arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲

پیام جدید زنگنه به خارجی‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها امری رفتنی است و باید تلاش شود تا جریان توسعه کشور تسریع شود، گفت: یکی از مواردی که از تحریم یاد گرفتیم، این بود که با صادرات یک میلیون بشکه در روز هم می توان کشور را اداره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه صبح امروز در اولین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی با عنوان "ثروت ملی، تخصیص دارایی و مدیریت ریسک" در جزیره کیش، گفت: پیش بینی می شود تقاضای جهانی نفت علی‌رغم رکود در میان مدت و بلند مدت در جهان افزایش یابد.

وزیر نفت اظهار داشت: پیش بینی اوپک در سناریوی مرجع این است که میزان تقاضای نفت از 87 میلیون بشکه سال 2007 به 107 میلیون بشکه در روز در سال 2035 خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه به صورت کلی پیش بینی افزایش نیاز روزانه به 20 میلیون بشکه نفت در جهان صورت گرفته است، افزود: از سال 2012 تا 2016، 270 میلیارد دلار باید در بخش انرژی جهان برای جلوگیری از افت تولید سرمایه گذاری شود.

زنگنه ادامه داد: میزان نیاز به سرمایه گذاری در بخش انرژی جهان از 2.4 تریلیون دلار تا 14 تریلیون دلار هم می رسد که بخشی از آن به جلوگیری از افت تولید در میدان‌های بهره برداری خواهد رسید.

وی با تاکید بر بهبود فضای بین المللی به نفع ایران، گفت: با این فضا تولید نفت و گاز ایران افزایش می یابد. با این حال، هم اکنون سرمایه گذاری‌های عظیمی برای حفظ تولید در داخل کشور مورد نیاز است. نفت در ایران اهمیت بالایی در اقتصاد دارد و برای سال‌های طولانی نیز این نقش حفظ خواهد شد.

وزیر نفت یادآور شد: تبدیل درآمد نفت به سرمایه گذاری‌های تجدیدپذیر پررنگ‌تر می شود و صندوق توسعه ملی نقش موثری در تامین مالی پروژه های مالی صنعت نفت خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های خارجی سرمایه گذاری با آورده 30 درصدی می تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند، بیان داشت: در دوره هایی که صنعت نفت با مدیریت درست عمل کرد، منابع کافی برای طرح‌های سرمایه گذاری دولت نیز فراهم شد و از این طریق به اشتغال وسیعی هم دست پیدا کردیم.

زنگنه خاطرنشان کرد: صنعت نفت بزرگترین تامین کننده منابع ورودی صندوق توسعه ملی است که البته از طریق توانمندسازی بخش خصوصی می توان ظرفیت‌های خوبی در این بخش ایجاد کرد.

وی، توسعه فازهای پارس جنوبی در عسلویه و بندرامام را از بهترین نمونه های دوران شکوفایی صنعت نفت برشمرد و افزود: تاکنون بیش از 14 میلیارد دلار از منابع صندوق به صنعت نفت اختصاص یافت.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تحریم‌ها امری رفتنی است و باید تلاش شود تا جریان توسعه کشور تسریع شود، گفت: یکی از مواردی که از تحریم یاد گرفتیم این بود که با صادرات یک میلیون بشکه در روز هم می توان کشور را اداره کرد ولی اگر تحریم‌ها برداشته شود 1.5 میلیون بشکه دیگر نیز قابل صدور است که سالیانه 54.5 میلیارد دلار درآمد عاید کشور می کند که از این طریق می توان در یک دوره 8 ساله بیش از 800 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در نفت انجام داد.

زنگنه با بیان اینکه صنعت نفت کمتر از 80 میلیارد دلار از منابع صندوق را نیاز دارد، افزود: بقیه این منابع باید به سایر بخ‌ ها تزریق شود، اما اگر ظرفیت صادرات نفت به میزان مناسبی برسد، آنگاه باید فکری برای منابع صندوق و نحوه سرمایه گذاری آن در بخش‌های دیگر کرد.

نظرات بینندگان