arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۲

جان کری برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به کنگره می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه آمریکا از کنگره این کشور خواست پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌یی با ایران تحریم‌های جدید علیه تهران را به تاخیر اندازد.

به نوشته فرارو؛ جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواستار این است که اقدامات کنگره آمریکا "با استراتژی مذاکراتی ما هماهنگی داشته باشد".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پساکی در جمع خبرنگاران گفت: ما گرچه می‌دانیم کنگره ممکن است تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند، فکر می‌کنیم اکنون زمان مکث و درنگ است تا ببینیم مذاکرات نتیجه‌ای به دنبال دارند یا خیر. ما احساس می‌کنیم هرگونه پیشنهاد جدیدی باید پیشرفتی را که ما به صورت دیپلماتیک به دست می‌آوریم مد نظر قرار دهد و احتمال انعطاف‌پذیری را باز بگذارد. در آینده وقت همیشه برای تحریم‌های لازم وجود دارد.

کری برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران به کنگره می‌رود
از سوی دیگر گفته شده وزیر خارجه آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه با هدف مذاکره با سران مجلس سنا بر سر لایحه افزایش تحریم‌های ایران، به کنگره برود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در تلاش برای جلوگیری از تصویب دور جدید تحریم‌ها، به کنگره می‌رود.

کری قصد دارد در دیدار با اعضای کمیته امور بانکی سنای آمریکا، از آن‌ها بخواهد برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران دست نگه دارند. «جک لیو» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در این جلسه حضور خواهد داشت.

این کمیته یک ماه قبل قصد داشت دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند، اما به درخواست دولت، این موضوع را به بعد از برگزاری مذاکرات ژنو موکول کرد.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دو هفته قبل در فضایی مثبت در ژنو برگزار شد. با این حال، کنگره آمریکا می‌خواهد روز پنج‌شنبه تصویب دور جدیدی از تحریم‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.

کاخ سفید که تصویب تحریم‌های جدید را تهدیدی برای تداوم فضای مثبت مذاکرات می‌داند، به دنبال جلوگیری از تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها است.

«وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای، پس از پایان مذاکرات ژنو برای گزارش‌دهی به کنگره رفته و آنجا توقف بررسی تحریم‌های جدید را خواستار شده است.

وی دیروز هم در گفت‌وگو با تلویزیون صدای آمریکا، توقف بررسی لایحه تحریم‌ها را خواستار شده و گفت دولت معتقد است فعلا دوره‌ای است که نباید دست به تحریم جدید زد.

خبرگزاری رویترز با استناد به اسنادی که در اختیار دارد، نوشته است که جان کری ساعت 16:00 روز پنج‌شنبه جلسه‌ای محرمانه با کمیته امور بانکی سنا برگزار می‌کند تا آن‌ها را از تصویب تحریم‌های جدید بازدارد.

دور تازه مذاکرات ایران و 6 قدرت جهانی (روسیه، ایالات متحده، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) روزهای 16 و 17 آبان در حالی بار دیگر در ژنو برگزار می‌شود که تصویب احتمالی تحریم‌های جدید می‌تواند مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد.
نظرات بینندگان