک خویش، با هیچ کس رودربایستی نداشتند و با قائم مقام خویش به خاطر طرح مسائل داخلی، برخورد آن چنانی کردند، مطمئناً با آیت الله هاشمی رفسنجانی هم علی رغم همه علاقه ای که به ایشان داشتند و با عنوان «هاشمی عزیز» خطابش می کردند، رودربایستی نداشتند و اگر آن گونه که این روزها، بعضی از منتقدین و مخربین می گویند...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا سلیمانی: پس از طرح مجدد بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه ها در مورد موافقت امام(ره) با پیشنهاد حذف شعار مرگ بر آمریکا و شوروی در رسانه های دولتی که بهار سال 1362 در کتاب خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی آمده بود، در حالی که انتظار می رفت موافقان و مخالفان به طرح مکتوب دیدگاه های خویش بپردازند و قاطبه مردم هم با رصد نظرات هر دو طرف، به نتایج خوبی برسند، ناگهان عده ای محدود با شیوه همیشگی هیاهو، سر رسیدند و چنان فضا را آلوده کردند که دلسوزان جامعه و مردم، باز هم عطایش را به لقایش بخشیدند.

در این مقال، به هیچ وجه بر آن نیستیم که به شیوه ایجابی یا سلبی به قطع یا تداوم این شعار بپردازیم، بلکه می خواهیم گوشه ای از پرده تجاهل و تغافل را کنار بزنیم و ببینیم چگونه عده ای می خواهند با «گل آلود کردن آب» ماهی مراد خویش را بگیرند.

در خبرها، مصاحبه ها، مقالات، توضیحات و یادداشت های فراوانی که حول این موضوع طی دو سه هفته اخیر در فضای رسانه ای کشور بر زبان ها و قلم ها بود، یک واقعیت مطلق، مکتوم ماند و اتفاقاً همین کتمان که از جانب موافقان، سهوی و از جانب مخالفان عمدی بود، باعث شد که این موضوع، همچنان ابتر بماند و آن، جایگاه راوی این خاطرات پس از نقل آنها در ذهن، زبان و قلم منتسب آن خاطرات، یعنی امام راحل است.

راوی این خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی است که در خاطرات سیاسی سالهای 62 و 63 در چهار مورد و به قرار ذیل به «شعار مرگ بر آمریکا» اشاره کرده است:

1- 16 فروردین 1362 «... احمد آقا تلفن کرد و اطلاع داد، امام با پیشنهاد قطع شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی» از رسانه های دولتی موافقت کرده اند و پذیرفته اند که بگویند به امر امام قطع شده است.»
2- 20 فروردین 62 «... ظهر احمد آقا آمد. اعترافات توده ای ها را به ایشان دادم که بخوانند و به اطلاع امام برسانند. قرار شد از طرف امام رسماً به صداوسیما ابلاغ کنند که [شعار] مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی را که در شعارهای مردم می آید، حذف کنند و دوستان دیگر هم موافقند.»

3- 1 اردیبهشت 62 «... جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] داشتیم. درباره دستور امام برای حذف شعارهای مرگ بر آمریکا و «مرگ بر شوروی» بحث داشتیم که شیوه حذف آن - به صورتی که عکس العمل بدی نداشته باشد- انتخاب شود.»
4- 14 تیر 63 «... [آقای امام موسوی] نماینده شوشتر هم آمد و پیشنهاد قطع شعار مرگ بر آمریکا و شوروی را می داد. گفتم به طور اصولی تصمیم گرفته ایم، امام هم موافقت کرده اند، ولی منتظر فرصت هستیم.»
موضوع هر 4 خاطره، قطع و حذف شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر شوروی» (که به صورت توأمان در شعارهای سراسری مردم گفته می شد) است و نه فقط شعار مرگ بر آمریکا، آن هم قطع این شعار مرکّب از رسانه های دولتی و رایو تلویزیون و نه حذف آن از ادبیات سیاسی مردم در تظاهرات و راهپیمایی ها و مناسبت ها.

مخالفان حذف این شعار برای انکار این خاطرات و اثبات حقانیت خود!! به جای یافتن مستندات در نزدیک ترین نزدیک، به دوردست ها استناد می کنند و فراوان تکرار می کنند که «چون امام(ره) سه سال، چهار ماه، پنج هفته و شش روز، پس از تاریخ این خاطرات، سخنانی در مذمت آمریکا فرموده اند، پس راوی خاطرات یعنی «آیت الله هاشمی رفسنجانی» حفظ امانت نکرده است!!

هرچند پاسخ دفتر حفظ و نشر آثار امام(ره) به عنوان یک مرجع رسمی به منتقدین، متقن و محکم بود و تأکید داشت که «موضوع پیشنهاد حذف شعار مرگ بر شوروی به طور اخص و کل شعار (مرگ بر امریکا و شوروی) از صداوسیما و رسانه های دولتی در آن زمان با توجیهات منطقی فراوان و از کانال های مختلف به دفتر امام(ره) و به حضرت ایشان منعکس شده است و در آن تردیدی نیست»، اما متأسفانه در برنامه سازی های صداوسیما که شاهد بازپخش آن در همه بخش های خبری و از همه شبکه ها بودیم، این پاسخ روشن، مورد تحریف و تفسیر ناجوانمردانه قرار گرفت و در رسانه های مکتوب و فضای مجازی طیفی خاص به آن دامن زده شد و می شود.

