arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۲

پاسخ به یک شبهه سرمقاله روزنامه بهار/ تباینی بین انتصاب معصوم و مصالح مردم نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک استاد حوزه و دانشگاه در مورد علت اعتراض امیرالمؤمنین علیه السّلام به شورای سقیفه گفت: امیرالمؤمنین شورای سقیفه را مطابق با مصلحت مردم و دین الهی نمی‌دانست، به همین دلیل به این شورا اعتراض کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد شبهه‌ای که در سرمقاله روزنامه بهار در رابطه با ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام صورت گرفته بود در رابطه با واقعه غدیر گفت: ولایت امیرالمؤمنین دستوری الهی است که پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مطرح کرده‌اند و وقتی پیامبر اعظم ولایت امیرالمؤمنین را مطرح کردند آیه "اَلیَوم اَکمَلتُ لَکُم دینکم" نازل شد.

وی با تأکید بر اینکه ولایت ائمه معصومین با ولایت غیرمعصومین فرق می‌کند، تصریح کرد: ولایت معصومین از طریق خداوند است و ما معتقدیم نصب الهی صورت می‌گیرد و پیامبر نیز جز از طریق وحی تصمیمی نمی‌گیرد زیرا پیامبر "مایَنطِقُ عَنِ الهَوی" است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم تصمیمی می‌گیرد که به‌دستور الهی و به‌مصلحت مردم است، اظهار داشت: نصب امیرالمؤمنین به‌مصلحت مردم بوده و ما اصلاً نباید بین نظریه انتصاب معصومین و مصالح مردم تباینی قائل شویم زیرا این دو مسئله در طول یکدیگر هستند.

غرویان در مورد ولایت غیرمعصومین نیز گفت: در ولایت غیرمعصومین نیز رأی مردم و اکثریت در مشروعیت حاکم نقش جزئی دارد یعنی شرایط حاکم را دین و فقها تعیین می‌کنند و مردم از بین واجدین شرایط به یکی از آنها مشروعیت بالفعل می‌بخشند.

وی به تشریح علت اعتراض امیرالمؤمنین علیه السّلام به شورای سقیفه پرداخت و شبهه‌ای را که در خصوص اعتراض امیرالمؤمنین به سقیفه در روزنامه بهار مطرح شده بود، اشتباه دانست و گفت: سقیفه‌ای که تشکیل شد نمایندگان مردم نبودند و این‌طور نبود که نمایندگان مردم به‌صورت آزادانه در این شورا حضور داشته باشند و علت اعتراض امیرالمؤمنین نیز همین مسئله بود زیرا در شورای سقیفه از قبل توطئه شده بود که خلافت را از دست خاندان پیامبر اعظم خارج کنند و علت اعتراض امیرالمؤمنین نیز همین مسئله بود که این سقیفه مطابق با مصلحت مردم و دین الهی نیست.
نظرات بینندگان