arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۷۳۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۲

بازهم دروغ‌های قذافی

شش سال پیش، پنج پرستار بلغاری و یک پزشک که هشت سال به اتهام آلوده کردن کودکان لیبیایی به ویروس "اچ آی وی" در لیبی زندانی بودند، بالاخره آزاد شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
"اکسپرس" در گزارشی از ماجرایی نوشته که شاید این روزها با وقایع و حوادث سوریه و مصر از خاطر همه رفته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ "معمر قذافی"، رئیس جمهور سابق لیبی و رازهای دیگری از زندگی او.

به تازگی در فرانسه کتابی منتشر شده که در آن از ماجرای زندانی شدن پرستاران اهل بلغارستان و آزادی آنها و رازهای این ماجرا نوشته است.

شش سال پیش، پنج پرستار بلغاری و یک پزشک که هشت سال به اتهام آلوده کردن کودکان لیبیایی به ویروس "اچ آی وی" در لیبی زندانی بودند، بالاخره آزاد شدند.

البته ماجرا از ابتدا به همین چند نفر منحصر نبود. زمستان سال 1999 بود که دولت بلغارستان خبر داد بیست و سه نفر از شهروندان این کشور در لیبی گم شده‌اند.

اندکی بعد ، مقام‌های کشور لیبی اعلام کردند که تعدادی از پزشکان و پرستاران خارجی و عده‌ای از مقامات بهداری این کشور را به جرم آلوده کردن عمدی 426 کودک لیبیایی به ویروس عامل بیماری ایدز در بیمارستانی در شهر بنغازی بازداشت کرده‌اند.

لیبی از این اقدام به عنوان توطئه کشورهای غربی برای گسترش بیماری ایدز برای بی‌ثبات کردن رژیم این کشور نام برد

در مراحل بعدی، بیشتر این بازداشت شدگان لیبیایی به قید وثیقه آزاد شدند و فقط دادگاه پنج پرستار بلغاری و یک پزشک فلسطینی به اتهام توطئه گسترش بیماری ایدز و مرگ بیست و سه نفر از کودکان مبتلا و همچنین مصرف مشروبات الکلی در اماکن عمومی و ارتکاب زنا برگزار شد.

در جریان محاکمه، این شش نفر اتهام آلوده کردن عمدی کودکان لیبیایی به عامل بیماری ایدز را پذیرفتند؛ اما براساس گزارش هایی هم که بعدا توسط کارشناسان خارجی ایدز انتشار یافت؛ ابتلای کودکان لیبیایی ناشی از شرایط غیربهداشتی بیمارستان بود و ارتباطی به اقدامات بازداشت شدگان نداشت. در جریان محاکمه در لیبی تظاهراتی علیه متهمان برگزار می‌شد.

این افراد آن چنان که خود بعدها گفتند زیر شکنجه مجبور شده بودند که بگویند ویروس اچ آی وی را به این کودکان تزریق کرده‌اند، به همین دلیل به اعدام محکوم شدند و اتحادیه اروپا 400 میلیون دلار پرداخت کرد _یعنی تقریبا برای هر کودک یک میلیون دلار) تا قذافی حاضر شد آنها را به حبس ابد محکوم کند و بعد هم طبق توافقنامه تبادل زندانیان، آنها را به بلغارستان برگرداندند تا آنجا بقیه دوران محکومیت خود را بگذرانند. جایی که قانون بلافاصله آنها را بخشید و عفو کرد. هرچند در این کتاب موضوع موافقت لیبی با این انتقال و درخواست جریمه این کشور از اروپا، از جمله دروغ‌های قذافی عنوان شده است. امری که در ابتدا و در آن زمان به نظر می‌رسید دولت لیبی آن را انجام داده تا روابط خود با غرب را بهتر کند و نشان دهد که بر تصمیم خود نسبت به پایان دادن به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی پای‌بند است.

در سفر از لیبی به بلغارستان، "سیسیلیا سارکوزی"، همسر سابق نیکلا سارکوزی آنها را تا پاریس همراهی کرد. در پاریس جلسات و نشست‌های خبری برای آنها برگزار شد و وقتی به بلغارستان رسیدند؛ دادگاه بلغارستان آنها را به جای زندان، روانه خانه‌های‌شان کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
3
30
بیچاره مردم لیبی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
4
42
بازهم قذافی ، خداوند عذاب جهنم را برایش بسیار بسیار طولانی نمائید .آمین یا رب العالمین
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
5
23
سلام..اول فکر کردم اومدم تو آرشیو سایتتون.. آخه اینم شد خبر اول؟! تعجب می کنم واقعاً .. نمی دونم هدفتون چیه... عزت زیاد
سپيدار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
10
8
در مورد مراد من حضرت آيت الله "امام موسي صدر" پس چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
چرا كسي پيگير نيست.
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
1
20
یک مساله از دل این خبر در میاد اونم ارزش مردم اروپا برای دولتمردانشون که حاضر شدن 400 میلیون دلار بابت آزادی اونا بپردازند
نظرات بینندگان