در پاسخ به تردیدافکنان، دفتر حفظ و نشر آثار امام(ره) آنان و جامعه را به استعلام از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد تا واقعیت را بشنوند و در تفاوت نقل خاطرات از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی، با کسانی که سخن امام را یا با واسطه شنیده اند و یا یکی دو بار دیده اند، به خوبی گفت: «قطعاً موقعیت گوینده خاطره و منصبی که در تناسب با موضوع خاطره داشته است، خصوصاً از حیث میزان و نوع ارتباطش با امام برای مخاطب تعیین کننده است. بدیهی است بین ادعا و خاطره مربوط به مسائل مهم حکومت و نظام، از زبان فردی که شاید در تمام عمرش و یا دوران بعد از پیروزی انقلاب، به خاطر شرایط سنی، علمی، اجتماعی و یا تفاوت در مشرب سیاسی، دیداری با امام نداشته و اگر مطلبی را نقل می کند، با واسطه است و همچنین کسی که احیاناً تمام ارتباطش با امام منحصر به یکی دو دیدار کوتاه عمومی و یا خصوصی می باشد، با خاطرات کسی که در زمره نزدیک ترین یاران و اصحاب امام خمینی، قبل از سال 42 تا زمان رحلت امام است، کسی که احکام متعددی از بنیانگذار نظام در حساس ترین مقاطع و مسائل نهضت و انقلاب و بعد از انقلاب داشته، کسی که نماینده امام در شورای عالی دفاع و جانشین فرمانده کل قوا در دوران جنگ بوده و کسی که در پیام حضرت امام در جریان ترور نافرجامش جمله منحصر به فرد: «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است» آمده و کسی که در هفته، گاه چندین نوبت با امام دیدار داشته و در حوادث مهم انقلاب و عملیات های مهم دوران جنگ، روزانه و حتی ساعت به ساعت از طریق فرزند حضرت امام و اعضای دفتر امام با رهبر کبیر انقلاب ارتباط داشته و به خاطر همین ارتباط مداوم و وثیق، منزلش در مجاورت منزل امام بوده و جدای از اقتضای مناصب و نمایندگی ها و مأموریت ها، رفت و آمد خانوادگی با حضرت امام داشته است، وضعیت خاطرات چنین شخصیتی در قیاس با مواردی که اشاره شد، کاملاً متفاوت است.»

واقعیتی دیگر که متأسفانه به آن توجه نشده و یا نمی خواهند توجه کنند، احکام کتبی و سخنان محکم و مستدل امام راحل(ره) درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی در همان مقطع است که ثابت می کند آیت الله هاشمی رفسنجانی، تا آخر عمر بابرکت حضرت امام، امین ایشان در نقل سخنان بوده است.

به عنوان مصداق، اولین مورد، موضوعی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نقل می کند: «در سالهای آخر عمر شریف امام(ره) نامه ای را بدون اینکه تایپ نمایم به امام دادم، چون نمی خواستم کسی از محتوای آن خبر داشته باشد و در آن نامه، مواردی را یادآوری کردم که حضرت امام(ره) خودشان در زمان حیاتشان حل کنند.»

بسیاری از تریبون داران و صاحبان رسانه، وقتی چنین اظهارنظری را از آیت الله هاشمی رفسنجانی شنیدند، با کمال تعجب و به دور از اخلاق و ادب سیاسی که برگرفته از حقد و کینه دیرینه آنان است، گفتند: هاشمی حرف های خود را، به نامه ای استناد می کند که وجود خارجی ندارد. الحمدلله در فضای کنونی، در بیانیه دفتر نشر آثار امام مشخص شد که: «چنین نامه ای نوشته شده است. اصل دستخط این نامه خصوصی 4 صفحه ای که به تاریخ 4 فروردین 1366 می باشد، در بایگانی اسناد مؤسسه نگهداری می شود. موضوع این نامه درخواست آقای هاشمی از امام برای حل چهار مشکلی است که نوشته اند اگر حل نشود، در آینده مشکلات بزرگی برای انقلاب خواهد داشت: اول، دوگانگی نیروهای نظامی و چندگانگی نیروهای انتظامی. دوم، مشخص نبودن مرز سنت های شرعی با سنت ها و عادات عرفی. سوم، ابهامات در سیاست خارجی و رابطه با دولت های بزرگ خصوصاً آمریکا. چهارم، نواقص و ابهامات موجود در قانون اساسی. در ادامه همین مسئله چهارم، ایشان ده موضوع را به عنوان مشکلاتی که تجدیدنظر درباره آنها در قانون اساسی را پیشنهاد دارند، برشمرده اند.»

امام راحل که در طول عمر مبارک خویش، با هیچ کس رودربایستی نداشتند و با قائم مقام خویش به خاطر طرح مسائل داخلی، برخورد آن چنانی کردند، مطمئناً با آیت الله هاشمی رفسنجانی هم علی رغم همه علاقه ای که به ایشان داشتند و با عنوان «هاشمی عزیز» خطابش می کردند، رودربایستی نداشتند و اگر آن گونه که این روزها، بعضی از منتقدین و مخربین می گویند، امام از طرح موضوع «حذف شعار مرگ بر آمریکا در رسانه های دولتی» برآشفته می شدند، صراحتاً موضع می گرفتند، کمااینکه در موضوع بحث ولایت فقیه در نماز جمعه صراحتاً نظر خود را بیان فرمودند. منتقدین، به این واقعیت تاریخی توجه ندارند که اتفاقاً پس از تاریخ نقل این خاطرات است که امام در سخنرانی های متعدد و احکام گوناگون به ترفیع جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی می پردازند.
تا قبل از آن، آیت الله هاشمی رفسنجانی به قول حضرت امام، همه مقام ها را از مردم داشت (کتاب امام و هاشمی رفسنجانی، صفحه 50) و پس از آن است که برای تثبیت بیشتر انقلاب و تداوم آرمان های آن در دفاع مقدس و مسائل سیاسی و فرهنگی، مطالبی در تأیید آیت الله هاشمی رفسنجانی بیان کردند که به بعضی از آنها در ذیل اشاره می شود:

1- منتقدین پاسخ دهند اگر امام راحل، تفکرات آیت الله هاشمی رفسنجانی در سیاست خارجی را باعث تضعیف روحیه رزمندگان در جبهه می دانست!! چرا در 30 بهمن سال 1362، یعنی
- به قول حضرات، به ویژه مستندسازان غیرمنصف رسانه ملی!!- چند ماه پس از آن نقل قول، ایشان را «به سمت فرماندهی ادامه عملیات والفجر یک منصوب فرمودند؟! (صحیفه امام، جلد 18، صفحه 355)

2- در تاریخ یازدهم آذر ماه سال 1363، یعنی تقریباً پنج ماه پس از تاریخ چهارمین نقل قول، علاوه بر شخصیت حقوقی آیت الله هاشمی رفسنجانی که رئیس قوه مقننه بود، با عبارت «علاوه بر کلیه افراد ستاد فرهنگی و رؤسای محترم قوه سه گانه» چرا امام راحل ایشان را به عنوان «عضو ستاد انقلاب فرهنگی» برمی گزینند؟! (صحیفه امام، جلد 19، صفحه 111)
3- در سالهای بعد و در فضای غبارآلود انحلال حزب جمهوری اسلامی که گروهی مانند بعضی از افراد و حتی چند نفر عیناً همان افراد که این روزها ادعای ذوب در امام را دارند و درصدد انتقام از یاران مخلص و دیرین امام هستند، امام راحل در تاریخ 11 خرداد 1366 در پاسخ به نامه مشترک آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی و پس از موافقت، تأکید می کنند «لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان مؤسسین محترم حزب، مورد علاقه اینجانب می باشند.» (صحیفه امام، جلد 20، صفحه 276)

4- در 17 بهمن 1366 وقتی امام می خواهند فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام را صادر فرمایند، در کنار اسم شش شخصیت حقیقی، از آیت الله هاشمی رفسنجانی نام می برند. (صحیفه امام، جلد 20، صفحه 415)

5- در دوم خرداد 1367، بی نظیرترین حکم انتصابی امام(ره)، یعنی «جانشینی فرماندهی کل قوا» آن هم با قید «با تمام اختیارات» برای آیت الله هاشمی رفسنجانی صادر می شود و نکته جالب این حکم، جمله پیشنهادی آیت الله خامنه ای به امام است که «با توجه به همه جوانب، به نظر اینجانب، تنها فرد مناسب برای تصدی این مسئولیت مهم، جناب آقای هاشمی رفسنجانی است. (صحیفه امام، جلد 21، صفحه 56)

6- امام در آخرین ماه های حیات طیبه خویش، وقتی به فکر بازنگری قانون اساسی می افتند که اتفاقاً از موارد پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی به ایشان در نامه دست نویس مورخ 4/1/1366 می باشد، با جمله «من نیز مدت ها قبل در فکر حل آن بودم» شخصیت حقیقی و حقوقی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به عنوان عضو آن هیأت برمی گزینند. (صحیفه امام، جلد 21، صفحه 364)
7- مگر بارها از زبان بزرگان نظام نقل نشده است که امام راحل در آخرین روزهای حیات مبارکشان دست آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی را در دست یکدیگر گذاشتند و فرمودند تا شما دو نفر با هم باشید انقلاب اسلامی نیز بیمه خواهد بود.
علاوه بر موارد فوق که نمونه های بسیار فراوان دیگری نیز وجود دارد، ولی در حوصله این مقال نیست، نظرات امام راحل(ره) درباره ویژگی های فراوان علمی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی آیت الله هاشمی رفسنجانی است که به عنوان نمونه در جملات ذیل مشهود است:

- این طور نبود که من باب اتفاق یک کسی مرحوم مطهری را ترور کند یا مرحوم مفتح را یا آقای هاشمی را یا آقای خامنه ای را یا مرحوم بهشتی را... مسئله یک مسئله تنظیم شده بود و هست. (صحیفه امام، جلد 15، صفحه 15)
- بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است. (صحیفه امام، جلد 7، صفحه 495)
- اینان با این تلاش احمقانه، نمی توانند انقلاب اسلامی را ترور کنند، نمی توانند شخصیت انسانی- اسلامی مطهری و هاشمی [رفسنجانی] را ترور کنند. (همان مآخذ)

- من به آقای هاشمی [رفسنجانی] – فرزند برومند اسلام- تبریک می گویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت پیش رفت. (همان مآخذ)
- سلامت و ادامه خدمت ایشان [حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی] را از خدای تعالی خواستارم. (همان مآخذ)
- خدا انصاف بدهد به آنهایی که انحصارطلب بودند و می خواستند [آیت الله] بهشتی و [آیت الله] خامنه ای و [هاشمی] رفسنجانی و امثال اینها را از صحنه خارج کنند. (صحیفه امام، جلد 14، صفحه 519)
- من آقای هاشمی [رفسنجانی] را بزرگ کردم. (صحیفه امام، جلد 15، صفحه 200)
و آیا رهبری معظم انقلاب در جریان انتخابات ریاست جمهوری در سال 76 در پای صندوق های رأی نفرمودند: «هیچ کس برای من هاشمی نمی شود؟» و یا در خطبه های نماز جمعه سال 88 آن تعابیر بلند و شیوا را در مورد شخصیت ایشان بکار نبردند؟
حال سؤال اساسی این است که منتقدان مخرب و افراطی های پرکینه و بغض را چه می شود که با بهانه و بی بهانه، شخصیت انقلابی، مبارزاتی، علمی و دینی آیت الله هاشمی رفسنجانی را به راحتی زیر سؤال می برند و در هیاهو و شانتاژهای سیاسی و مصونیت کامل، هر کس در هر جایگاه و با هر سن و سالی به خود اجازه می دهد به این شخصیت مورد اعتماد و اطمینان امام و رهبری توهین کند و در واقع انتقام رأی مردم در انتخابات اخیر را از آیت الله هاشمی رفسنجانی بگیرد؟!

حسن ختام این گفتار را سخنان آن پیر روشن ضمیر قرار می دهم که در تاریخ 8 شهریور 1365 در دیدار مسئولین کشوری فرمودند: «ما در حال محاصره هستیم، همه دنیا دست هاشان، قلم هاشان بر ضد ماست، حالا خود ما هم بنشینیم هی هر که هر چه دلش می خواهد بگوید، این صحیح است آیا؟ من امیدوارم که آقایان هم در گفتارشان مثل آقای خامنه ای و آقای رفسنجانی نصیحت کنند همه را که یک قدری در امور تجدیدنظر بکنند.» (صحیفه امام، جلد 20، صفحه 130)

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
24
245
احسنت.
یک نسخشو بفرستید برای آقای شریعتمداری و کیش رو هم بفرستید برای آبدارچی امام (ره).
بخدا صحیح نیست آدم بخاطر منافع خودش یکی دیگه رو
خراب کنه. من و بقیه نمیگیم هاشمی بت هستش و اشتباه نمی کنه اما حرف اینه که اگر کسی واقعا به نفع مردم حرف میزنه ( و مردم خودشون اینو می فمهمن) و از زحمت کشای این مملکت هستش اینقدر خرابش نکنید. این موضوع حتی در خصوص اهالی دولت نهم و دهم نیز صادقه. در خصوص همه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
45
240
هاشمي پاينده باد
پابرهنه این انقلاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
241
64
انتخاب مردی منتشر کن
آخرین صحبت هر فرد درباره یک چیز واحد ملاک تشخیص است

امام (ره) در وصیت نامه خود فرمودند: ((ملاک حال فعلی افراد است))
پاسخ ها
پوتین بر پای انقلاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
پا برهنه جان، خوب حالا بگو حال فعلی خودت چطوره ؟
رحمانی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
امام روحی له الفدا تا آخرین لحظات هاشمی را دوست داشت و امروز هم هاشمی محبوب قلب دوستداران امام است
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
تفسیر شما از این جمله امام غلط است.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حال فعلي را هم كه حساب كني حال آقاي هاشمي از هر نظر از همه تازه به دورا رسيده ها بهتر است و صلاح مردم و مملكت را ايشان بيش از ديگران مي دانند
irani
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
قرار نیست ما بگیم آیت الله خوبه یا بده
چراا مسیر رو منحرف میکنید؟؟
بحث اینه که شماها اون قسمت های از حرف های امامو که دوست ندارید بشنوید،نمیشنوید!!!
و اینطور میشه که ما میگیم شماها دین رو اونجوری که دوست داری تفسیر میکنید نه اونجوری که هست!!!
پا برهنه باشی یا باکفش فرقی نداره اخوی واسه ماا،اون منطق شماست که آزار دهنده شده...
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
جناب پابرهنه انقلاب :اگر جمله آخر حضرت امام همین هم باشد باز چیزی از هاشمی کسر نخواهد شد چراکه او نشان داده از لحاظ بصیرت و دانایی سیاسی و عقلانیت در این برهه از خیلی ها سر است و حتی با داشتن زاویه فکری با مقام معظم رهبری در برخی موارد، دوستدارترین فرد نسبت به انقلاب وایشان است
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آقاي پا پرهنه کفشت را بپوش و عقل خود را بکار بيندار که يک ساعت فکر افضلتر از 70سال عبادت است
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حال آيت الله هاشمي هميشه بهترين احوالات در خدمت به مردم و كشور بوده و دلسوزترين فرد به نظام مي باشد وي هيچگاه نسبت به مردم ، كشور و نظام كوتاهي نداشته بلكه عمر خود را صرف خدمت نموده ولي متأسفانه همچون هميشه تاريخ مورد
بي مهري حتاكان و منحرفان تازه به دوران رسيده قرار گرفته ولي هاشمي بيدي نيست كه با اين بادها بلرزد او استوار و محكم از آرمانهي امام ، انقلاب و مردم و كشورش دفاع خواهد كرد هاشمي اين وفاداري به مردم را بارها به اثبات رسانده خدا همچون هميشه ياورش باد انشاالله
آرش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
الان ملاک حال مردمه که چی میخوان یا حال اونایی که از آب گل آلود ماهی میگیرن
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حال ایشان از گذشته شان هم به مراتب پرافتخارتر است.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
کلمه حق یرادبه الباطل..چرا ازهمه چیز سوء استفاده می کنید ایا اخرتی در کارنیست؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
پابرهنه عزیز: این حال فعلی افراد را باید مردم با رای خود ارزیابی کنند یا جنابعالی، شریعتمداری و ....؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
بفرما حال فعلی ایشان چگونه است؟ چون از زبان مردم میگوید توی افراطی ناراحتی؟
بیات از شهریار
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
دقیقا درست است ولی حال فعلی افراد رابا کدام شاخص باید سنجید؟ آیا شاخصی بهتر وسالمتر از ولایت فقیه وجود دارد ؟ رهبر معظم انقلاب ازسال 76 تاکنون آیت الله هاشمی را به ریاست مجمع تشخیص مصلت که قوی ترین بازوی رهبری است انتخاب کرده اند. اگر حرف آقای هاشمی درمورد پیام مرحوم حاج احمدآقا صحت نداشت بهترین فرد برای تکذیب این حرف مقام معظم رهبری هستند که در آن زمان رئیس جمهور ودبیرکل حزب جمهوری اسلامی بودند، ازدست انتقام خدا غافل نباشیم که درکمینگاه است.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حال فعلي شما و امثال شما الان چطوره؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
تو اگر پا برهنه انقلاب بودی آیت ا... هاشمی رو بیشتر می شناختی و گول این افرادی که کینه آنها به گذشته هایی که تو هنوز به دنیا نیامده بودی ،نمی خوردی!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
7
136
بسیار عالی بود. لذت بردم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
55
145
زنده باد هاشمی
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
29
156
تندروهایی که همه چیز را فدای منافع خود میکنند .
نظرپسند
|
-
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
9
113
بسيار مطلب حالبي بود ولي حيف كه آنان گوش دارند ولي با آن نميشنوند و چشم دارند وبا آن نمي بينند، مگر نه اينك يك زمان شوروي از آمريكا بدتر و آمريكا از شوروي بدتر بود ؟!!! چطور مرگ بر شوروي حذف شد ايرادي ندارد ولي حذف شعار مرگ بر آمريكا اشكال دارد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
115
13
همون امام گفت ملاک حال افراد است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ملاک حال افراد است رو هم امام به جنبه مثبت گفته و حالا در جهت عکس نظر امام تحریف شده و تبدیل شده به شعار افراطیون.

ماجرا از این قرار بوده که بعد از انقلاب در گزینش ها سخت گیری می شده و بعضی ها به خاطر سوابقشون در قبل از انقلاب در گزینش مردود می شدند، امام فرمود "ملاک حال افراد است" و نظرشون این بود که اگر افراد در شرایط فعلی نسبت به سابقه بد قبل از انقلابشون تغییر کردند می شود از سابقه قبل از انقلابشون صرف نظر کرد و این یعنی "ملاک حال افراد است"

حال امروز ایشون از خیلی از برادرا خیلی بهتره، حداقل دروغ نمی گه، بعضی از آقایون به هر وسیله ای می خوان حرف خودشون به کرسی بنشینه، چه با توهین چه با دروغ و تهمت فرقی نمی کنه،

این یعنی هدف وسیله را توجیه می کند. اما آقای هاشمی از زمان امام همینجوری منطقی با قضایا برخورد می کردند.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
حال هاشمی از حال کسانی که شما طرفدارش هستید بهتر است
امام هرگز با هاشمی کوچکترین برخوردی نداشت. امروز هم خوشبختانه هاشمی یار وفادار رهبری معظم انقلاب است.
irani
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
از طرز حرف زدنت نسبت به امام معلومه که حزب بادی!!
همرزم شهدا
| UNITED STATES |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
كاملا باشما موافقم
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
مهم تشخيص است چه کسي بايد تشخيص دهد روزي امام علي (ع) با معاويه جنگ ميکرد ولي امام حسن (ع) با همان معاويه صلح نمود آيا نعوذ بالله امام علي (ع) اشتباه نموده يا امام حسن(ع)
مجید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
آیا شما همان فرد زمان امام هستی شاید تو تغییر کرده ای
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
5
94
ذات آمریکا با شعار علیه آمریکا تغییر نمی کند. این شعار تنها و تنها سبب منفی جلوه کردن سیمای ما می گردد و به نفع روسیه است.
سعیدرایگانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
4
97
جناب قای سلیمانی عزیز... از شما ممنونم که در دفاع از حضرت آیت الله هاشمی بحق گفتید و به درستی نوشتید!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
3
72
بگزار این ادمهای تندرو که اصلا به فکر مردم نیستند حرف بزنند دروغ بگویند و... دیگر مردم اینها را قبول ندارند و برایشان تره هم خرد نمی کنند شما و اقای هاشمی و دیگر عزیزان ازاده باید با تمام قوا روشنگری کرده و حق را بگویید و از جو سازیها و فرافکنی های انها هراسی نداشته باشید انها طلبکار نیستند بلکه عمر و سرمایه و توان کشور را در این چند ساله به یغما بردنند که باید پاسخگو باشند ما از انها طلبکار هستیم و نباید منفعلانه عمل کنیم هر چند هرکس حق دارد نظرات خود را بگوید ولی ما باید قاطعانه پاسخ دهیم و خاموشی ما حاکی از بی حرفی ما نباشد که سینه ما پر ازدرد و حرف و شکایت است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
5
85
خدایا شکرت که هاشمی توی این انقلاب نقش برجسته ای ایفا کرد، انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است
پاسخ ها
همرزم شهدا
| UNITED STATES |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
ملاك حال افراد است
امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
30
مشکل برای افراطیون همین بودن هاشمی با رهبری هست و تمام تلاششان بر این است که هاشمی را از رهبری جدا تلقی نمایند و برای مردم نیز القا کنند که هاشمی با رهبری نیست. ولی کور خوانده اند و احمقند. باید دانیست! هاشمی فرا تر از چنین فضا سازی ها است. به کوریی چشم بد خواهان زنده باد نظام، هاشمی و...
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
5
27
عالی بوذ
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
0
14
اصولا بحث دفاع ویا حمله به افراد در ایران بصورت کاملا افراطی انجام می پذیرد. اگر کسی گفت "مرگ بر آمریکا" نگوییم بلافاصله عده ای (از جمله روزنامه کی - هان) این فرد/مسئول را به بدترین شکل ممکن نکوهش نموده و حتی اتهاماتی مانند جاسوسی علیه او ساخته و پرداخته می نمایند.
تصمیم گیریهای کلان کشوری بهتر است از طریق رهبری ، شورای امنیت ملی ، مجلس و دولت کانالیزه شده و هر کسی به خود این اجازه را ندهد تا در هر زمینه ای داد سخن دهد و عده ای افراطی را وارد گود نموده و باعث تخریب وجهه و اعتبار ملت شود. یادمان نرود زمانی که وزارت امور خارجه سعی می کرد روابط خارجی کشور را سروسامان دهد عده ای با حمله به سفارت انگلیس تمام رشته ها را پنبه کردند و عده ای در خارج دولت را به دوگانگی متهم نمودند که از یک سو می گویید تابع حقوق بین الملل هستید و از دیگر سو امنیت یک سفارتخانه را هیچ می شمارید.
هر چقدر از افراط گرایی چه در دفاع از مسئولان و چه شعارهایمان فاصله بگیریم مسلما عملکرد و اعتبار بهتری خواهیم داشت. اینکه بعنوان مثال بگوییم "انقلاب زنده است تا هاشمی زنده است" آیا پس از هاشمی (دور از جان ایشان) انقلاب نیز وجود نخواهد داشت؟!!
افراد/مسئولان در طول زمان عملکردهای متفاوتی دارند.
در نظامهای دمکراتیک و قانونمند افراد از درجه اهمیت کمتری نسبت به قانون و منافع ملی برخوردارند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
52
آقای سلیمانی متشکرم
سروش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
23
16
کسی منکر نزدیکی آقای هاشمی به امام نیست ، اما تصمیم گیری در مورد بعضی مسائل به عهده ولی فقیه زمان است ، همان گونه در زمان امام به عهده امام بود امروز هم به عهده مقام معظم رهبری است ، لزومی ندارد که آقای هاشمی با بیان خاطات دو نفره خود با امام ، با استفاده ابزاری از آن خاطرات ، نظرات خود را به رهبری تحمیل کند .
ناصر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
21
تورابه خدابه امثال شریعتمداری بگوییداینقدرمردم رابه شک نیندازیدخاطره هاشمی راباورنکنیم ازکه باورکنیم هزاران خاطره ازدفاع مقدس وشهداگفته شده که تاریخ انقلابندتاریخ راکتمان نکنیدهرچندبه مذاقتان خوش نیاید
سید مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
24
6
هاشمی الان با هاشمی زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب فرق دارد
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
53
4
احتمالا سن اين نويسنده قد نميدهد به بعضي چيزها
تمام اين نوشته با يک جمله امام کاملا رد و باطل است
خودت را خسته نکن خوش تيپ
امام گفت و صداي رساي گفتنش در تمام تاريخ خواهد ماند حتي براي آنان که گوششان را گرفتند ميگيرند و خواهند گرفت
ميزان حال فعلي افراد است
بازم بگم برات يا همين بسه واست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
3
21
انتخاب از انتخاب این کار حکیمانه شما که اقای شریعت مداری را اچ مز کرد کمال تشکر را دارم برید بگید مرگ بر امریکا اما نگاهی هم به قیمت داروی بیماران سرطانی داشته باشید که با مرگ دسته پنج نرم می کنند
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
25
57
مرگ برآمریکا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
4
19
آناني كه منافع اقتصادي خود را در خطر ديده و مي بينند بر هاشمي تهمت و افترا ميزنند.اينان همان كسانيند كه در اين هشت سال اخير مملكت را به اين روز انداختند.اينان بايد در پيشگاه ملت و خداوند منتغم تقاص پس دهند.واي بر اينان!
xxx
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
17
اتفاقا علت همه این کینه ها نسبت به آیه الله هاشمی همان صفحات درخشان کم نظیر سوابق نورانی و مبارک ایشان است که شما نیز به بعضی از آن اشاره فرمودید .
این سوابق دلهای چرکین کینه ورزان را نیشتر زده است و من از این بابت نیز به آقای هاشمی تبریک می گویم .
رسول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
13
جالب اینجاست همونایی که توی نمازجمعه شعار "مخالف هاشمی، مخالف پیغمبر است" سر می دادند الان مشغول اهانت به ایشان هستند.
mohandes
|
UNITED STATES
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
18
این مهمه که مخالفین فعلی هاشمی اصلا امام را قبول نداشتندوهمانطور که امام گفت امروز دارند از ایشون انتقام میگیرند
علی اصغر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
0
9
رویکرد افراد به اقبال یا تقابل نسبت به غرب بیانگر حل امروز و گذشته آنهاست، که دنبال کسب قدرت بودند یا انجام خدمت.
محسن باقرزاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
16
این رسم بد روزگار است که عاشقان واقعی بیشتر بلا می دهد. و هاشمی به دلیل راست قامتی اش باید آماج تهمت ها و بد خلقی ها باشد. هاشمی دانشمندی مسلط بر فقه جوهری شیعه است و از قبل از انقلاب مفسر قران بوده است و در طول 60 سال مبارزه با استبداد- استکبار - استحمار مرجعیت فقهی احکام سیاسی را کسب کرده است و برای من نظر و حکمش حجیت دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
16
بسيار مستدل و عالي بود اگر صدا و سيما انصاف داشته باشد بايد اين مطالب را پخش كند و مناظره سيما در خصوص اين موضوعات باشد و افراد نخبه از تمام گروه ها بيايند و سخن بگويند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
14
حضرت آيت‏ الله خامنه‏‌اى، رهبر معظم انقلاب در تاريخ 15 خرداد 1369 در ديدار جمع كثيرى از علما، روحانيون، مسئولان و اقشار مختلف مردم استان خراسان به بیان نکاتی درباره جایگاه و شخصیت آیت الله هاشمی پرداختند و در بخشی از آن به کنایه تلخی درباره تخریبگران ایشان فرمودند: "مؤذن بانگ بى‌هنگام برداشت‌، نمى‌داند كه چند از شب گذشته است‌".


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، گزیده این سخنرانی بدین شرح است:

«دشمن تبليغ مى‌كند كه با رفتن امام، دوران امام تمام شد! دشمن غلط مى‌كند. ما هم گفتيم، اعلاميه داديم، حرف زديم، همه‌ى مردم هم اثبات كردند كه نخير، دوران امام، با رفتن جسمانى و ظاهرى ايشان تمام نشد و نخواهد شد. اين ثابت شد؛ اما اين دشمن است كه مى‌گويد. مبادا يك عده دوست نادان در داخل كشور، به عنوان دلسوزى، به عقل ناقص خودشان چيزى را در گوشه‌يى نشان كنند كه خيال نمايند اين با خط امام و انقلاب نمى‌سازد و شيون سر بدهند كه دوران امام تمام شد. اگر چنين سخنى - ولو با اشاره - از زبان كسى صادر بشود، دشمن شاد خواهد شد؛ مواظب باشيد.

امروز بحمدالله در رأس دستگاه‌هاى اجرايى كشور، كسى است كه امام در تمام طول دوران انقلاب و قبل از آن و بيشتر از همه بعد از انقلاب تا لحظه‌ى وفاتشان، نهايت اعتماد و اطمينان را به او داشتند؛ رئيس‌جمهور ما. ايشان كسى است كه اين‌قدر مورد اعتماد امام بود، اين‌قدر به امام نزديك بود، حرف‌هاى امام را بيشتر از آنها شنيده، درد دل‌هاى امام را بيشتر از ديگران شنيده و خبر دارد. حالا عده‌يى همين‌طور حرف مى‌زنند و اصلاً نمى‌دانند كه حرف دل امام چه بود!

مؤذن بانگ بى‌هنگام برداشت‌ / نمى‌داند كه چند از شب گذشته است‌

چنين آدمى حالا در رأس امور ماست. من هم به امور واقفم و مى‌بينم كه در مملكت چه كار مى‌شود. من آدم بى‌خبرى نيستم. همه‌ى اين اوضاع اجرايى كشور را از نزديك، هشت سال تجربه و لمس كرده‌ام. قبل از آن هم، از اول انقلاب در شوراى انقلاب و ديگر جاها بوده‌ام. مگر ممكن است امروز كسى حتّى به خاطرش بگذرد - چه برسد به عمل - كه از آن جهت‌گيرى و چارچوبِ ترسيم‌شده‌ى انقلاب تخطى كند، كه حالا يك عده دايه‌هاى مهربانتر از مادر، مرتب در اين‌جا و آن‌جا مى‌نشينند و ذهن مردم را خراب مى‌كنند؟!»
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
17
احسنت بسیار مقاله جالبی بود امیدواریم کسانی که با تخریب زحمت کشان انقلاب در حال از بین بردن نظام هستند کمی به خود بیایند و دست از افراطی گری و شیطنت بردارند.
pili
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
17
آقای سردار نقدی ، آقای هاشمی رفسنجانی حداقل سالهای سال ، از قبل از انقلاب گرفته تا بعد از انقلاب و تا زمان ارتحال آن امام بزرگ در کنار و در رکاب ایشان بوده و احکام متعددی از ایشان گرفته که بالاترین آن فرماندهی 8 سال دفاع مقدس بود. شما در طول زندگی خودت، کجای بیت امام (ره) بودید که خود را سینه چاک آن امام بزرگ می دانید و به آقای هاشمی خرده می گیرید؟
صادقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
10
2
جناب آقای سلیمانی آیا تندروهای یک جامعه صُمٌ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ میباشند ؟
تقوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
40
1
امام خمینی بارها فرمودند.حال که من زنده هستم عده ایی مطالبی به من نسبت میدهند که یقینا بعد من این مطالب بیشتر میشود بنده اعلام میکنم که مطالبی که از بنده منتشر میشود باید با دست
نوشته یا تصویر یا صدای من باشد....
تمام بحث اینجاست که این صحبتها جایی ثبت نشد است و تصاویری که از امام است موجود است خلاف این گفته ها رو ثابت میکنه ...
ثابت کنید این مطالب منتسب به امام است؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
19
سوال: مدعیان عدم صداقت هاشمی با این همه احکام امام(ره) چه می کنند؟
جواب: انکار
محمد علی تنکابن
|
UNITED STATES
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
23
یه فتو بدید به صدا وسیما شاید دست از شیطنت برداشتند کمتر شبکه های یک ودو سه وخبردروغ روتکرار کنند .کاری کردند که ما اخبار رو از تلویزیون نبینیم بخداعلاقمند نیستیم امااینقدر بی حرمتی میکنند که اعصاب ادم خرد میشود نمیشه اخبار روگوش کرد .فکر نکنید من ضد انقلابم من رزمنده وجانبازم اما چه باید کرد. انشاا...که صداوسیما توجه به مخاطبانش داشته باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
23
بگذار تندروها هرچه میخواهند بگویند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
20
آقای هاشمی یکی از بزرگان نظام است وبرای انقلاب خیلی زحمت کشیدن ولی یک عده تازه به دوران رسیده که معلوم نیست توی سرشون چی میگزره برای اینکه خودی نشان بدن آیت ا.. هاشمی را زیر سوال می برن .؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
1
23
آفرین فوق العاده بود.
کیخا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
2
47
بگذارید این آقای شر یعتمداری و دیگر همفکرانشان هر چه میخوان بگن هاشمی در دل مردم جا دارد وهمه دوستش دارن چون یکی از برزگان وزحمتکشان این انقلاب است این آقایان تازه به دوران رسیده دارن با این توهین ها و تخریب ها فقط آبرو خودشان می برند هرچه بیشتر بگن مردم بیشتر از آنها متنفر میشن
نظرات بینندگان